LCMT 2008

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...

Hoe lang moet de lcmt volgend jaar zijn?

9 dagen: terug naar de roots
39
23%
7 dagen: langer maar niet extreem
32
19%
4 dagen maar met lastigere ritten
20
12%
4 dagen: de huidige formule is perfect
62
36%
4 dagen maar met minder lastige ritten
9
5%
Geen lcmt meer volgend jaar
10
6%

Total votes: 172

wo
Mountainbiker

Post by wo »

mijn verslag op www.wiwo.be
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

op de site van LCMT staan opmerkingen dioe ze gaan toepassen voor de volgende editie.

1 ding wil ik wel erover zeggen :
-ze geven kritiek op de competitierenners omdat sommigen mensen opzij duwden.
als dat nogal bruusk gedaan is, geheel terecht.
maar 1 ding wil ik wel zeggen daarover :
-laat in het vervolg EERST DE WEDSTRIJDRIJDERS vertrekken, daarna de rest.
dan voorkom je al die problemen.... zo lost het zichzelf op !!!
misschien een zeer nuttige tip !

want, wedstrijdrijders rijden wedstrijd (het woord zegt het zelf), en in wedstrijd TELT ELKE SECONDE ELKE MINUUT (in tegenstelling tot wat de organisatie beweerd)
beetje onterecht word hier het woord 'wielerterrorist' gebruikt.....
als men eerst vrijetijdsrijders laat starten of samen starten met competitierijders, dan vraag je gewoonweg om zulke problemen.

dus laat eerst de wedstrijdrijders van start gaan.

ps : wielerterroristen krijgen geen vergunning, en in het andere geval kijken die al direkt tegen een schorsing op. :wink:

anderzijds heb ik vernomen van deelnemers - zowel vrijetijds als competite - dat er ook gevallen waren, waar men de tragere duidelijk maakte dat men eraan kwam en wide passeren (door roepen/fluitsignaal), maar dat dan die tragere daar dik zijn voeten aan veegde en zo lang moeglijk opzettelijk in de weg ging rijden... zelfs de proberen,de voorbijstekende persoon bijna ten val brengen door de clown uit te hangen.
pak die dan ook maar aan.
maar met bovenvermelde tip (scheiding competite en vrijetijds. vertrek) heb je dat allemaal niet.
pointbreak
Mountainbiker
Location: Rockrider 8.2/full XT Mavic crossride Disc/ Thompson Antares race

Post by pointbreak »

Sunn xtreme wrote:
anderzijds heb ik vernomen van deelnemers - zowel vrijetijds als competite - dat er ook gevallen waren, waar men de tragere duidelijk maakte dat men eraan kwam en wide passeren (door roepen/fluitsignaal), maar dat dan die tragere daar dik zijn voeten aan veegde en zo lang moeglijk opzettelijk in de weg ging rijden... zelfs de proberen,de voorbijstekende persoon bijna ten val brengen door de clown uit te hangen.
maar met bovenvermelde tip (scheiding competite en vrijetijds. vertrek) heb je dat allemaal niet.
Hierop wil ik toch reageren dat de wedstrijdrijders steeds eerst mochten vertrekken zoals het hoort.
Maar vele hobyrijders vertrokken vroeger dan voorzien en die kwamen dan onderweg het parcours alle wedstrijrijders tegen die voorbij vlogen.
En dat zorgde voor wrevel heb ik vernomen.
Maar de meeste toprijders zeiden steeds dank u of merci als je opzij ging.
Het waren de mannen die al kapot zaten die niet veel meer konden verdragen en zich ergerde aan de hobby rijders.
En als ze nog wat kracht over hadden nog wat show moesten verkopen zoals de pas afsnijden en dergelijke, maar die kom je overal tegen ook op TT.

