Trek 4900 upgraden of nieuwe?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Post Reply
Roadrunner
Mountainbiker

Trek 4900 upgraden of nieuwe?

Post by Roadrunner »

Heb een Trek 4900 alpha -> volledig uitgerust met XT maar is nu al 6 a 7j oud -> het is een hardtail met gewone V-brakes 13,8kg. heb inlichtingen genomen voor volledige upgrade naar XTR met een voorvork Fox F90R2 = 1100E.
Ben ook eens gaan kijken voor een nieuwe en Elite9.8 trek valt in de smaak -> hardtail daar ik veel op strand rij en weinig ervaring heb in bergachtige streken doch prijs 2850E :oops: en gewicht? Specialized stumpumper prijs 2150E -> gewicht 12kg.
Zouden jullie upgraden of nieuwe en indien nieuwe opteren voor v-brakes of schijfremmen _> daar ik veel op strand rij. :roll: :roll: En wat is jullie ervaring met Full suspension?
rubber-12
Mountainbiker

Post by rubber-12 »

Voor de 1100€ upgradekost van je 4900 heb je een nieuwe die een stuk beter is.
De 4000 reeks van Trek is vrij basic en toergericht. 13,8 kg is erg veel voor een XT afmontage, waarschijnlijk heb je ellendig zware wielen en vork.
V-brakes : veel voor en tegenstanders. Als je niet naar bergachtige streken gaat voldoen V-brakes. Naar wat ik lees op het forum zijn die te verkiezen voor gebruik in beachraces.
Fully of niet? Hangt af van je wensen. Ik gebruik mijn HT enkel in de modder of voor vlakke tochten waar de snelheid primeert.
Roadrunner
Mountainbiker

Post by Roadrunner »

Idd nog steeds originele vork en lompe wielen, maar anders wel een stevige fiets en een prachtig kader -> TREK moet op dat gebied zeker niet onder tov Specialized en Scott. Hierbij ook een Levenslange garantie op het kader. =D> tegenover Specialized is dat maar 5j denk ik :roll:
dainkes
Mountainbiker

Re: Trek 4900 upgraden of nieuwe?

Post by dainkes »

Belangrijk is dat je je goed voelt op je fiets, dus als je je 4900 graag hebt zou ik daar bij blijven.

Ik zou ook niet meteen kijken naar XTR (en zeker niet om gewicht te sparen, dan ben je beter met andere wielen/vork), maar eerder naar XT: goedkoper, superdegelijk en gaat lang mee. XTR is echt topspul, maar veel gevoeliger (aan zand/vuil) dan XT.

Voor 1100 EUR heb je volgens mij een mooie upgrade XT + vork + wielen. Of kijk ook eens bij tweedehands spullen, daar zitten vaak ongebruikte onderdelen tussen die op een nieuwe fiets zaten maar meteen vervangen werden en daardoor een stuk goedkoper zijn dan echt nieuw in de winkel te kopen...
butters
Mountainbiker

Post by butters »

Mijn advies: koop een nieuwe en hou je Trek voor op het strand (tenzij je wedstrijden moest rijden maar ik vermoed van niet).
WouterDM
Mountainbiker

Post by WouterDM »

Waarom upgraden naar XTR? Waarschijnlijk voor het gewicht, maar dan toch niet op een Trek 4900 kader?
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Een 4900 frame is zowat de basis van Trek, hierop een XTR groep gooien vind ik persoonlijk wat overkill. En zoals hierboven nog vermeld, je blijft met je originele wielen etc. zitten...

Dan kan je dat bedrag beter spenderen aan een nieuwe fiets, bv een Trek in de hogere klasse.... een 6700 of 8000.... heb je imo veel meer aan.
Staar je niet blind op die XTR groep, veel te duur in vergelijking met XT. :wink:
Roadrunner
Mountainbiker

Post by Roadrunner »

Keuze gemaakt -> Trek 8500 vandaag besteld bij Ampe Torhout en volgende dinsdag heb ik hem al -> bedankt voor de tips -> PIcs volgen :lol:
Post Reply