eerste ervaring klikpedalen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
parring
Mountainbiker

Post by parring »

Vallen in stilstand is zeker zo gevaarlijk als tegen hogere snelheid. Al eenmal over de kop gehaan tegen 28km, gevolg schifter licht geplooid, dit teruggeplooid, stuur terug recht gezet en ik was klaar. Reeds eenmaal met mijn klikkers gevallen, gevolg een stukje die terug van mijn tand is gesprongen, zadel gescheeurd, bar end die wat gehvend is en zadeltas die voor de helft loshangt.
Je kan uit stilstand ook makkelijk je sleutelbeen breken. Maar voor de rest geen probleem gekend met de klikkers al altijd op tijd uitgeklikt. Diene ene keer was de enen kant reeds uitgeklikt maar ik begon te hellen naar de andere kant en geraakte niet meer los. Bmx pedalen vind ik ook nog gevaarlijk, ik zou dan wel kniebescherming dragen als je eens op die pinnen uitschiet dat kan volgens mij ook pijn doen.
Beavis
Mountainbiker

Post by Beavis »

jepjeps

kheb mij ook verlost van die plastieken pedaaltjes en nu enkel nog met klikpedalen op weg, maar nu vroeg ik me wel af op welke positie je deze moet vastzetten, je kan ze toch een cm of 2 verschuiven en ook enkele mm naar links of rechts??? hoe weet je wanneer deze goed staan op je schoen??
Vos in de bossen
Mountainbiker

Post by Vos in de bossen »

Ik ben er bang van, echt waar...ik weet het, als je voeten van de classic pedalen afschieten, is dit niet prettig.
Ik ben bijna overkop gegaan in Rotem, en blij dat ik was dat ik geen"klik" aan had, want ik weet niet wat de resultaat geweest was.
Eerder ben ik wel van mijn fiets gecaltapulteerd geweest in een kiezelgroeve niet ver van thuis, met gekneusde ribben .
Bike een beeteke vuil, ikke 2 maanden pijn onder mijn linker oksel en ribben maar ik denk dat de klik pedalen ook niks geholpen hadden.
Enfin, ik heb geen ervaringen hiermee...
Wellicht is dit een beetje psychologisch en het zit tussen de 2 oren...

:-?
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

de snelste manier om klikpedalen gewoon te worden :
-rij langs rustige banen, en klik zeer regelmatig in en uit. Vooal NIET konstant liggen kijken om in je pedaal te klikken want dan loopt het mis.
je kan even kijken waar je je voet zet maar hou je bezig met de baan (dan zie je waar je naartoe bolt) en probeer vooral zo in te klikken.

gewoon voet op de pedaal zetten, en in hhet begin is het wat 'aftasten' om in te klikken. probeer je dat zonder teveel kijken te doen, dan zal je er veel sneller mee weg zijn.

verder dus zeer regelmatig in en uitklikken, doe dat gerust verschillende malen na elkaar. zo leer je veel sneller de uitklik-reflex aan.
dan ook al eens van en weer op de fiets springen en in/uitklikken.

maar eerst gewoon rijden en veel in/uitklikken... en liefst zonder veel kijken, dan word het snel een blindelingse reflex.
ice25
Mountainbiker

Post by ice25 »

Nu ben ik al een tijdje aan het fietsen en het is raar maar het is echt een gewoonte geworden van uit te klikken. Ge moet nietmeer nadenken, zelfs als ik stil val klik ik er nog snel uit.

Onlangs was ik in een redelijk diep opgedroogd modderspoor aan het rijden en ik wou er weer uitkomen, ik ging niet dwars genoeg waardoor mijn voorband schuurde tegen die kant en toen was het wel even paniek maar als je in zulke situaties valt is da nie enkel te wijten aan de klikpedalen, zonder klikpedalen is de kans ook vrij groot dat ge de voet nietmeer op tijd aan de grond zet.

Een goede tip die ik hier tegen ben gekomen zijn die speciale spd-plaatjes
shimano SM-SH56 multi-directionele uitklikwijze.

Ik rij er nu een paar weken mee en da verschil merkt ge, ge zijt er dadelijk uit als ge eruit wilt zijn en met kracht te zetten blijf je er goed in.
Voorlopig heb ik da toch zo ondervonden.

