le Wissantaise 2008

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Chriske
Mountainbiker

Post by Chriske »

Met volle moed deze morgen opgestaan om 5u30 om mooi op tijd in Wissant te staan, korte broek, zomerhandschoentjes... het beloofde een mooie zonnige dag te worden met maar 13% kans op een bui.

Allo mijn ore als ik in Wissant aankwam, donkere wolkjes en kort nadien vielen de eerste druppels al!

Maar goed, we kwamen om te biken en Wissant is daar de ideale bikespot voor!
Vree schone omgeving, lastige klimmetjes, technische afdalingen, ideaal!
De 105km stond vandaag opt programma maar heb moeten plooien wegens bijna onderkoeld in mn kort broekske :oops: :oops: en omdat ik gene rem meer had na ongeveer 40 km, volledig weggesleten! Levensgevaarlijke toestanden tot aan de finish waar een broodje en drankje op me wachtte, jammer genoeg geen douches, twas nochthans nodig :-) #-o .

Aangenaam kennis gemaakt met Katrien20, Kenny en Lichterveldenoare, tot ergens ten velde!

Volgend jaar terug maar dan wel met mn lange broek in de koffer! :roll:
koenvools
Mountainbiker

Post by koenvools »

Lap, wij werden ook niet gespaard van een flinke dosis pech. Na 2 lekke banden van een medebiker, een aantal regenbuien en schaatspartijen, brak in de lange klim naar de eerste bevoorrading ook mijn pat van mijn achterderailleur af. Ik had toen nog maar 23 km gedaan. Gelukkig stond daar net de pechwagen, zodat ik snel terug maar Wissant kon, in de koffer lol :-D . Naast mij zat een man van De Haan, van de Chouffe Bikes of zo?, en die zijn pat was ook afgekraakt. Er hebben er daar veel gevloekt, denk ik. Vanaf het momtent dat we in de pechwagen zaten, heeft het geen moment meer geregend #-o
Volgend jaar zal ik er weer zijn, maar dan met een reservefiets op mijn rug :roll:
Lichterveldenaere
Mountainbiker

Post by Lichterveldenaere »

Zo, ook al een halfuurtje terug van mijn derde Wissantaise. Na Katrien20 opgepikt te hebben in een alsmaar meer stralende zon richting Frankrijk vertrokken. Eenmaal Calais naderde, verschenen daar ook alsmaar donker wordende wolken en in Wissant was het zo ver : gieten! Daarna beterde het wel, maar pas na 36km stopte het eindelijk met regenen. Daarna fantastisch weer en zowaar een verkwikkend zonnetje.

Met de onfortuinlijke CP, GP, Traxer en Hanzi vertrokken, maar al na enkele kilometers moeten laten gaan. Niet dat ze zo snel reden, maar toch te snel voor mij. Raakte niet meteen opgewarmd door de regen en doordat de zwaarste stukken toch wel in de eerste helft zaten. Al direct enkele kuitenbijtertjes en zeer lange geleidelijke klims. Dat stuk bij Cap Gris Nez was zalig, waar o zo zwaar. Daar er een eerste keer afgemoeten, maar 't zou niet de laatste keer worden. Vlak voor de eerste bevoorrading was er een oneindig lang stuk offroad dat ongenadig klom en voor veel slachtoffers zorgde.

Daarna volgde een van de zwaarste beklimmingen, die naar het panoramapunt vlakbij Wissant. Opnieuw net niet boven. Dit stuk was zowat het enige dat er ook vorig jaar inzat en dan nog in omgekeerde volgorde. Het parcours was compleet anders dan de twee voorbije edities. Men koos er nu voor om de kustlijn te volgen, eerst noordwaarts naar Cap Gris Nez, terug en dan naar het zuiden. De grootste afstand ging tot in Boulogne-sur-Mer. Daarna nog dichter bij de kust terug. We hebben dus vaak de zee en 's morgens ook enkele keren Engeland gezien.

Bij de tweede bevoorrading hergroepering met Kenny, Katrien20 en nog een Bikedevil. De rest van de rit samengebleven. Het was gestopt met regenen en na sterk op elkaar ingepraat te hebben, gingen we allemaal voor de 90 ipv de 70 die we door regen in ons hoofd geprent hadden. Meteen werd duidelijk dat er niet veel de 90-105 gedaan hebben. Slechts een 20-30tal sporen nog te zien. De 105 lag mooi te blinken, maar wijselijk werd voor de 90 gekozen. Daar lag toch een niet te toen keienpad met trappen. We naderden Boulogne en de tocht kreeg hier wat meer road. We moesten door een voorstadje en kregen daar de derde bevoorrading met baguette-jambon ou paté à volonté (a ja, want ze hadden er te veel want maar weinigen deden de grote afstanden en 't waren dan nog zeker 3/4 Belgen). Ook daarna nog leuke stukken met ietsje meer road, daar we door Wimereux en Ambleteuse moesten. Door de kustlijn te volgen was er geen ander parcours mogelijk, want door het domein Dunes de Slack mag je niet.

