Stuurbreedte MTB!
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
- Guido Beeck
- Mountainbiker
Is inderdaad smal, in het begin was het wel een aanpassing bij het rijden maar nu ik het gewoon ben is het echt tof.Guido Beeck wrote:52 cm?! Jezus, da's smal
Het enige nadeel en dat zal ook altijd blijven, als ik op gewone beton of asvaltbaan rij en boven de 45km/h begin te gaan is het best het stuur met 2 handen vast te houden want op het minste bultje of wat dan ook begint mijn fiets super nerveus te doen en is juist goed om op me ba**es te vallen.
Moet wel eerlijk toegeven dat ik mijn volgend stuur waarschijnlijk op 54 zal afzagen, want nu durf ik eens boven die 40km/h mijn stuur niet meer met beide handen los te laten om ff de rug te strekken...je kent dat wel
-
snellebeentjes
- Mountainbiker
Post by snellebeentjes »
Ooit al eens echt gemtbt met een stuur van 52cm? Kan je toch bijna onmogelijk een technishce afdaling mee aangaan? of heb ik het compleet mis?
Ik lees graag je ervaringen
Ik ben gene rappe in bergop etc...maar in afdalingskes of op gebied van technisch rijden zal ik nooit passen, integendeel hoe technischer hoe liever. Maar zoals ik al heb geschreven, het is perfect en technische afdalingen kan ik even vlug naar beneden maar je voelt wel dat hij nerveuzer reageert en bij een stuurfout zou het wel eens slecht kunnen aflopen, dit is wel het gevoel bij een technische afdaling en waar vooral veel stenen liggen. Bij andere afdalingen zoals in de bossen van Langdorp- Wolfsdonk geeft het geen enkel probleem zelf zijn er wortels van bomen. Maar bij singeltracks tussen de bomen is het wel veel voordeligersnellebeentjes wrote:Ooit al eens echt gemtbt met een stuur van 52cm? Kan je toch bijna onmogelijk een technishce afdaling mee aangaan? of heb ik het compleet mis?
Nog wel even zeggen mijn volgend stuur zal op 54cm komen, de 52 heeft voordelen maar ook nadelen vooral rijden zonder handen is steeds opletten zelf bij 30km/h Dit is zowat mijn ervaring met een 52stuur, andere fietsen reageren daarom niet zoals die van mij want de geometrie speelt daar ook nog een grote rol bij. Is je vork bv nog rechter dan deze van mij zal hij nog iets gevoeliger rijden.
Maar nooit meer een 66 of 63 cm voor mij, trouwens dit is weeral iets persoonlijks, sommige hebben liever een 68cm en daar kan je evengoed mee rijden dan een 52, sommige dingen zullen beter gaan andere dan weeral niet.
Mijn koersfiets daar had ik een 53cm stuurtje van cinelli was iets feller gebogen en lag me perfect. Misschien daarom dat ik klein verkies
-
snellebeentjes
- Mountainbiker
Post by snellebeentjes »
Thx voor de ervaringen en mening, ik ga er eens over denken en misschien eens proberen met een oud stuurtje
Da van je vrouw ga ik nie proberen
Da van je vrouw ga ik nie proberen
- blubberduck
- Mountainbiker
Post by blubberduck »
yep, m'n stuur breedte op de Cube is 50cm en op den Epic 53,5cm (smaller kan nie meer omdat dit een OS stuur is.)snellebeentjes wrote:Ooit al eens echt gemtbt met een stuur van 52cm? Kan je toch bijna onmogelijk een technische afdaling mee aangaan? of heb ik het compleet mis?
NOOIT meer brede sturen voor mij, smal is lekker nerveus en zeeeeeeeeeer strak sturend....
grtzzzzzzz
- blubberduck
- Mountainbiker
Post by blubberduck »
nope 90mm_alain_ wrote:Allemaal lekker smal en met een lange stuurpen voor maximaal stuurgedrag??
Lees eens wat over hefboomwerking, of google er eens op.