Op dat gebied kan de organisatie niets verweten worden, vindt ik.
Mijn opinie, maak de LCMT terug zoals hij vroeger was met chrono gedeeltes onderweg.
En er gaat minder wrevel en discussies zijn, en er zal meer plezier worden beleefd aan deze 4 daagse.
En als men de onberijdbare stukken er nog eens tussen uitlaat gaat iedereen er plezier aan beleven.
Want hoe had het parcours eruit gezien als het 4 dagen geregend had ??
Fre C
Mountainbiker

Post by Fre C »

eerlijk gezegd vond ik dit juist de reden waarom ik dit jaar meegedaan heb, dat gans het parcours tegen de tijd is. ik ben veel beter op langere afstanden waar men een strak tempo kan/moet aanhouden...veel liever zo dan onderweg kortere delen "sprinten", zoals ik dat noem...echt dat intervalgedoe. Dan kom je nog meer van die zaken tegen zoals recreanten-comprijders die elkaar in de weg of voor het wiel rijden.

zoals eerder aangehaald is, comp rijders eerst starten
nb: de laatste dag konden de recreanten al vanaf 8u vertrekken en de comp rijders pas later...dus comp rijders niet altijd eerst kunnen starten
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

pointbreak wrote:
Sunn xtreme wrote:
Hierop wil ik toch reageren dat de wedstrijdrijders steeds eerst mochten vertrekken zoals het hoort.
Maar vele hobyrijders vertrokken vroeger dan voorzien en die kwamen dan onderweg het parcours alle wedstrijrijders tegen die voorbij vlogen.
En dat zorgde voor wrevel heb ik vernomen.
Maar de meeste toprijders zeiden steeds dank u of merci als je opzij ging.
Het waren de mannen die al kapot zaten die niet veel meer konden verdragen en zich ergerde aan de hobby rijders.
En als ze nog wat kracht over hadden nog wat show moesten verkopen zoals de pas afsnijden en dergelijke, maar die kom je overal tegen ook op TT.

Op dat gebied kan de organisatie niets verweten worden, vindt ik.
Mijn opinie, maak de LCMT terug zoals hij vroeger was met chrono gedeeltes onderweg.
En er gaat minder wrevel en discussies zijn, en er zal meer plezier worden beleefd aan deze 4 daagse.
En als men de onberijdbare stukken er nog eens tussen uitlaat gaat iedereen er plezier aan beleven.
Want hoe had het parcours eruit gezien als het 4 dagen geregend had ??
ik verwijt de organisatie niks.
maar er is wel degelijk een latere start geweest voor de wedstrijdrijders, met alle gevolgen vandien onderweg.
er waren inderdaad bepaalde wedstrijdrijders die nogal grof te werk gingen zonder dat het nodig was, anderzijds waren er ook nogal wat vrijetijdsrijders die met opzet en ondanks dat ze gewaarschuwd werden dik in de weg rijden, zelfs moeite deden om het voorbijsteken te verhinderen.... omdat ze niet konden verdragen dat die mannen een pak rapper reden zeker..... belachelijk, maar diegenen die zo handelden lokten wel problemen uit.
En dan gaan staan wenen tegen de organisator #-o

anderzijds ze vergaten wel te vertellen dat ze zelf de starturen aan hun laars lapten.

deze LMCT was juist erg interessant vanwege de tijdsopname over de ganse lengte. Dit is ook een veel grotere uitdaging voor al wie eens wil kijken waar hij staat.
ook de formule 'wedstrijd' en daarnaast recreant was zeer interessant omdat daarin iedereen zich kan terugvinden.

degenen die meereden voor het plezier en mooie omgeving, reden dan ook hoofdzakelijk bij de NIET-wedstrijdrijders. voor hun is tijd dus niet belangrijk.
de oude formule met de korte chrono onderweg is afgezaagd en ouderwets, de meesten hebben zoiets van 'seen that, done that' en gaan op zoek naar andere alternatieven...
eender wie die wat organiseert in dat soort meerdaagsen, moet regelmatig aan de formule sleutelen om het aantrekkelijk te houden.
Pakt men weer naar de oude formule, dan vrees ik dat de zaak stilletjes doodbloed. Men moet meegaan en evolueren.

naast de tijdsopname over de hele afstand zoals deze editie meestal was, heeft ook een pluspunt. De LMCT is int. gekend, maar toch starten er bijna geen buitenlanders, buiten wat NL'ers. met de gebruikte formule van dit jaar kan dit wel anders gaan uitdraaien op termijn - zeker wat de wedstrijd afdeling betreft. Het zou weleens erg aantrekkelijk kunnen gaan worden naar het buitenland toe.
mooi parcours, de nodige technische stukken etc.. ze hebben wel wat troeven in handen.

de organisatie heeft zeer mooi werk geleverd ! (chapeau).
met de nieuwe formule van dit jaar heeft men ook wat probleempunten leren kennen, waar ze wel kunnen op anticiperen in de volgende editie.

