jou probleem (of 1 van de..) situeert zich aan de hechting achter het bekken. lastig, want als daar iets is, gaat alles mis, en treed er snel overbelasting op (je moet er niet veel voor doen dan)
het probleem laat zich inderdaad goed voelen, door lang pijnlijke spieren te houden (zitten onder een bepaalde constante spanning)
de plaatsen waar je pijn voelt kunnen soms verschillen... dit zijn enkel pijnen die elders veroorzaakt worden. soms geven spieren een pijnuitstraling af op een plaats waar er eigenlijk op zich niks mis is, en de oorzaak hogerop of lager zit.
in dit geval de bekkenzone.
het trager reageren van bepaalde spieren, is inderdaad een typische reactie van dat probleem.
nu... het is misschien ver gezocht, maar de kans bestaat en kan een (mede) oorzaak zijn.
het zadel waarop je zit, kan voor jou persoonlijk ongeschikt zijn. als het steunpunt iets te breed uitvalt, en ook het breedste punt van de zadel (gemeten van links naar rechts op het breedste punt), dan kan een of meerdere spieren gedeeltelijk afgeklemd raken.
gevolg is een minder goede doorbloeding door knellen.
daardoor gaat er op termijn spierproblemen optreden, en gaat ook dat hechtingspunt achter op het bekken uiteindelijk ontsteken of geblokkeerd zitten.
probleem is, dat dit zich niet onmiddelijk laat voelen en maar gestaag opbouwt... maar van de moment het er is, zit je echt in de problemen.
op nog iets langere termijn, gaan ook de lendespieren en laagste deel in de onderrug verkrampt raken, de harmstrings trekken zich verder op, dijspieren blijven met pijnlijk gevoel zitten (door spanning), en boven de knie treden er ook problemen op.
het kan zelfs zo ver gaan dat de archillespezen en enkelpezen zwaar onder spanning komen en deze ook problemen gaan geven.
hoe pak je dat aan ? een zadel waar het breedste punt net wat smaller is (en aldus ook het steunpunt), waardoor de spieren weer vrijkomen.
een andere oorzaak kan juist een te SMAL zadel zijn. tegenwoordig is het erg in dat je met een smal zadel uitpakt... je kent ze wel, van die gestroomlijnde smalle planken met leder overtrokken.
probleem dat dan optreed, is dat je juist te weinig steun hebt en je vooral 'op je benen staat' bij rijden... maar verschil hier is, dat dan niet de hechting achterop het bekken blokkeert.
een derde mogelijkheid is, dat je nog steeds met een geklikt / getorst bekken rondloopt. (denk aan steegmans die geen macht meer had en van pijnlijke benen kloeg na zijn valpartij)
na chiropractie dien je dus ook gekraakt te worden om dat probleem op te lossen. (je had al naar de chiropractor geweest las ik)
kniepijn en pijn bovenbenen
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
- smetje 5
- Mountainbiker
na nog steeds geen beterschap in zicht heb ik vandaag een afspraak gemaakt met dr rousseaux in drongen , schijnt ne goeie te zijn , we zien wel , mag wel maar de 15de juni gaan dus terug een maand verder man man man, wat ik raar vind is dat ik één keer een geweldig goed gevoel terug had in mijn benen is wel al ne maand of zes geleden , had toen ongeveer 90km met de fiets gereden en na die rit voelden mijn benen terug als sponsen , ik mocht er overal in knijpen ze voelden overal zo heerlijk slap aan , het rare hieraan is dat ik toen voor die rit mijn zadel ongeveer 1CM hoger had gezet, opgelucht als kweet niet wat reed ik de dag erna een ritje ongeveer 40 km en toen voelden mijn spieren van mijn bovenbeenspieren terug keihard aan, zouden mijn spieren eens uitgerokken geweest zijn waardoor betere doorbloeding of zo? kweet het dus nie. heb dit al vaker eens gedacht dat ik mijn zadel eens goed hoger zette dan de uitgemeten maat , het de eerste rit altijd een beetje beter aanvoeld, maar dan voel ik ook als ik zo dagen blijf rijden dat ik mijn zadel terug mijn zadel moet laten zakken of dat ik andere blessures zou bij krijgen , wat ook veel pijn doet aan de bovenbenen is de binnenkant van beide benen , zijn dit de adductoren? en nog altijd de spieren die lopen van binnenkant en bovenkant knie tot aan de lies zo naar buiten toe . misschien slechte doorbloeding door bekkenslagader of zouden ze dit moeten gezien hebben bij de emg test?
