ik ben van plan om een carbon mtb aan te schaffen (cube elite hpc) ik rijd nu met een reaction, en ik rijd hier zonder zorgen mee rond, boomstronken, grindwegen keertje springen over een drempel, alles gaat hier zonder problemen mee, ik weeg zelf 69kg. kan ik dit ook zonder problemen met een carbon mtb doen of moet je hier toch op één of andere manier voorzichtiger mee zijn.
bij valpartijen is het logisch dat het wat kwetsbaarder is, maar hem gebruiken waarvoor een mtb gemaakt is moet het toch geen problemen geven.?
mijn racefiets (pinarello prince carbon) vertrouw ik volkomen maar het gevoel bij een carbon mtb is toch nog iets anders.
kortom moet ik mijn "angst" overwinnen en hem gewoon aanschaffen, of wie hebben er al wat ervaringen mee??
schrik van carbon mtb???
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
- peter i200
- Mountainbiker
-
SoundLeSs
- Mountainbiker
- Location: MTB: Bianchi Oetzi 9700 Carb, Trek Top Fuel 9.9 | Koersfiets: Trek 1.9 Ultegra
Re: schrik van carbon mtb???
Als je een carbon mtb van een deftig merk koopt, dan mag er normaal niks misgaan. Cube is een deftig merk, dus zou ik zeggen no worries. Die hun carbon is al zo sterk dat je toch echt wel hevig moet vallen.peter i200 wrote:ik ben van plan om een carbon mtb aan te schaffen (cube elite hpc) ik rijd nu met een reaction, en ik rijd hier zonder zorgen mee rond, boomstronken, grindwegen keertje springen over een drempel, alles gaat hier zonder problemen mee, ik weeg zelf 69kg. kan ik dit ook zonder problemen met een carbon mtb doen of moet je hier toch op één of andere manier voorzichtiger mee zijn.
bij valpartijen is het logisch dat het wat kwetsbaarder is, maar hem gebruiken waarvoor een mtb gemaakt is moet het toch geen problemen geven.?
mijn racefiets (pinarello prince carbon) vertrouw ik volkomen maar het gevoel bij een carbon mtb is toch nog iets anders.
kortom moet ik mijn "angst" overwinnen en hem gewoon aanschaffen, of wie hebben er al wat ervaringen mee??
- peter i200
- Mountainbiker
Post by peter i200 »
kijk dat het niet breekt bij mtb gebruik dat snap ik, maar er springen natuurlijk geregeld steentjes/keien tegen enzo. is het hier ook goed tegen bestand. of zijn jullie niet bang voor snelle beschadiging door echt mtb gebruik.?
- Rikske
- Mountainbiker
- Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition
Verschillende merken plakken al preventief een transparante beschermende folie op de schuine buis, dit om de kans op schade door steenslag al te beperken (op mijn Merida was deze al standaard aangebracht, als dit niet zo is koop je best een setje van bikeshield cover of iets vergelijkbaar).peter i200 wrote:kijk dat het niet breekt bij mtb gebruik dat snap ik, maar er springen natuurlijk geregeld steentjes/keien tegen enzo. is het hier ook goed tegen bestand. of zijn jullie niet bang voor snelle beschadiging door echt mtb gebruik.?
Ook héél belangrijk bij carbon is je kader beschermen tegen schuurplekken van je kabels, voor je een meter gereden hebt doe je er best aan je kader goed (lees: GOED ) te inspecteren en alle mogelijk schuurplekken te voorzien van een stuk transparante beschermfolie, zoniet kun je na een paar maanden wel eens voor een érg onaangename surprise komen te staan.
Uitkijken naar schuurplekken en krassen die door de lak/vernis gaan, maw die de carbonvezel zelf bloot leggen. Die moet je zo snel mogelijk opnieuw toelakken. Carbonvezel en water= miserie. Blaast op en dan kunnen de verschillende lagen vezel los komen van elkaar.
Heb net de reparatiehandleiding gekregen van een BMW HP2 Sport motorfiets, en die heeft ook nogal wat carbon (eigenlijk alles), en daar geven ze deze waarschuwingen.
Heb net de reparatiehandleiding gekregen van een BMW HP2 Sport motorfiets, en die heeft ook nogal wat carbon (eigenlijk alles), en daar geven ze deze waarschuwingen.
toelakken met wat?Metteke wrote:Uitkijken naar schuurplekken en krassen die door de lak/vernis gaan, maw die de carbonvezel zelf bloot leggen. Die moet je zo snel mogelijk opnieuw toelakken. Carbonvezel en water= miserie. Blaast op en dan kunnen de verschillende lagen vezel los komen van elkaar.