eerste ervaring klikpedalen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
gc3
Mountainbiker

Post by gc3 »

Ik rij nu ook 2weeken met spd's en is in begin inderdaad wennen...
Maar ben nu minder snel moe en ik kan ook harder rijder :-)
wattie
Mountainbiker

Post by wattie »

Vandaag de eerste keer met time atac pedalen gereden en dit ging toch al heel wat beter dan mijn wellgo klikpedalen. Hier had ik altijd problemen mee om uit te klikken wat met die time pedalen heel wat gemakkelijker is.
Ietsje moeilijker om de juiste positie te vinden om in te klikken (het was dan ook maar mijn eerste keer) maar zelfs als ze volledig vol modder zaten en mijn schoenen ook, ging dit nog redelijk vlot.
Het gevoel om niet zo vast te zitten in je pedalen wordt je ook snel gewoon. Je moet wel oppassen dat je schoenen niet tegen je pedaalarmen schuren zodat ze niet te snel verslijten. (beetje tape op je schoenen plakken)
De eerste 20 km nog een beetje voorzichtig gereden en dan de volgende 25 al wat meer risico's gepakt en ben uiteindelijk maar 4 keer tegen de vlakte gegaan en maar 1 keer omdat ik niet op tijd uit mijn pedaal geraakte. Stilstaan en omver vallen in lekkere zachte modder.
Voorlopig moet ik in elk geval geen andere pedalen meer hebben dan Time :-D
elmago
Mountainbiker

Post by elmago »

wattie wrote:Vandaag de eerste keer met time atac pedalen gereden en dit ging toch al heel wat beter dan mijn wellgo klikpedalen. Hier had ik altijd problemen mee om uit te klikken wat met die time pedalen heel wat gemakkelijker is.
Ietsje moeilijker om de juiste positie te vinden om in te klikken (het was dan ook maar mijn eerste keer) maar zelfs als ze volledig vol modder zaten en mijn schoenen ook, ging dit nog redelijk vlot.
Het gevoel om niet zo vast te zitten in je pedalen wordt je ook snel gewoon. Je moet wel oppassen dat je schoenen niet tegen je pedaalarmen schuren zodat ze niet te snel verslijten. (beetje tape op je schoenen plakken)
De eerste 20 km nog een beetje voorzichtig gereden en dan de volgende 25 al wat meer risico's gepakt en ben uiteindelijk maar 4 keer tegen de vlakte gegaan en maar 1 keer omdat ik niet op tijd uit mijn pedaal geraakte. Stilstaan en omver vallen in lekkere zachte modder.
Voorlopig moet ik in elk geval geen andere pedalen meer hebben dan Time :-D
Prima pedalen die Time's, werken in alle omstandigheden perfect.
Toen ik van Shimano naar Time overschakelde, nu zes jaar geleden, wist ik na enkele ritten al dat ik nooit meer iets anders moest hebben. :-D
Fred83
Mountainbiker

Post by Fred83 »

klikpedalen zijn héél goed als je geen apekuren wilt uithangen :wink:
Ik rij al jaren met klikpedalen en het heeft veel voordelen maar soms ook nadelen.

Onlangs ben ik goed op mijn bakkes gegaan, door op mijn achterwiel te rijden wat te ver naar achter gegaan. Resultaat, ne goeie klop de grond op, broek kapot en had een rugzalje bij en mijn digitaal fototoestel ook naar de vaantjes. Dan nog ni gesproken over mijn bil en waar ik lag. Voor de andere die er bij waren was het wel héél grappig en lachwekkend.