Daarna weer veel offroad en minder zware hellingen. Gelukkig want de remblokken vooraan waren weg en tot overmaat van ramp plots een gescheurde buitenband. Gelukkig kon Kenny dit tijdelijk oplossen, leve de plastiek zak! Daarna heel voorzichtig en met een minimum aan remmen verder gereden en de meet gehaald! Chance dat het dan steeds mee wind was. Dan opnieuw une boisson en pistolets à volonté. Opnieuw een geslaagde rit, maar ellendig lang onderweg, een avg van net boven de 15. Bij aankomst ook nog HanZi zien aankomen, die als enige van de groep de 100 gereden had en Scubaluc die zich al aan zijn fruits de mer te goed deed.

Volgend jaar zeker terug!
stubbe
Mountainbiker

Post by stubbe »

Rond 6h15 vertrokken en het was clear sky en het zonneke was mooi aan het opkomen (Woohoo !). Aan de franse grens zag ik de buien al letterlijk hangen boven noord frankrijk en aangekomen in Wissant was het lichtjes aan het regenen. Na ingeschreven te zijn begon het opeens zwaar te regenen voor een tiental minuutjes en toen het over was direct aangezet. (rond 8h)

Rustig begonnen aan de 105km. En na 20 km stevige kilometers en een paar serieuze vlagen begon men versnellingsapparaat vanachter redelijk ambetant te doen, sloeg door enzo... ik zag het al even niet meer zitten. (op de plaats waar later blijkbaar velen hun derailleur zouden afrijden) Na de 1ste bevoorrading gingen men versnellingen weer normaal maar de constante regen en het zware parcours begonnen een hyptheek te leggen op de 105km.

Aangekomen aan de tweede bevoorrading begon het redelijk hard te regenen dus kon ik even schuilen. De man van de bevoorrading was me al aan het overtuigen om de 105 niet te doen. (Die fransen toch...)

Er kwamen ook nog twee gasten van Ieper toe en die hun tempo heb ik dan maar even gevolgd na de bevoorrading. Het begon op te klaren en men koude voeten begonnen terug op te warmen. 105km here we come :-) Rustig doorgefietst en vanaf het keerpunt in Boulogne was het achterwind en hebk steeds goed kunnen doorfietsen.

Veel levende zielen kwam ik niet tegen en als ik er tegenkwam waren ze van belgische makelei, zoals ook enkele forumleden die ik tegenkwam aan de laatste bevoorrading (Kenny, Katrien, ...)

Voor mij een zeer geslaagde rit, mooi parcours en nooit in de problemen gekomen qua uithouding. Juist jammer dat er geen douches waren en de bikewash nogal op zen frans was :-)

Nadien nog wa nagekaart met de protagonisten van de dag terwijl de overschot van de broodjes lustig aan de man gebracht werden (ze hadden duidelijk op meer volk gerekend).

Uiteindelijk 98km op de teller aan 17,1km/h
Men edge zegt 1750hm maar tzal wel wa minder zijn (tis hoogtemeting via gps en niet via barometrische toestanden)
De GPS track ga ik op kracksontracks zetten.
Lichterveldenaere
Mountainbiker

Post by Lichterveldenaere »

Zowiezo chapeau voor de bikers die de 100 en 85 gereden hebben en al wie zichzelf overtroffen heeft, maar toch bijzondere vermelding voor Katrien20 die na twee maanden blessure (en wel wat wegtraining) hier haar eerst TT reed. =D>

Je moet ergens mee herbeginnen, waarom niet met een Wissantaise van 85km? :wink:

Ook eens nagevraagd en 410 inschrijvingen werden geteld, wat raar genoeg ongeveer evenveel zou zijn als vorig jaar. 'k denk dat er vééééél afgedraaid zijn.

@ kenny, wat mijn velgen betreft, je had gelijk : ze zijn versleten. Zonet mijn bike afgeschrobt en vastgesteld dat er in mijn voorwiel een scheur van meer dan 20cm zit. Hoogst tijd dus dat ik aankwam. #-o
Last edited by Lichterveldenaere on Thu 01 May 2008 20:14, edited 1 time in total.
Traxer
Kerstman

Post by Traxer »

Deze morgen samen met CP, GP, Hanzi, Lichterveldenare en Katrien20 deze tocht aangevat. IN DE REGEN, yek... #-o De voor CP heerlijke glijstukskes waren voor mij (slechts bandenmaat 185 op) redelijk acrobatisch. Na het uitvallen van CP (afgebroken derailleur - die mannen met al hun power, toch), verder met Hanzi en GP de 105 aangevat. Gezien het weer beter werd meteen bij aankomst nog eens de kleine toer erbij gelapt. Gemiddelde van iets meer dan 24... :roll: :wink: :-D :lol:
Grapken, hé. =P~
Mooi de 90 gereden en, nadat de regen stopte, best genoten van de rit. Enkel de afdalingen... achterremmen weg na ongeveer 50km, en bij 'glibber-afdalingen' te veel met de voorrem werken... #-o
Wissant, tot volgend jaar! De beelden nog niet bekeken (moest eerst nog wat 'goede punten' verdienen), maar als er iets nuttigs opstaat komt het op de site!
Steven vd Eynde
Mountainbiker
Location: C'dale Flash - C'dale Rush Carbon 2 - C'dale SM500 - Endorfin Speed III

