LCMT 2008

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...

Hoe lang moet de lcmt volgend jaar zijn?

9 dagen: terug naar de roots
39
23%
7 dagen: langer maar niet extreem
32
19%
4 dagen maar met lastigere ritten
20
12%
4 dagen: de huidige formule is perfect
62
36%
4 dagen maar met minder lastige ritten
9
5%
Geen lcmt meer volgend jaar
10
6%

Total votes: 172

indy
Mountainbiker

Post by indy »

orangecrash wrote:worden die duw- en trektoestanden hier niet allemaal wat teveel uitvergroot?
Absoluut, de overgrote meerderheid van de deelnemers toont respect voor de anderen. Maar één rotte appel is soms genoeg om de sfeer helemaal te doen omslaan.

De boodschap die de organisatie wil meegeven is gewoon: geniet allemaal van de lcmt, ieder op zijn eigen tempo en met respect voor mekaar want iedereen die de vier dagen uitrijdt is een winnaar!
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

viperke wrote:
Beny wrote:de combinatie van wedstrijd en recreatie samen levert altijd problemen op
Feit, maar de problemen die daarbij voorkomen zijn volgens mij bijna even talrijk als dergelijke problemen die ook op toertochten voorkomen, en dus volgens mij amper vermijdbaar zijn..

De wedstrijdmannen vroeger laten starten ? Dan komen ze kort na de middag al aan en de recreatieven soms pas om 20u 's avonds, dat verschil wordt wel erg groot he ..

maar het lost vanzelf al een pak problemen op.
als de recreatieven 20-30min vroeger vetrekken, komen ze ook nog tegen de avond aan.. dus veel maakrt dat niet uit.. behalve weer een hoop problemen onderweg tussen recreant die vroeger vertrok, en wedstrijdrijders die de recreant moet toeroepn etc om te passeren..
en een paar 100 keer roepen...
de recreant krijgt het op zijn zenuwen omdat niet een, maar een pak wedstrijdrijders voorbij moeten.. fruwtratie langs 2 kanten.

1) wedstrijdrijders vertrekken
2 recreant vertrekken
=3 ) een pak problemen minder die zich niet kunnen stellen.
en 4) de recreant beleefd veel meer plezier aan zijn tocht, alsook de wedstrijdrijders.

het systeem word al jaren toegepast in spaanse meerdaagsen en met erg veel succes. daar waren ze zich van meet af bewuust van de problemen als men gezamelijk starte of eerst de recreant.
ik heb er nooit anders geweten dat iedereen daar zeer tevreden rondreed, en zich zeer zelden problemen stelden.

de combinatie wedstrijd en recreant is perfekt mogelijk.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

indy wrote:
Beny wrote:de combinatie van wedstrijd en recreatie samen levert altijd problemen op
Die combinatie hoeft niet perse problemen op te leveren. Het zijn sommige renners die er problemen van maken. Als iedereen mekaar een beetje met respect behandeld, kan iedereen op zijn/haar eigen niveau genieten van de lcmt. De ene rijdt graag een wedstrijd terwijl de andere gewoon wat wil genieten van biken in de natuur.

In theorie startten de wedstrijdrenners dit jaar ook voor de recreanten dus wie als wedstrijdrenner nog voorbij gestoken werd door een recreant moet niet komen klagen... En wie als recreant vroeger vertrokken is dan voorzien moet maar het fatsoen hebben even aan de kant te gaan als er snellere mannen aankomen. We kunnen de recreanten moeilijk een uur later laten vertrekken, dan komen de laatste echt pas toe als het donker is. Plus logistiek (bevoorradingen, seingevers,...) wordt het dan ook een pak lastiger voor de organisatie.
men moet geen grote tijdsruimte zetten tussen start recreant en wedstrijdrijder.

eerst wedstrijd rijder, dan ruimte van 5 tot max. 10 minuten nadien de recreant.
dus conclussie is dat de recreant zogenaamd 10 min. langer bezig is (wachten op start tot aankomst)
dus geen uren verschil, maar 10 minuten.
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

is nochtans simpel op te lossen: maak er een echte 'Raid' van, met nachttocht voor de chrono's (zie chemins du soleil).
Dit heeft als voordeel dat:
1/ de would-be's thuis blijven wegens geen lef om 's nachts te rijden
2/ de parcoursen door de recreanten en de chrono's op verschillende tijdstippen worden afgelegd.
3/ als ze dan toch eens moeten samen rijden: dan vertrekken de chrono's maar een half vroeger.

ge creeërt zo een raid die voor de allen zeer aantrekkelijk is:
voor recreanten omdat ze nergens 'gestoord' worden in de beoefening van hun hobby.
voor de echte straffe mannen die houden van een uitdaging.

vb van een indeling:
dag 1: rit 1 voor de recrea's
dag 2: rit 1 chrono's, rit 2 recrea's,
dag 3: rit 2 chrono's, rit 3 recrea's
nacht 3: rit 3 chrono's
dag 4: rit 4 recrea's en chrono's met de chrono's 30 minuten voorsprong :wink:
fonzzzie
Mountainbiker

Post by fonzzzie »

Ik denk dat jullie hier oplossingen aan het zoeken zijn voor een probleem dat er in feite geen is. Wij zijn dag 3 als recreant een half uur voor de chrono's vertrokken omdat we wouden zien hoe dat die mannen vlamden, toen we de eersten hoorden aankomen zijn we vol bewondering langs de kant gaan staan. We waren verwonderd dat er na een uur wedstrijd al zo een grote verschillen waren , zijn dan doorgereden maar op "de slechte lijn" op de brede wegen en op singletracks zijn we uit de weg gegaan.
Dag 4 zijn we een uur vroeger vertrokken en hebben we ze opgewacht aan de eerste bevoorrading, was ook is leuk om te zien.

