Gegroet,
Ik heb sinds vorige week De Cube LTD cc met de Formula oro K18 schijfremmen. Mijn fietsenboer vertelde mij dat deze niet gesmeerd mogen worden en geen onderhoud (behalve poetsbeurt natuurlijk) vergen.
Klopt dit? Hoe kan je ze het best onderhouden en wanneer zie je eraan of ze aan vervanging toe zijn?
Alvast dank voor de hulp!
Stoffe
onderhoud schijfremmen
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- LucVR
- Mountainbiker
- Location: Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Voor de caliper zelf kan dat inderdaad, maar voor de schijf moet je oppassen welke ontvetter je gebruikt. Sommige laten een fijne film achter (zoals white spirit bvb.) die ded remwerking even nadelig beïnvloedt als vet op de schijf. Voor de schijf heb je een ontvetter nodig die volledig opdroogt, zoals bvb. aceton.
Toch ook een correctie op wat hier eerder gezegd werd over het vermijden van vuil en vet op de schijf: het laatste (vet) moet je inderdaad vermijden, het eerste (vuil) wordt natuurlijk zeer moeilijk op een mtb ... even logisch nadenken dus ...
Toch ook een correctie op wat hier eerder gezegd werd over het vermijden van vuil en vet op de schijf: het laatste (vet) moet je inderdaad vermijden, het eerste (vuil) wordt natuurlijk zeer moeilijk op een mtb ... even logisch nadenken dus ...
Met vuil bedoelde ik als je je ketting poetst en er komt van die smurrie op uw schijf. Sorry voor de niet volledig juiste woordkeuze.
Ivm je ontvetterkeuze : ik gebruik biologisch afbreekbare ontvetter (die niet vervliegt zoals aceton, maar je even moet afspoelen) en ik heb er nooit problemen mee gehad. Ik veeg wel de schijf droog met een doekje.
Ivm je ontvetterkeuze : ik gebruik biologisch afbreekbare ontvetter (die niet vervliegt zoals aceton, maar je even moet afspoelen) en ik heb er nooit problemen mee gehad. Ik veeg wel de schijf droog met een doekje.
- Cristalix
- Mountainbiker
Idd, afblijven van die schijfremmen zolang ze naar behoren werken. Gewoon regelmatig eens kijken of je blokjes nog niet versleten zijn. (Dit kan je uiteraard zien zonder iets te demonteren). Wat betreft ontvetter: regelmatig je schijven eens ontvetten kan zeker geen kwaad, ik doe dit praktisch altijd als ik mijn fiets kuis. Ikzelf gebruik gewone remmenreiniger van den Actionshop, 1,5 € voor een spuitbus van 0,4l, werkt prima en voor da geld kunt ge het nie laten hé. 
- Mister T.
- Mountainbiker
ik gebruik ook een speciale bus remreiniger: in caliper - op pistons... - en op remblokjes spuiten (wel eerst wiel eruit natuurlijk), met dubbelgevouwen huishoudrol papiertje remblokjes schoonmaken, met nieuw papiertje de schijven schoon maken en klaar!Cristalix wrote: Ikzelf gebruik gewone remmenreiniger van den Actionshop, 1,5 € voor een spuitbus van 0,4l, werkt prima en voor da geld kunt ge het nie laten hé.
zo'n remreiniger moet te verkrijgen zijn in de betere fietshandelaar. Is wel zelfde reiniger als voor auto's hoor...
- LucVR
- Mountainbiker
- Location: Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
@ SusXT: ik haalde het maar aan om misverstanden te vermijden. Wat die biologische produkten betreft, sommige zijn inderdaad OK. Zelf gebruik ik al jaren Motul om mijn bikes te kuisen, eerder bekend bij moto shops. Volledig biologisch afbreekbaar, tast geen kunststoffen of lak aan. Goed kuisprodukt en ontvetter voor bvb. ketting. Opspuiten, even laten inwerken en dan afspoelen, voor het beste resultaat met warm water. Zo geod als alle vuil speolt heel gemakkelijk af. Ik ben er vooral tevreden van voor mijn ketting, die ik na inspuiten en inwerken met Motul wel afspuit met de hogedrukreiniger. Ketting wordt van de fiets gehaald en op een plank met nagels vastgemaakt. Ze blinkt dan weer als nieuw.