- Bijterke
- Mountainbiker
- Location: Cube LTD Team 2007 LX Disc, Ridley Icarus full Ultegra
ik zit al een jaar met hetzelfde probleem. Om er zeker van te zijn dat het niet aan de aders lag heb ik een dopplerecho laten doen in mijn liezen, maar niets abnormaals op te vinden.
Ook hier een rits van supplementen genomen of laten inspuiten (B12),
sportdokter, speciale trainingsschema's, foto's bekken-rug-bovenbenen......
alleen nog geen drukpuntmeting. Ga nu eens proberen met een ander zadel en hoop dat dit verlichting kan geven.
Het probleem komt bij mij ongeveer na een 20tal kilometer (soms ook al vroeger) en als de pijn begint kom ik voor geen meter meer vooruit.
zeer frustrerend, zeker als je dan terug denkt aan de periode dat je die pijn niet had en kom vlammen naar believen.
Ook hier een rits van supplementen genomen of laten inspuiten (B12),
sportdokter, speciale trainingsschema's, foto's bekken-rug-bovenbenen......
alleen nog geen drukpuntmeting. Ga nu eens proberen met een ander zadel en hoop dat dit verlichting kan geven.
Het probleem komt bij mij ongeveer na een 20tal kilometer (soms ook al vroeger) en als de pijn begint kom ik voor geen meter meer vooruit.
zeer frustrerend, zeker als je dan terug denkt aan de periode dat je die pijn niet had en kom vlammen naar believen.
- smetje 5
- Mountainbiker
kmoet er zelfs nog geen 20km voor rijden om te last te hebben , heb dit zelfs in rust ook, zo'n dopplerecho heb ik nog niet laten doen maar weet niet als dit bij mij zou helpen daar mijn spieren eigenlijk constant gespannen blijven staan , of zou je door een slechte doorbloeding ook gespannen spieren kunnen krijgen?
-
Snellen Erre
- Mountainbiker
Post by Snellen Erre »
Wat een irritant probleem!!
Hopelijk raakt het snel toch eens opgelost en hou ons in elk geval op de hoogte
Hopelijk raakt het snel toch eens opgelost en hou ons in elk geval op de hoogte
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
je kan ook een chiropractor raadplegen.
door bepaalde punten (triggerpoints genoemd) te prikkelen, gat de spier(en) weer volledig ontspannen.
in uw huidige situatie is dat niet het geval.
probleem is, dat geen enkel medicijn dat verhelpt.
een spierontspanner is een tijdelijk hulpmiddeltje, maar de kans op schade is wel groter omdat 1) het probleem niet opgelost geraakt of word aangepakt en 2) in feite je wel met gespannen spieren hogere inspanningen gaat doen.. ik wil zeggen : door een pilletje word het wat meer ontspannen maar zal de spier niet in zijn zogenaamde '0-last' positie komen.
een bijkomend risico is, dat ook de pezen in overbelasting gaan raken... en dan ben je voor lange tijd vertrokken.
inzake spieren die een bepaalde constante spanning blijven onderhouden, kan je echt wel best naar een chiropractor stappen.
dus 2 zaken :
chiropractor
stretching oefeningen 2x daags uitvoeren.
door bepaalde punten (triggerpoints genoemd) te prikkelen, gat de spier(en) weer volledig ontspannen.
in uw huidige situatie is dat niet het geval.
probleem is, dat geen enkel medicijn dat verhelpt.
een spierontspanner is een tijdelijk hulpmiddeltje, maar de kans op schade is wel groter omdat 1) het probleem niet opgelost geraakt of word aangepakt en 2) in feite je wel met gespannen spieren hogere inspanningen gaat doen.. ik wil zeggen : door een pilletje word het wat meer ontspannen maar zal de spier niet in zijn zogenaamde '0-last' positie komen.
een bijkomend risico is, dat ook de pezen in overbelasting gaan raken... en dan ben je voor lange tijd vertrokken.
inzake spieren die een bepaalde constante spanning blijven onderhouden, kan je echt wel best naar een chiropractor stappen.
dus 2 zaken :
chiropractor
stretching oefeningen 2x daags uitvoeren.