eerste ervaring klikpedalen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
Wald Herr
Mountainbiker

Post by Wald Herr »

Waardoor ik al schrik heb om nog verder te proberen
Ge geeft het zelf al aan : vanaf da ge denkt da het mis gaat, gaat het garantie mis. :wink: Tip : probeer onderaan de helling al in te schatten op welk verzet da ge boven geraakt, en start dus al met een redelijk klein verzet. Want tijdens ne klim schakelen is al nie makkelijk omdat de ketting dan keistrak hangt door de trapkracht en bovendien riskeerde dan sneller een kettingbreuk. En ge gaat dan dus ook niet stilvallen. :bounce: :bounce: Verder leer je dat losklikken-automatisme echt wel met de tijd. Ik heb al een paar keer meegemaakt da menne bike onder mij 'uitvalt' en ik onbewust mezelf toch losklik en dan nog een paar meter verder uitloop :drunk: :drunk: .
Haaike
Mountainbiker

Post by Haaike »

Wald Herr wrote:Ik heb al een paar keer meegemaakt da menne bike onder mij 'uitvalt' en ik onbewust mezelf toch losklik en dan nog een paar meter verder uitloop :drunk: :drunk: .
Inderdaad, in het begin moet je daar aan wennen natuurlijk, maar op de duur wordt dat een natuurlijke reflex. Tijdje geleden met mijn wiel in een heel smalle geul blijven hangen, fiets sloeg voorover en normaal gezien zou ik met mijn klikken en klakken op de grond zijn gevallen, maar ik had zonder het zelf te beseffen mij al losgeklikt en ben gewoon mijn fiets voorbijgelopen :-) Dus dat komt vanzelf wel hoor, is een kwestie van gewoonte.
Petrol
Mountainbiker

Post by Petrol »

Voor mij niets anders meer dan klik pedalen.
Ik heb +/- 14 dagen geleden spd's gaan halen bij den decathlon, aan de ene kant klik aan de andere kant voor gewone schoenen.
Gisteren ben ik nog eens met de gewonen schoenen gaan fietsen.
Als je gewoon bent aan het trekken met schoen...... #-o

Ben al wel 2 keer op mijn snoeteke gegaan. Eerste keer op hellingke wil ik terug op m'n zadel gaan zitten breek dat kl*te ding af, ik vol in de remmen deze op te rapen toen mijne € viel dat ik klikpadelen had. Klikpedalen stonden wel geteld 1 dag op m'n fiets.
De tweede keer kon ik kiezen oftewel de voorkant van een vrachtwagen oftewel de stenen van dicht bij bestuderen, keuze was snel gemaakt. Pedalen drie dagen op de fiets.
Ondertussen niet meer gevallen.
MTBSmurf
Mountainbiker

Post by MTBSmurf »

Ik ben een beginnende mountainbiker en heb nu een 3-tal weken klikpedalen en heb ook een hele tijd getwijfeld ... daarom even mijn eerste ervaringen delen.

Pro:
Je bent meer een met je fiets en op hobbelige stukken heb ik geen schrik meer om van mijn pedalen te schieten. Ook als je schoenen nat zijn heb je niet meer het gevoel dat je rondschuift op je pedalen.
Je hebt inderdaad meer kracht en dat maakt in kleine lastige bergopjes, mul zand en modder soms het verschil tussen afstappen en het net halen.

Contra:
Ik ben inderdaad al verschillende keren omgevallen, niet zozeer omdat ik het vergeten was, maar altijd op een punt dat een voetje aan de grond moet zetten op een stijle helling, modder, mul zand, ... Mijn ervaring tot nu toe is dat je snelheid in die omstandigheden zodanig laag is dat dit niet zo erg is.

Al bij al is de balans zeer positief en stel ik vast dat het uitklikken steeds vlotter gaat. Ik heb trouwens ook de indruk dat na een tijdje de "hoekjes en kantjes" van de plaatjes en pedalen een beetje afslijten waardoor je nog gemakkelijker los geraakt.