Het is vooral gewoonte, da moet een reflex worden en na een tijd is da ook zo.
ivanos
Mountainbiker

Post by ivanos »

Klikpedalen..... Mij pa heeft er 2 weken geleden gekocht voor op zijne zanatta.... Ligt nu 2 weken thuis met vanalles gebroken en gekneusd.

Klikpedalen = Goed voor op de baan.... voor de rest rommel!
Levud
Mountainbiker

Post by Levud »

ivanos wrote:Klikpedalen..... Mij pa heeft er 2 weken geleden gekocht voor op zijne zanatta.... Ligt nu 2 weken thuis met vanalles gebroken en gekneusd.

Dat is wel een beetje kort door de bocht, je moet natuurlijk niet direct de meest technische dingen gaan doen als je nog geen klikpedalen gewend bent, maar als je jezelf eerst de tijd geeft om er aan te wennen dan zul je de voordelen er wel van gaan inzien. Toen ik pas met klikpedalen reed ben ik ook een paar keer vergeten uitklikken en dan maak je wel eens van dichterbij kennis met de grond :wink: , maar dat was altijd ergens in een zachte grasberm ofzo. Nu ben ik die dingen zo gewoon dat ik even snel met mijn voet op de grond sta al bij gewone pedalen, zelfs als ik onverwacht voet aan de grond moet zetten. Dat wordt een natuurlijke reflex.
Mister T.
Mountainbiker

Post by Mister T. »

ivanos wrote:Klikpedalen..... Mij pa heeft er 2 weken geleden gekocht voor op zijne zanatta.... Ligt nu 2 weken thuis met vanalles gebroken en gekneusd.

Ga dees weekend naar Italië, de wereldkampioenschappen XCO, legt u langs het parcours met uw rug op de grond, zo dicht mogelijk langs het traject, neem een noteblock mee ( of als je lekker retro wil doen een kerfstok), een zet een streepje per mountainbiker die passeert ZONDER klikpedalen.

Weet je wat, maak het je gemakkelijk. Laat die noteblock of kerfstok maar thuis. Je zal hem/ze toch niet nodig hebben.

Kortom: kortzichtige opmerking.

Vanaf een bepaald niveau (dat zeker niet hoog ligt) zijn klikpedalen op een MTB een must. Meer nog: gewone pedalen zijn gevaarlijker om te mtb'en dan klikpedalen. Want schiet je van je pedaal met je voet...
En dan heb ik het nog niet over pedalen met gespjes... #-o

Natuurlijk wel de eerste keer voldoende oefenen met die dingen, want anders lig je er gegarandeerd (ik ben ervaringsdeskundige...).
Peeee
Mountainbiker

Post by Peeee »

Ik heb net een testritje gaan maken met mijn fiets(mijn eerste 15km)
Ik had ook meteen klikpedalen er laten opsteken om er direct aan te wennen

Ik heb natuurlijk niet echt behendige stukjes in de modder gereden maar ik heb wel kunnen kennis maken met het kliksysteem ,en ik heb geen enkele keer problemen gehad bij uitklikken(inklikken moest ik soms eens 2 secondjes zoeken

hier wil ik gewoon mee zeggen als ik het kan kan iedereen het en natuurlijk ga ik nog enkele keer tegen dek gaan maar alle begin is moeilijk
elmago
Mountainbiker

Post by elmago »

Peeee wrote:Ik heb net een testritje gaan maken met mijn fiets(mijn eerste 15km)
Ik had ook meteen klikpedalen er laten opsteken om er direct aan te wennen

Ik heb natuurlijk niet echt behendige stukjes in de modder gereden maar ik heb wel kunnen kennis maken met het kliksysteem ,en ik heb geen enkele keer problemen gehad bij uitklikken(inklikken moest ik soms eens 2 secondjes zoeken

hier wil ik gewoon mee zeggen als ik het kan kan iedereen het en natuurlijk ga ik nog enkele keer tegen dek gaan maar alle begin is moeilijk
Voilà sè, thats the right spirit. =D>
Post Reply