volledig rookverbod in de horeca

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

fredje_76 wrote:
freezy wrote:...ik heb nog nooit iemand weten binnenkomen en expliciet vragen waar het rookvrije deel zich bevindt.
Natuurlijk niet, omdat die "rookvrije ruimte" alleen op papier (in theorie dus) bestaat. Het is algemeen geweten dat een "rookvrije ruimte" evengoed synoniem is met stinkende kleren en irritante geur.
Dan nodig ik u uit om eens te komen kijken! Die rookvrijve ruimte (met apare luchtverversing) is al meer dan 25 jaar in ons café. :wink: Helaas zie ik in u iemand die niet voor discussie te vinden is... Dus trek ik bij deze mijn uitnodiging weer in.
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

Kvind het allemaal vrij belachelijk...
Als ge nu uitgebreid gaat tafelen, gaat de helft vant volk tussen elke gang "gezellig" buiten een sigaret roken (wat heel leuk is voor de niet-rokers gelijk mezelf)... gaat dat nu ook al zo zijn als ge met een paar man een pint gaat drinken #-o
Door heel da gedoe ziet de horeca hun inkomsten serieus verminderen, kheb enkele kameraden (en verschillende klanten) die een restaurant hebben, die mannen zien toch véél minder volk komen sinds die wet er is... Ook wij gaan veel minder op restaurant, en al eerder bij iemand thuis door heel da belachelijk gedoe...
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

balphydus wrote:
kawa wrote: Vind ook dat men het roken in cafés niet mag/kan verbieden.
Als je ziet hoeveel (eet)zaken nu al minder klanten over de vloer krijgen omdat er niet gerookt mag worden.... en wat met de cafébaas zelf, niet meer roken in eigen kot?
Voor een café is het zowieso een ramp als er niet gerookt kan worden...
[-X niet bewezen, het tegendeel wel, er is al onderzoek naar gedaan. Overlaats ergens opgevangen in een of ander praatprogramma.
Er is toch pas nog ene in het nieuws geweest die het roken toch nog toelaat in zijn eetzaak, en dit omdat er teveel volk was gaan lopen. (hij is wel schuldig bevonden en moet een boete betalen...)

Ook stond met de jaarwisseling een artikel in de krant dat vele Belgen in Nederland gingen eten ofwel thuis bleven, de horeca in België heeft het zeker gevoeld.

Ik ben er zeker van dat een volledig rookverbod vele cafés zullen doen sluiten.
Als hier in onze dorpscafés niet meer gerookt mag worden verliezen ze meer dan de helft van hun klanten.
Een verbod houdt het roken natuurlijk ook niet tegen, het eerste uurtje zal men (misschien) buiten een sigaretje gaan roken maar na een paar pintjes rookt men toch binnen, of het nu mag of niet.

Ik blijf erbij, in een restaurant ok, maar een gezellig dorpscafé rookvrij maken hoeft nu ook weer niet...

een niet-roker :wink:
Hemd
Mountainbiker

Post by Hemd »

Ik ben een fervent anti-roker. Ik kom gewoon niet in een cafe waar wel gerookt wordt, probleem toch opgelost, niet ?
Dus voor mij hoeven ze het niet te verbieden, ik ga wel naar plaatsen waar het rookvrij is. Want idd, binnenkort mag er niets meer.

Vrijdag moest ik naar een vat, waar ook koud buffet was. Was vanaf 20h daar...om 22h waren ze nog niet aan het buffet begonnen. Maar ondertss de zaal wel vol met volk en idd rokers...en het eten stond al klaar van 20h...tja...sorry maar dan is den deze weg, valt niet echt in goede aarde natuurlijk. Ik kreeg mijn ogen bijna niet meer open van de rook en daar zou je dan ook nog moeten in gaan eten ook. Thuisgekomen, iets klaargemaakt en kleren in wasmachine.
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

Hemd wrote:Ik ben een fervent anti-roker. Ik kom gewoon niet in een cafe waar wel gerookt wordt, probleem toch opgelost, niet ?
Dus voor mij hoeven ze het niet te verbieden, ik ga wel naar plaatsen waar het rookvrij is. Want idd, binnenkort mag er niets meer.
.
Waar vind je in Belgie Cafés die al volledig rookvrij zijn??? (behalve in Brugge)
Daan18
Mountainbiker
Location: Cube reaction Silver 2006 Reba race X0 gripshift Juicy 7