Hoop dat jullie er iets aan hebben,
MTBSmurf.
MTBSmurf
Mountainbiker

Post by MTBSmurf »

Ik ben een beginnende mountainbiker en heb nu een 3-tal weken klikpedalen en heb ook een hele tijd getwijfeld ... daarom even mijn eerste ervaringen delen.

Pro:
Je bent meer een met je fiets en op hobbelige stukken heb ik geen schrik meer om van mijn pedalen te schieten. Ook als je schoenen nat zijn heb je niet meer het gevoel dat je rondschuift op je pedalen.
Je hebt inderdaad meer kracht en dat maakt in kleine lastige bergopjes, mul zand en modder soms het verschil tussen afstappen en het net halen.

Contra:
Ik ben inderdaad al verschillende keren omgevallen, niet zozeer omdat ik het vergeten was, maar altijd op een punt dat een voetje aan de grond moet zetten op een stijle helling, modder, mul zand, ... Mijn ervaring tot nu toe is dat je snelheid in die omstandigheden zodanig laag is dat dit niet zo erg is.

Al bij al is de balans zeer positief en stel ik vast dat het uitklikken steeds vlotter gaat. Ik heb trouwens ook de indruk dat na een tijdje de "hoekjes en kantjes" van de plaatjes en pedalen een beetje afslijten waardoor je nog gemakkelijker los geraakt.

Hoop dat jullie er iets aan hebben,
MTBSmurf.
FCB-bike
Mountainbiker

Post by FCB-bike »

Pff,
wou mij morgen bij Van Eyck schoenen en klikpedalen halen (ze liggen al opzij ). Nu weet ik het niet zo goed meer. Dat voetje snel op de grond kunnen zetten heeft me toch al een aantal keer geholpen (beginneling). Aan de andere kant bij 'snelle' afdaling al een paar keer van de pedaal geschoten (met mijn gewone sportschoenen).
Image
Image
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

FCB-bike wrote:Pff,
wou mij morgen bij Van Eyck schoenen en klikpedalen halen (ze liggen al opzij ). Nu weet ik het niet zo goed meer. Dat voetje snel op de grond kunnen zetten heeft me toch al een aantal keer geholpen (beginneling). Aan de andere kant bij 'snelle' afdaling al een paar keer van de pedaal geschoten (met mijn gewone sportschoenen).
Hmmm, ik rij ook met sportschoenen en gewone pedalen. Heb op m'n fietsen de BMX pedalen van shimano. Nog nooit uitgeschoven. 'k Ga evengoed volgende winter of zo nog 'ns zien voor gemakkelijk uitklikbare klikpedalen....
yajop
Mountainbiker

Post by yajop »

Image
Image
vraag plaatjes voro onderaan de schoen type 56 van shimano, dan kan je links, rechts en omhoog los klikken, je bent er direct uit en toch ben ik nog noiit los geklikt tijdens het rijden, klimmen ed
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Dus schoenplaatjes type 56 ?
FCB-bike
Mountainbiker

Post by FCB-bike »

yajop wrote:
Image
Image
vraag plaatjes voro onderaan de schoen type 56 van shimano, dan kan je links, rechts en omhoog los klikken, je bent er direct uit en toch ben ik nog noiit los geklikt tijdens het rijden, klimmen ed
Hallo,
heb ze vorige vrijdag gekocht zoals op foto hierboven (SH-M085 en SPD-M540) met de standaardplaatjes. Vandaag mijn eerste rit gedaan en het was echt superleuk ! Wel twee keer de grond van zeer nabij gezien :-D, gelukkig stond ik praktisch stil.
Eigen stomme fout natuurlijk : het vraagt even wennen om de reflex van het losklikken vast te hebben. Het zal nog wel even duren, maar ik blijf volharden. O ja, voor de nieuwelingen zonder momentsleutel, wees niet bang van de plaatjes voldoende hard vast te draaien (niet kapot draaien natuurlijk). Ik ben al een van die vijsjes kwijt : de rest zat ook al los. Had gelukkig een inbussleutel bij. Volgende keer bij Van Eyck eens navragen naar die plaatjes type 56. Bedankt voor de tip yajop.
Post Reply