schrik van carbon mtb???

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

apex wrote:ik ben ook aan het uitkijken naar een eerste fiets en carbon is al een eerste iets wat ik niet wil uit schrik datde kader naar d evaantjes is als ik een valletje maak
Dit is een steeds terugkerend vooroordeel, als je met een alu-frame een val maakt kan dit ook voor de vuilbak zijn hoor, dat heb je heus niet alleen met carbon. De meeste carbon mountainbikes kunnen wel tegen een stootje hoor.

Maar als je op dit gebied écht op veilig wil spelen kies je beter voor titanium of staal inplaats van voor alu of carbon.
SoundLeSs
Mountainbiker
Location: MTB: Bianchi Oetzi 9700 Carb, Trek Top Fuel 9.9 | Koersfiets: Trek 1.9 Ultegra

Post by SoundLeSs »

Rikske wrote:
apex wrote:ik ben ook aan het uitkijken naar een eerste fiets en carbon is al een eerste iets wat ik niet wil uit schrik datde kader naar d evaantjes is als ik een valletje maak
Dit is een steeds terugkerend vooroordeel, als je met een alu-frame een val maakt kan dit ook voor de vuilbak zijn hoor, dat heb je heus niet alleen met carbon. De meeste carbon mountainbikes kunnen wel tegen een stootje hoor.

Maar als je op dit gebied écht op veilig wil spelen kies je beter voor titanium of staal inplaats van voor alu of carbon.
spijtige is dat titanium zo duur is en staal zo zwaar
Jietse
Mountainbiker

Post by Jietse »

SoundLeSs wrote:
Rikske wrote:

spijtige is dat titanium zo duur is
CF is ook duur. :wink:
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Op zich is carbon het meest fantastische materiaal dat in de wielersport geslopen is, en in tal van andere sporten( F1, vissen......)
Het is erg licht, beresterk en kan gemakkelijk verwerkt worden om een gewenste soepelheid of stijfheid te verkrijgen wat met metaal veel moeilijker is. Simpel gezegd een matje carbon meer of minder leggen en klaar is kees.......
Het nadeel is dat carbon zijn vermoeidheidsgrens (net als de mijne) nogal vaag is, het kan plots breken......en bij een inpakt van buitenaf wordt carbon erg zwak als er een paar vezels geraakt worden.

Maw, met een xc frame in carbon zou je rustig kunnen gaan freeriden bij wijze van spreken, een goed ontworpen frame is gemaakt om bepaalde berekende krachten aan te kunnen.....maar als er een hagelbolletje op valt, dan is hij naar de vaantjes(figuurlijk).

Duzzz, als je regelmatig je materiaal vernieuwt, er erg zuinig op bent....enz is cabon goed.

Ik was vorig seizoen van plan om mijn carbon materiaal na 1 seizoen te vervangen uit voorzorg, maar half seizoen was alles reeds gebroken(stuur, cranks, zadelpen.......)

Het mes snijdt aan 2 kanten, een overgebouwd carbonframe is sterker dan een alu van hetzelfde gewicht, maar dan is er geen voordeel meer, behalve een hoge prijs, wil je een 1kg frame= carbon....
apex
Mountainbiker

Post by apex »

binnen een paar jaar is staal helemaal terug... let maar op.
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

apex wrote:binnen een paar jaar is staal helemaal terug... let maar op.
Staal is al lang terug, maar enkel voor de fijnproevers, "het volk" wil carbon want Tom Boonen en Absalon koersen ermee.....
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Het volk wil hoe langer hoe meer Titanium..
Als er weer ene slimmerik op een staaltje kruipt, wil iedereen er weer een..
Fry
Mountainbiker

Post by Fry »

ik rij geen carbon omdat je het niet kan recycleren.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Fry wrote:ik rij geen carbon omdat je het niet kan recycleren.
True.. Carbon (en alle composieten, int bijzonder met epoxy) is zowat het rotst mogelijke voor't milieu..
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

Hubertje wrote:
Fry wrote:ik rij geen carbon omdat je het niet kan recycleren.
True.. Carbon (en alle composieten, int bijzonder met epoxy) is zowat het rotst mogelijke voor't milieu..
Naar 't schijnt is het verwerkingsproces van Titanium nu ook niet meteen een staaltje van milieu-vriendelijkheid hoor :wink: .
Post Reply