wielen voor zwaardere biker

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

Ik weeg zelf ong 88 kilo
naven : Lefty naaf/DT 240S
spaken : Sapim CX-Ray
Velgen : ZTR Olympic 28 gaats

Blijven mooi recht, geen slagen, flexen niet.

Sapim's zijn bij de sterkste op gebied van treksterkte. Je kan nog naar 32 gaats gaan en een 4.2 velg, dat lijkt me zeker sterk genoeg.
Alles hangt af van wie het wiel maakt.
Fabriekswielen zijn eerder 'algemeen' afgewerkt. Een op maat gemaakt wiel kan je naar specificatie laten spaken, ook naar zwaarder gewicht toe.
Keihard zou ik de wielen niet laten spaken, iets of wat flex ga je toch altijd hebben met 95 kilo.
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

alu nippels zou ik afraden bij uw gewicht
deze zijn voor lichte renners en voor wedstrijdrijders geschikt
voor zwaare renners en mensen met een minder zuivere rijstijl is dat geen ideale keuze
Wimbeest
Mountainbiker

Post by Wimbeest »

Tinky-Winky wrote:Sapim's zijn bij de sterkste op gebied van treksterkte.
Ik dacht dat de velg bepaalde welke spanning erop mocht gezet worden en niet de spaak?! Zeker met Notubes waar een duidelijke limiet op staat. Ik denk dus niet dat het argument dat die sapim spake zeer sterk kunne opgespanne worden van toepassing is op Notubes velgen met maximumgrenzen die veel lager liggen.
Pied
Mountainbiker

Post by Pied »

ik ben zelf ook bezig met een nieuwe wielset en twijfel tussen mavic XC717 of de ztr olympic. Weeg zelf 83 kg, moet dus ook stevig genoeg zijn.
Als ik hier goed lees kan je met de ztr tubeless rijden zonder de vloeistof of zie ik dit verkeerd ? Is de xc717 ook geen tubeless velg ?
Ik ben en blijf tubeless rijder.
Centerlock zou sterker spaken dan 6-gaats blijkbaar.
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

Pied wrote:ik ben zelf ook bezig met een nieuwe wielset en twijfel tussen mavic XC717 of de ztr olympic. Weeg zelf 83 kg, moet dus ook stevig genoeg zijn.
Als ik hier goed lees kan je met de ztr tubeless rijden zonder de vloeistof of zie ik dit verkeerd ? Is de xc717 ook geen tubeless velg ?
Ik ben en blijf tubeless rijder.
Centerlock zou sterker spaken dan 6-gaats blijkbaar.
met de ztr moet je vloeistof gebruiken om tubeless te rijden, de 717 is geen tubeless velg, dus hierbij moet je ook een melkje gebruiken om ze tubeless te maken...
Kzou niet weten waarom centerlock sterker zou kunnen spaken dan 6 gaats, het is toch enkel de schijfbevestiging die hierbij anders is???
Pied
Mountainbiker

Post by Pied »

bij centerlock zouden de spaken meer naar buiten staan, vooral aangeraden voor zwaardere rijders
hoe meer ik lees en informeer over de ztr en de xc717, hoe onduidelijker het verhaal wordt
kan je met deze velgen geen velglint gebruiken om de vloeistof te vermijden (toch zeker met de mavic)
ook worden de comp spaken geadviseerd voor de zwaardere rijder, revolution afgeraden, zelfs de supercomp wordt afgeraden. Zo ver was ik al, maar het feit 'tubeless vs notubes vloeistof' wordt me alleen maar onduidelijker. Ik wil een lichte velg voor tubeless maar geen gedoe met de vloeistof.
k
Mountainbiker

Post by k »

Ik heb eens een mailtje naar bontrager gestuurd met de vraag of er een gewichtsbeperking op hun race x lite wielen is. Ze hebben me vertelt dat er geen gewichtsbeperking is, dat alles af hangt van het terrein en uw rijsteil.
De easton xc one wielen heeft een limiet van 120 kg.
Beide velgen liggen rond het gewicht van 1580g en 1540g. Dus zal het voor mij toch een van die twee worden, want heel dat gepuzzel van welke velg wel en welke weer niet idem met de spaken is toch een beetje om een punthoofd van te krijgen.
LucVR
Mountainbiker
Location: Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Post by LucVR »

Als je tubeless wil zonder vloeistof, heb je maar 1 keuze: UST velgen en banden, en dat betekent automatisch meer gewicht dan een klassieke velg en band met vloeistof.
Post Reply