Uitsluitingen is er wat over, tenzij er bv gevochten, geslagen of gestampt is en aldus een duidelijke vorm van agressie.
tenslotte zal het ook een discussie blijven of die 'ooggetuige' wel de waarheid spreekt, want meeestal zijn het vrienden.
dat word dus complex, en dat is ook niet de juiste manier om het succesverhaal van de LMCT te blijven verzekeren.
als men steeds de wedstrijdrijders altijd wat vroeger laat vertrekken (tenslotte is dat de snelle groep) dan gaan al zeer veel van die huidige problemen zichzelf oplossen.

in bv de Volta andalucia, Volta Catalunya etc.. werkt men al van start af met deze formule. en er zijn maar zeer zelden problemen.
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

de combinatie van wedstrijd en recreatie samen levert altijd problemen op
de organisatie kan beter ofwel voor het één of voor het ander gaan
als men er een wedstrijd van maakt,
dan kunnen de best geklasseerden eerst starten,
en zij die puur voor de fun hier aan deelnemen, starten in latere boxen
of een individuele start om de x seconden/minuten
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

Beny wrote:de combinatie van wedstrijd en recreatie samen levert altijd problemen op
Feit, maar de problemen die daarbij voorkomen zijn volgens mij bijna even talrijk als dergelijke problemen die ook op toertochten voorkomen, en dus volgens mij amper vermijdbaar zijn..

De wedstrijdmannen vroeger laten starten ? Dan komen ze kort na de middag al aan en de recreatieven soms pas om 20u 's avonds, dat verschil wordt wel erg groot he ..
orangecrash
Mountainbiker

Post by orangecrash »

ook ik ben voorstander van wedstrijd over het ganse traject.
Dit maakt de uitdaging een pak groter dan wanneer je de chrono gaat rijden over een gedeelte van het parcours, zoals vorige jaren.
indy
Mountainbiker

Post by indy »

Beny wrote:de combinatie van wedstrijd en recreatie samen levert altijd problemen op
Die combinatie hoeft niet perse problemen op te leveren. Het zijn sommige renners die er problemen van maken. Als iedereen mekaar een beetje met respect behandeld, kan iedereen op zijn/haar eigen niveau genieten van de lcmt. De ene rijdt graag een wedstrijd terwijl de andere gewoon wat wil genieten van biken in de natuur.

In theorie startten de wedstrijdrenners dit jaar ook voor de recreanten dus wie als wedstrijdrenner nog voorbij gestoken werd door een recreant moet niet komen klagen... En wie als recreant vroeger vertrokken is dan voorzien moet maar het fatsoen hebben even aan de kant te gaan als er snellere mannen aankomen. We kunnen de recreanten moeilijk een uur later laten vertrekken, dan komen de laatste echt pas toe als het donker is. Plus logistiek (bevoorradingen, seingevers,...) wordt het dan ook een pak lastiger voor de organisatie.
orangecrash
Mountainbiker

Post by orangecrash »

worden die duw- en trektoestanden hier niet allemaal wat teveel uitvergroot?
Ik reed telkens rond de 20ste plaats in de individuele competitie en heb nooit hinder ondervonden bij het passeren van medebikers en recreanten.
Bij bevoorradingen stopte ik telkens een minuut of 2, nam ik de tijd om de bidons bij te vullen en snel iets te eten, maar telkens met respect voor anderen, ook recreanten.
Ik kan me voorstellen dat het er bij de toprijders wel allemaal wat heviger aan toe gaat, maar dan spreek je over 10 man, niet meer dan dat.
Post Reply