Post by Steven vd Eynde »

Ik stond na nog geen 40 km al terug aan de start en ik had me er zoveel van voorgesteld...:cry: Samen met Herder Carl op het gemak gestart (17 km in het eerste uurtje) voor de 105. Maar na de eerste bevoorrading zat ik precies met bevroren handen op de bike. De vingers van mijn rechter hand zagen bij aankomst spierwit met donkerblauwe vlekken - die waren precies dood. En zonder gevoel in mijn handen ging het dus niet. Ik weet dat ik vlug last heb van mijn handen en daarom had ik vandaag mijn lichte winterhandschoenen aangedaan, maar het mocht niet baten... mijn pollekes waren totaal verkleumd, de rest van mijn lijf had ik eerst geen last van, maar als je geen tempo meer kan rijden en vaak stopt vanwege die handen, krijg je toch kou. Herder Carl en ik hebben dan op een bepaald moment beslist om de 36 lus te volgen... :oops:
En tuurlijk bij het omkleden aan de wagen heb ik nog regen gehad en toen ik iets later vertrok scheen de zon gdvd! Het heeft meer dan een uur geduurd eer ik terug gevoel in mijn rechter hand had...
Moest ik het geweten hebben dat het iets later ging uitklaren, dan hadden we zeker nog voortgedaan voor mimimum de 70.

Ik kom hier zeker terug, want het is de max. Constant op en af, prachtige vergezichten (in Engeland, waar het 'altijd' druilerig is, scheen de zon... #-o ) en vooral zéér rustig om te fietsen...

Fuck! Lots of adrenaline and nowhere to go... Spijtig, want het ging me vandaag zeer goed af, allez tot op een bepaald punt toch...

Balans van de dag: 402 km gereden, 4 uur onderweg met de wagen, 2 uur 15 met de fiets onderweg en 1,5 uur aan de fiets zitten kuisen. Ben beetje teleurgesteld.

Wissant, à la prochaine! :wink: (zeker en vast deze zomer al!)
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Ik denk dat alles hier gezegd is. Deze morgen rond 8u30 vertrokken in de regen met op dat moment de 70 in gedachten. direct een redelijk tempo ingezet want mijn pa had de 50 in gedachten als het bleef regenen. Bij de eerste controle zag ik net Lichterveldenaere vertrekken maar Katrien 20 en de cowboy stonden er nog. Ergens daarvoor moet ik klein plateautje ook ingehaald hebben maar spijtig genoeg heb ik dat (weeral :oops: ) niet opgemerkt. Aan de cowboy voorgesteld om een singlespeed van zijne velo te maken maar hij nam liever de bus terug naar de start. Dan maar terug verder gereden om enkele kilometers verder Katrien terug in te halen (aangenaam weerzien trouwens) en kennis te maken met Chriske (hij mag nog mee) En op de klim naar den bunker (uitkijkpost) Lichterveldenaerke terug in te halen. The rest off the story is known.
Ik had in totaal 1581hm op 84km

@ Lichterveldenaere: Je ziet waar plastiek zakskes al niet goed voor zijn hé. En als je beide velgen kapot zijn zou het kunnen dat je goedkoper af bent met gewoon een nieuwe set ipv enkel velgen. Maar kijk dan eens naar de wielen van Shimano, die hebben hardere velgen dan de niet ceramische van mavic.
deurbieter
Mountainbiker

Post by deurbieter »

deze morgen om 7U vertrokken met emperor of the mud,
in Veurne dan Fré en Bart opgewacht en dan naar Wissant door gereden
het weer zag er veelbelovend uit maar naarmate we Wissant naderden
zagen we de buien al hangen , en ik zonder regenvest en korte broek,
maar de moraal bleef over eind want ik keek al lang uit naar deze tocht!
aan de inschrijving nog Davy en Pascal tegen gekomen , die dan ook de hele tocht met ons gereden hebben.
we hadden de ambitie om de 70 te rijden maar door het weer en de modder de 55 gereden .
prachtige streek met mooie vergezichten en zicht op de engelse kusten
schitterend.
enorm der van genoten en zeker volgend jaar terug voor een grotere afstand =D> =D>
de skerpen
Mountainbiker

Post by de skerpen »

De skerpen en co zijn ook terug van een boeiend ritje , zoals iedereen gestart in de regen( en doorgereden) . Mijn planning was de 90 en zodoende deze ook afgemaald .
Bandenkeuze kon vandaag wel eens een rol spelen en de michelin dry van mijn bike compaan waren NOT GOOD , want hij heeft zo'n 5x de grond gekust !
De remmen waren voor iedereen een miseriepunt , want water en zand [-X . Wist niet dat het daar al zoveel geregend had , denk da de meteo toch niet altijd correct is :-?
Met z'n 3 zijn we voor de 90 geweest en 2 hebben afgedraaid om de 55 te doen .
Content de finish bereikt na 86 km , shit en ik had nog enkele cartouchkes over . #-o
Post Reply