Heuvelland - Bloso

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Post Reply
polletje
Mountainbiker

Post by polletje »

op 02/04/08 de rode route gereden. sommige stukken waren lekker vettig. pijltjes waren in orde denk ik, nie echt op gelet daar ik met gps rij.
als aflsuiter biertjes en dagschotel genuttigd in het labyrint te kemmel. beiden zijn aanraders :-)
Tubeken
Mountainbiker

Post by Tubeken »

Heb de intentie om weldra nog eens de groene en rode route te rijden.

Nu weet ik dat vorig jaar in augustus de groene route niet volledig uitgepijld was, waren er verdwenen.
Van de rode waren er toen ook nog wat tekort ...

Mensen die er onlangs gereden hebben en die me kunnen zeggen hoe het nu zit?
Joe Dolan
Mountainbiker

Post by Joe Dolan »

Ik heb gisteren de groene gereden en der was 1 bordje verdwenen, en dit in Dranouter waar je de baan moet inslaan aan het café "de tere plekke". Voor de rest was alles ok, route is trouwens een beetje gewijzigd
Jason B
Mountainbiker

Post by Jason B »

heb zaterdag de rode route gereden en alles was in orde geen enkel pijltje gemist en alles lag er droog bij maar dat zal wel ni lang meer duren denk ik met da weer #-o
micro-be
Mountainbiker

Post by micro-be »

Hey all,
zaterdag met nog 2 vrienden deze route gereden.
Maar hoe mooi het weer ook was het was er een grote teleurstelling.

Heel veel wandelaars, want er was een wandeltocht bezig. Nu naast iemand die aan het wandelen is kun je voorbij rijden.
Maar wat veel slechter was is dat er een rally was en dat er heel wat stukken van de route afgezet waren waar we zelfs als fietser niet door mochten.

Als je dan nog wat kritieken krijgt van enkele mensen die het niet hebben voor de mtb sport dan weet je al gauw waar je staat, ieder zijn eigen sport was het antwoord, al zijn wij wel degene waarvan ze ons parcours afnamen.
Als we de heren security daar dan op wezen, en hen vroegen of er een alternatief voorzien was dan luid het antwoord, Euh niet dat we weten.Als we hen vroegen waar we dan wel best naartoe reden dan kon er van al de heren die we gezien hebben 1 iemand zeggen welke weg we best volgden, dus het mtb gehalte was op plaatsen ver te zoeken, en het was +- nog 20km omrijden.

Kijk ik heb niks tegen andere sporten motorisch of niet(zelf hou ik heel veel van motorcross), maar als ze zoiets doen, dan mogen ze de andere activiteiten die daar normaal kunnen plaatsvinden, niet hinderen, of ze moeten toch op zijn minst maken dat het ergens vermeld word.

We hebben er nog het beste van gemaakt maar dit wilde ik toch even melden.
The Raceface
Mountainbiker

Post by The Raceface »

@micro-be
Alle begrip voor uw commentaar maar blijkbaar heb je een slecht weekend uitgekozen. Er waren toen 2 evenementen, 100km van Ieper en Monteberg Rallysprint. Twee evenementen die een reeds een lange geschiedenis hebben. Eigenlijk had je geen geluk.
Moest je nog terug komen, kom zeker niet op zaterdag 28 Juni want dat is er de rally van Ieper en dan moet je helemaal niet fietsen in het Heuvelland. De auto is dan keizer in de streek, voor de 50 andere weken in het jaar heb je alle vrijheid om overal te biken.
snellebeentjes
Mountainbiker

Post by snellebeentjes »

Vind ik ook! Gewoon even de andere (georganiseerde) wedstrijden of activiteiten voorrang geven!
Als er nu een mtb wedstrijd ergens is moeten ze ook op die plaats niet met hun quads, crossmotoren of om het even wat dat parcours gaan oprijden! Net hetzelfde met die rally!
Die Rally kent trouwens, zoals hierboven vermeld al een veel langere traditie dan de MTB sport in België!
Nee, volgens mij heb je inderdaad gewoon een slecht weekend uitgekozen
polletje
Mountainbiker

Post by polletje »

polletje wrote:op 02/04/08 de rode route gereden. sommige stukken waren lekker vettig. pijltjes waren in orde denk ik, nie echt op gelet daar ik met gps rij.
als aflsuiter biertjes en dagschotel genuttigd in het labyrint te kemmel. beiden zijn aanraders :-)
we hadden ook onze helmetcam mee , van een uur film zo'n 9 minuten film gemaakt.

zo heb je een idee van de streek, bergop staat er nie op want das saai om noa te kijken maar er is wel degelijk bergop :-)
clubje
Mountainbiker

Post by clubje »

Wees maar zeker dat er veel bergop is. Heuvelland heeft zijn naam niet gestolen, en dan heb ik het niet alleen over de bekende 'heuvels' zoals de Kemmelberg en de Rodeberg, maar net zo goed over het landschap tussenin, je gaat constant op en neer, heel lastig!

Nu...ik begrijp niet zo goed waarom de meesten de groene route verkiezen boven de rode. De rode is toch veel mooier en technischer? Vooral het stuk rond de rodeberg is prachtig, je rijdt hem wel 3 x op langs een andere weg! Bovendien is het stuk na de zwarteberg in Westouter erg uitdagend, zelfs voor de geoefende mtb-er. Als je trouwens goed je ogen opentrekt zul je zien dat Westouter werkelijk een prachtig dorp is.
Voor iemand die de streek kent zijn er zelfs enkele omweggetjes mogelijk die het parcours nog mooier maken, onbegrijpelijk dat Bloso sommige leuke weggetjes weglaat in het parcour. Dit geldt voor zowel bij de rodeberg als voor het stuk tussen Dikkebus en de Kemmelberg.

De groene route langs Frankrijk vind ik minder uitdagend, minder off-road,...maar net daarom is het een groene route natuurlijk.

De blauwe route heb ik nog nooit gereden maar ik las al dat ze weinig off-road bevat en weinig bepijling? Ik weet niet wat er correct van is?

Nu...vorige week ook even gaan mtb-en in de Kempen en ik vond de routes daar toch mooier (zeg ik met spijt in het hart :p). Meer bos, meer off-road, meer singletracks, betere bepijling...het enige wat ontbrak waren hoogtemeters.

Als ik de commentaren zo lees op deze site lijkt het wel alsof West-Vlaanderen bijna geen mooie mtb-parcours heeft buiten Heuvelland? Heeft er iemand tips? Want elke dag hetzelfde parcour rijden gaat ook vervelen.

grtz
clubje
Mountainbiker

Post by clubje »

polletje wrote:
polletje wrote: we hadden ook onze helmetcam mee , van een uur film zo'n 9 minuten film gemaakt.

zo heb je een idee
een tip: ik zie dat jullie bij de afdaling van de kemmel gewoon rechtdoor rijden (zoals de rode en groene route aanwijst). Nu is het zo dat je ook, net aan de voet van de kemmel, net voor het militair kerkhof linksaf kunt langs een klein weggetje. Op die manier krijg je een prachtige, technische afdaling die overigens niet verboden is (een raadsel waarom ze niet in de route vervat zit). Na die afdaling kun je terug op de baan rechtsaf om terug op de route terecht te komen. Wil je nog wat verder klimmen kun je linksaf en zo de Monteberg op, eens boven ga je rechts, daal je af, terug rechts en dan een eind verder kom je op een kruispunt en moet je links en zit je terug op de route.

Maar hoe dan ook: check die afdaling beneden de kemmel links! (wel je helm aandoen, als je valt, kan het lelijk zijn).
Post Reply