Inspanningstest

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Nico Wils
Mountainbiker

Post by Nico Wils »

="guntherds Waar kan je dan "echt" trainingsadvies krijgen?
Echte trainingsbegeleiding is alleen interessant als je wedstrijden wilt rijden naar mijn mening en ook niet zo goedkoop.Momenteel heb ik een contract voor trainingsbegeleiding voor een seizoen en dit wordt elke maand bijgestuurd en aangepast naargelang je wedstrijdkalender en wat je doelstellingen zijn.Je kan trainingsbegeleiding op maat krijgen voor echte toprenners en dat kost al bijvoorbeeld wat, laten we zeggen van 100 tot een 500euro/maand al naargelang wat je wilt natuurlijk.
Dit wil zeggen dat ik een vaste arts heb voor onderzoeken,test,e.d. en een andere voor trainingsbegeleiding en schema's.
guntherds
Mountainbiker
Location: Santos / Salsa / All-city / Pinarello / Turner / ...

Post by guntherds »

"wedstrijden", "toprenners", ... das allemaal relatief hé, iedereen verstaat daar wat anders onder (van een ezel kunnen ze toch geen koerspaard maken, of de veearts mischien? :-) )

ik stelde die vraag eigenlijk omdat verschillende mensen hier referenties aanhalen (zoals ik deed met Mensana, maar ook Noteboom, UZ Gent, ...) en er toch nog altijd gasten zijn ook die "instituten" in twijfel trekken (geen kritiek op Viper)

dus daarom vroeg ik mij af, als die personen/instellingen al geen referentie zijn, wie is er dan wel een referentie?

en uiteraard zal dat allemaal kosten, gratis bestaat niet
catchup!
Mountainbiker

Post by catchup! »

Yakke wrote:
catchup! wrote: 1)Dat valt best mee, hoor.
2)Je trekt een heel deel terug!
Kan je op beide een richtgetal plakken?
Goh jakke, da's nie simpel. Ik zou alle facturen moeten gaan opzoeken (die worden achteraf opgestuurd), en dan gaan uitpluizen welke prestatie/test/onderzoek er op welke factuur werd aangerekend. En dan nog eens gaan opzoeken hoeveel remgeld ik heb betaald. Bovendien ben ik zelfstandige, en val ik dus onder een ander stelsel. Ik zou zeggen: stuur Nottebohm eens een mail, of beter, telefoontje plegen. Misschien hebben ze wel standaard antwoorden klaar, aangezien jouw vraag wel dikwijls zal worden gesteld.
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Ja iedereen doet met zijn centen wat hij wil. Als je een bike van 3000€ kunt kopen, zal dat testje wel geen verschil maken.
Ik ben zeer kritisch omdat ik vrees dat een zogenaamde "wetenschappelijke test" als de bijbel zal worden beschouwd en men, met de bedoeling goed te trainen, al die (duurbetaalde) adviezen en trainingszones stipt gaat opvolgen, desnoods tegen de signalen van het lichaam in. Dat terwijl een eenmalige test ook maar een momentopname is met toch altijd een zeer ruime foutmarge (mijn kritiek op voormelde test). Kortom ik heb de bezorgdheid van de ideale schoonmoeder :wink:

Als je maandelijks wilt testen en betalen voor een sportbegeleiding, zoals Nwills het voorstelt, dan vallen mijn bezwaren natuurlijk weg. Dat is met de Lotto ploeg ook zo.

Maar de info die je uit een jaarlijkse éénmalige test haalt is niet beter, integendeel, dan je eigen ervaring.

Ik geef één voorbeeldje uit mijn eigen zeer ruime ervaring. Neem je gemiddelde hartslag van je laatste 10 voluit gereden tochten. Je eerstvolgende tocht stel je deze hartslag in als bovengrens. Na 2/3 van de tocht zet je de bieper af en rij je voor wat je waard bent. Je zal nog niet vaak zo snel gereden hebben en er een goed gevoel aan hebben overgehouden. Ga dan zo snel mogelijk naar een testcenter en vergelijk de daar gevonden overslag met je hartslag van het laatste derde van die laatste tocht. Het zal er verdomd dicht bij zijn. En bij twijfel hou je dan best je zelf gevonden hartslag aan. Doen?
guntherds
Mountainbiker
Location: Santos / Salsa / All-city / Pinarello / Turner / ...