Dus vanaf nu als ik ben vastgeklikt gewoon rijden en geen stunts meer want het kan dan wel eens mislopen :oops:
Flo
Mountainbiker

Post by Flo »

ik rij nu ook sinds 2 weken met klikpedalen, en ik moet zeggen ik moet mijn man gelijk geven het rijdt veel vlotter, 'k ben aangenaam verrast, in begin wel wat kniepijn.
vrijdag wel serieus veel chanse gehad, want de grond kwam heel dichtbij maar naar het schijnt moet je eens serieus op je gezicht gaan voor je de truc goed door hebt van de klikpedalen, dus ik zie er al naar uit. #-o
K10
Mountainbiker

Post by K10 »

pff, ik heb zo'n 8 maanden met duals gereden, maar was het beu om altijd de juiste kant te zoeken, dus enkele weken geleden smarty crank brothers eropgezet, maar ben toch reeds 2 keer flink tegen de grond gesmakt... ik ken het systeem van het uitklikken wel, gewoon op de weg zie ik dat ik op tijd uitgeklikt ben tegen het stoppen, maar bij manoeuvres gaat dat helaas niet... (had me mss beter gewone spd's aangeschaft, kon ik ze wat losser zetten), ik hoop dat het snel betert #-o
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

Floflo wrote:ik rij nu ook sinds 2 weken met klikpedalen, en ik moet zeggen ik moet mijn man gelijk geven het rijdt veel vlotter, 'k ben aangenaam verrast, in begin wel wat kniepijn.
vrijdag wel serieus veel chanse gehad, want de grond kwam heel dichtbij maar naar het schijnt moet je eens serieus op je gezicht gaan voor je de truc goed door hebt van de klikpedalen, dus ik zie er al naar uit. #-o
kniepijn...schoenplaatje 1 tot enkele mm's naarachter zetten. anders zou dit kunnen terugkomen van de moment je ze gewoon bent en zwaarder gaat trappen. of langere afstanden.
Fred83
Mountainbiker

Post by Fred83 »

Sunn xtreme wrote:
Floflo wrote:ik rij nu ook sinds 2 weken met klikpedalen, en ik moet zeggen ik moet mijn man gelijk geven het rijdt veel vlotter, 'k ben aangenaam verrast, in begin wel wat kniepijn.
kniepijn...schoenplaatje 1 tot enkele mm's naarachter zetten. anders zou dit kunnen terugkomen van de moment je ze gewoon bent en zwaarder gaat trappen. of langere afstanden.
Welke kniepijn krijg je als de plaatjes dan te ver naar voor staan, aan de voorkant van je knie of zijkant(en)?
J.E.
Mountainbiker

Post by J.E. »

Fred83 wrote:
Sunn xtreme wrote:
Welke kniepijn krijg je als de plaatjes dan te ver naar voor staan, aan de voorkant van je knie of zijkant(en)?
ik had eerder pijn aan de zijkant van 1 knie mijnen (rechter knie) is nu wel voorbij ik heb mijn zadel ietzie pietsei hoger gezet en tot hier toe is alles ok
het is wel pas een nieuwe fiets en ik ben alles een beetje aan het testen
ice25
Mountainbiker

Post by ice25 »

inklikken en uitklikken gaat bij mij redelijk vlot op de wegen en ook in het bos, ik heb spd-pedalen en vind dat je veel meer kracht kunt uitvoeren met klikpedalen.

Ik heb wel problemen met onverwachts uit de pedalen te komen zoals bijvoorbeeld bij een steile bergop,

die rij ik aan op met een goede snelheid en dan begin ik terug te schakelen om erover te raken, met gewone pedalen durf ik gemakkelijker tot de laatste second blijven kracht zetten op die pedalen om boven te raken omdat je in een fractie van een seconde je voet neerzet als je stil valt, bij die klikpedalen kan ik dat niet waardoor ik al schrik heb om nog verder te proberen als ik denk dat het niet lukt. Daardoor klik ik me al halverwege een hele steile bergop uit en stap ik verder met de fiets.

Dat vind ik wel een nadeel, ik weet niet of je zoiets ooit gewoon wordt om als reflex direct je voet uit de pedaal te halen in een fractie van een seconde (als je blijft steken in de modder, zand, bij een steile bergop, bij wegslippen in een bocht, ...)

Hier wil ik in beteren maar weet niet hoe
Post Reply