Post by Daan18 »

roy wrote:
fredje_76 wrote:
roy wrote:...Zodat cafes een afzuigsysteem moeten plaatsen zodat er verse lucht binnekomt die kan verpest worden en dan weer naar buiten mag geblazen worden.
Met alle respect, maar het helpt niets. Sigarettenrook is nu eenmaal een pest en als je er van af wil zijn is er maar 1 oplossing...
Volgens mij zal dit toch wel een stuk helpen hoor aangezien je oude buiten blaast en nieuwe binnenbrekt is het volgens mij logisch dat het percentage aan rook zakt. Sigarettenrook stijgt ook. In mijn stamcafe kan het na een paar uur helemaal volgangen van de rook dat het niet te doen is en als de baas zijn ruitjes bovenaan wat open zet helpt dit alvast voor een stuk. Onder de noemer van heel erg naar toch nog te doen :wink:
[-X
Dit helpt perfect als alles goed is afgeregeld en voorzien is voor de ruimte waarin het geplaatst is en daar wringt het schoentje dikwijls...
Hemd
Mountainbiker

Post by Hemd »

Ik kom erdus zoveel eigenlijk niet meer. Als ik wegga is het op restaurant( en daar dan blijven plakken) of naar optredens (waar op veel plaatsen ook een rookverbod geldt). En nu in zomertijd de terrasjes. En als de wind goed staat heb je geen last van rokers.
Daan18
Mountainbiker
Location: Cube reaction Silver 2006 Reba race X0 gripshift Juicy 7

Post by Daan18 »

Allemaal dikke zever die betuttelingen
Die ouw pekens die jaar na jaar al maar ouder worden hebben gans hun leven in rokerskoten gezeten,dus over wat zijn we in godsnaam bezig !!laat de cafés zelf beslissen en de klanten ook of kunnen we niet meer voor onszelf denken ??
Iedereen zit zo te kankeren (toepasselijk he!) dat de mensen asociaal worden;Van een asociale regel gesproken!! Als we een beetje zoeken vinden we bij iedereen wel iets hoor...
Goe bezig jongens!

Stelletje regelnichten :evil:
fredje_76
Mountainbiker

Post by fredje_76 »

freezy wrote:Dan nodig ik u uit om eens te komen kijken! Die rookvrijve ruimte (met apare luchtverversing) is al meer dan 25 jaar in ons café. :wink: Helaas zie ik in u iemand die niet voor discussie te vinden is... Dus trek ik bij deze mijn uitnodiging weer in.
Dan toch niet zo gastvrij ? Of bang dat ik gelijk ga krijgen ? :P
kawa wrote:Ook stond met de jaarwisseling een artikel in de krant dat vele Belgen in Nederland gingen eten ofwel thuis bleven, de horeca in België heeft het zeker gevoeld.
Ik ben onlangs nog gaan eten in een Nederlandse zaak waar je dus wel nog mag roken. Ik kan je verzekeren, het is een pest ! :evil: Even iets gaan eten, maar wel uren in de wind stinkend naar sigarettenrook buiten komen. Om nof maar te zwijgen van de rook die leuk van de tafel naast ons ons eetgenot kwam bederven... :evil:
Daan18 wrote:...of kunnen we niet meer voor onszelf denken ??
...
Van een asociale regel gesproken!! Als we een beetje zoeken vinden we bij iedereen wel iets hoor...
Asociale regel ? Volgens mij zijn en blijven de rokers de meest asocialen die er zijn. Laat ze thuis, binnen, roken en het probleem is ook opgelost ! :wink:
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

fredje_76 wrote:
kawa wrote:Ook stond met de jaarwisseling een artikel in de krant dat vele Belgen in Nederland gingen eten ofwel thuis bleven, de horeca in België heeft het zeker gevoeld.
Ik ben onlangs nog gaan eten in een Nederlandse zaak waar je dus wel nog mag roken. Ik kan je verzekeren, het is een pest ! :evil: Even iets gaan eten, maar wel uren in de wind stinkend naar sigarettenrook buiten komen. Om nof maar te zwijgen van de rook die leuk van de tafel naast ons ons eetgenot kwam bederven... :evil:
Ik postte dat niet om aan te tonen dat eten en roken samen gaan, maar wel om een eerdere post van jou tegen te spreken.
Het is imo wel bewezen dat het rookverbod klanten kost, anders zouden ze in Nederland niet meer Belgische klanten over de vloer krijgen omdat daar wel (nog) mag gerookt worden.

Ik geef je 100% gelijk dat het een pest is om te tafelen op een plaats waar anderen zitten te roken. Dus ik vind het ook ok dat er niet gerookt mag worden in een restaurant. Al zou ik ook niets tegen gescheiden ruimtes hebben zodat rokend Vlaanderen ook nog gezellig kan gaan tafelen.

Het gaat mij meer om de cafés, hier vind ik die maatregel (als die er al zal komen) overdreven en zeker niet meer klantvriendelijk.

Hoeveel (echte, oude dorps-)cafés leven er van die paar vaste klanten die elke dag hun pint komen drinken? En daar hoort meestal een sigaretje bij, en als die niet meer mogen roken.... tja....
Post Reply