Als er volgend jaar beslist wordt dat wij ook om 10u moeten starten dan zie ik dat niet zitten, wij hebben aan de bevoorradingen rustig onze tijd genomen en kwamen altijd juist voor het avondeten binnen.

Als recreant wil je ook wat genieten en zeker geen stress hebben door tijdsdruk.
indy
Mountainbiker

Post by indy »

fonzzzie wrote:Ik denk dat jullie hier oplossingen aan het zoeken zijn voor een probleem dat er in feite geen is.
Voila! Er is inderdaad, zoals ik al zei, geen enkel probleem met 99,9% van de deelnemers. Het systeem is goed zoals het is!

Tijdsgrenzen, volledig gescheiden start, volledig gescheiden ritten enz... zijn allemaal niet nodig. De basis van de lcmt moet de recreatieve biker blijven.Het is HUN evenement en als er een wedstrijd wordt aan gekoppeld, dan is dit louter om op die manier een grotere media- en dus ook sponsor-respons (ten bate van die deelnemers) te bekomen!

Dus we zullen nooit het concept aanpassen ten koste van de recreanten !!!
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

indy wrote:
fonzzzie wrote:Ik denk dat jullie hier oplossingen aan het zoeken zijn voor een probleem dat er in feite geen is.
Voila! Er is inderdaad, zoals ik al zei, geen enkel probleem met 99,9% van de deelnemers. Het systeem is goed zoals het is!

Tijdsgrenzen, volledig gescheiden start, volledig gescheiden ritten enz... zijn allemaal niet nodig. De basis van de lcmt moet de recreatieve biker blijven.Het is HUN evenement en als er een wedstrijd wordt aan gekoppeld, dan is dit louter om op die manier een grotere media- en dus ook sponsor-respons (ten bate van die deelnemers) te bekomen!

Dus we zullen nooit het concept aanpassen ten koste van de recreanten !!!
ge hebt gelijk zenne...maar in mijn voorstel veranderd er voor de doelgroep 'funbelevers' (waar ikzelf toe behoor) niets. Alleen voor de echte die-hards die een beenharde maar faire raid krijgen voorgeschoteld.

In de chemins werkt dat perfect...dat moet hier ook kunnen en zoals al ergens te lezen staat: ieder die zo'n vierdaagse uitrijdt is ne winnaar
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Willy D wrote:is nochtans simpel op te lossen: maak er een echte 'Raid' van, met nachttocht voor de chrono's (zie chemins du soleil).
Dat meen je toch niet Willy ? [-X
rikc
Mountainbiker

Post by rikc »

jongens dit moet je allemaal helemaal niet willen.
als je perse een beenharde wedstrijd wilt moet je je voor eentje inschrijven. als je een super georganisseerd evenement zoekt voor zowel recreanten als wedstrijdrenners dan is de lcmt prima. je zult je zoals elke dag gewoon moeten aanpassen aan ieder ander.
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

pvandebe wrote:
Willy D wrote:is nochtans simpel op te lossen: maak er een echte 'Raid' van, met nachttocht voor de chrono's (zie chemins du soleil).
Dat meen je toch niet Willy ? [-X
ik heb het hier niet over de gewone chrono-rijder (zoals gij en ikke soms en zoals de meesten zijn) die zo'n dingen meerijden om zich eens te meten met anderen en die weldegelijk rekening houden met alles wat rond hen gebeurd (dus niemand in de kant rijden...mooi hunnen toer afwachten...hunnen afval bijhouden...etc...) Voor hen zou het jammer zijn dat de huidige formule aangepast wordt.
Ik doel vooral op gasten die DENKEN dat ze de koers van hun leven aan het rijden zijn...die persé nog in dat kleine gaatje vlak voor het wiel van nr. 500 vlak voor de singletrack willen duiken...die hunnen afval wegsmijten...die een gevallen drinkenbus laten liggen...die staan te memmen omdat er 3 man voor hen de weg versperd aan de bevoorradingen.... over die gasten heb ik het. (ge komt die mannen ook op tt's tegen, zenne, doe me eens een lol en begeleidt mijn 2 oudste kids eens op een zonnige zondagmorgend tt...ge gaat ogen nogal verschieten).

:off: jammer genoeg hang ik wegens omstandigheden nog te veel vast aan de georganiseerde tochten...en nog niet aan ne gps die me alleen of met enkele vrienden de weg wijst...rustig fietsend en kwebbelend :wink:

moesten ze mijn voorstel aannemen....en hun relatie met de weergoden ewa verbeteren...dan zou ik me daar wel aandurven wagen :P
Post Reply