Post by guntherds »

viper, mooi principe, zal ik zeker es in de gaten houden
catchup!
Mountainbiker

Post by catchup! »

viper wrote:Ja iedereen doet met zijn centen wat hij wil. Als je een bike van 3000€ kunt kopen, zal dat testje wel geen verschil maken.
Ik ben zeer kritisch omdat ik vrees dat een zogenaamde "wetenschappelijke test" als de bijbel zal worden beschouwd en men, met de bedoeling goed te trainen, al die (duurbetaalde) adviezen en trainingszones stipt gaat opvolgen, desnoods tegen de signalen van het lichaam in. Dat terwijl een eenmalige test ook maar een momentopname is met toch altijd een zeer ruime foutmarge (mijn kritiek op voormelde test). Kortom ik heb de bezorgdheid van de ideale schoonmoeder :wink:

Als je maandelijks wilt testen en betalen voor een sportbegeleiding, zoals Nwills het voorstelt, dan vallen mijn bezwaren natuurlijk weg. Dat is met de Lotto ploeg ook zo.

Maar de info die je uit een jaarlijkse éénmalige test haalt is niet beter, integendeel, dan je eigen ervaring.

Ik geef één voorbeeldje uit mijn eigen zeer ruime ervaring. Neem je gemiddelde hartslag van je laatste 10 voluit gereden tochten. Je eerstvolgende tocht stel je deze hartslag in als bovengrens. Na 2/3 van de tocht zet je de bieper af en rij je voor wat je waard bent. Je zal nog niet vaak zo snel gereden hebben en er een goed gevoel aan hebben overgehouden. Ga dan zo snel mogelijk naar een testcenter en vergelijk de daar gevonden overslag met je hartslag van het laatste derde van die laatste tocht. Het zal er verdomd dicht bij zijn. En bij twijfel hou je dan best je zelf gevonden hartslag aan. Doen?
Dat klopt exact met mijn ervaringen. Een test is geen noodzaak, het is een extra gegeven waardoor je je eigen lichaam en potenties beter leert kennen. Cardiologisch onderzoek en bloedtest zijn sowieso nuttig. De VO2max is leuk om weten, net als je longinhoud. Op basis van de testen kan men ook min of meer bepalen hoe goed je bent of, vooral, kan worden.
Bijvoorbeeld: je bent bij de beste 20 van de 100 getesten. Dat en dat kan nog ietsje beter.
Enfin, het is leerrijk.....
mieke
Mountainbiker

Post by mieke »

catchup! wrote:
Pascal Geerts wrote:Nee, inderdaad, da's niet duur.

En waar gaat dat zo goedkoop? Notebohm zeker?
howhowhow, bij Nottebohm krijg je een factuur of drie, zenne. Test, labo bloedtest, cardiologisch onderzoek, enz enz... Niet alles wordt terugbetaald.
2 of 3 facturen (of je al dan niet het facultatieve bloedonderzoek laat doen).
Factuur sportraadgeving (bespreking van de resultaten en kort trainingsadvies): 40,00 euro (volledig ten laste).
Medisch factuur (zonder bloedanalyse): 157,80 euro (waarvan 28,91 euro zelf te betalen).
* prijzen 2003.
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

mieke wrote:
catchup! wrote:
Pascal Geerts wrote:Nee, inderdaad, da's niet duur.

En waar gaat dat zo goedkoop? Notebohm zeker?
howhowhow, bij Nottebohm krijg je een factuur of drie, zenne. Test, labo bloedtest, cardiologisch onderzoek, enz enz... Niet alles wordt terugbetaald.
2 of 3 facturen (of je al dan niet het facultatieve bloedonderzoek laat doen).
Factuur sportraadgeving (bespreking van de resultaten en kort trainingsadvies): 40,00 euro (volledig ten laste).
Medisch factuur (zonder bloedanalyse): 157,80 euro (waarvan 28,91 euro zelf te betalen).
* prijzen 2003.
Tiens, da's raar. Ik heb net (eeeeeeeindelijk) een afspraak gemaakt voor een test (sportkot, departement LO van de KUL) en daar hebben ze me verzekerd dat ik absoluut niets terugtrek omdat het gaan om een sportpreventief onderzoek. De kosten lopen (met een medische check-up en een lactaattest) bovendien toch wel aardig op. Wat hebben jullie dat ik niet heb? :wink:
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

Dus voor iemand die gewoon zijn grenzen wat wil verleggen (van 1 daagse marathon uitrijden naar meerdaagse uitrijden) is zo'n test helemaal nie nodig.
Het zou dan voor mij dan volstaan om door een of andere test uit een boekje met als thema "trainen met hartslagmeter" een aantal keer te herhalen.
De trainingsparameters zouden dan ook praktisch even goed zijn dan een test bij een sportdokter.
Awel, dan geef ik liever mijn geld uit aan de naft om naar de ardenne te rijden dan aan zo'n dokterke.
kawa
Mountainbiker

Inspanningstest in Limburg?

Post by kawa »

Hoi,

Waar in Limburg kan ik voor zo'n inspanningstest gaan?
Liefst ergens in Noord Limburg.

THX
Post Reply