eerste ervaring klikpedalen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
fast_bunny
Mountainbiker

Post by fast_bunny »

Metalpe wrote:Ik rij nog steeds niet met klikpedalen. Al de valverhalen ivm niet op tijd uitgeklikt komen etc blijven voor mij de doorslag geven.

Ik rij niet op tijd maar voor het plezier, opbouw en behoud van conditie en de beleving van de prachtige natuur, dus de extra (trek)-kracht is voor mij geen overtuigend argument. Ik probeer meestal wel flink door te rijden, zodat ik steevast moe en voldaan aankom, maar of mijn gemiddelde nu 20km/u is of 21km/u, dat laat me koud.

Verder heb ik Image deze pedalen. Het zijn pedalen van cannondale met een soort van uitstekende schroefjes. Als je gewone sportschoenen of skateschoenen aanhebt (alles behalve keiharde legerbotinnen;)), bijten de pedalen zich serieus vast. Ik ben er nog nóóit afgeschoven. Dit haalt, voor mij althans, het argument dat zegt dat je van gewone pedalen afschuift, onderuit.

Als ik zo lees op het forum, is er echter bijna niemand die net zoals ik zonder klikpedalen rijdt buiten een paar absolute beginners... Ofwel schaamt men zich ervoor ;).

Neen, doe wat je zelf wil. Ga je voor tijd en extra trekkracht, koop dan klikpedalen. Doe je het enkel voor de natuur en wil je niet onderuit gaan omdat je niet uitgeklikt geraakt, koop er dan geen.

Ik heb dankzij de mtb al 2 keer in het ziekenhuis gelegen met gebroken neus, aantal tanden uit, gezicht langs alle kanten kapot etc... Ik ga het zonder blijven doen... Ik neem elke afdaling die ik zie, maar ik wil tenminste onmiddellijk mijn voet aan de grond kunnen zetten als ik het nodig acht.
wel , zo'n verhaal doet deugt . ikzelf rij ook al een hele tijd met klikpedalen , geen probleem al gaat ge natuurlijk in het begin ne keer tegen de grond . maar als je daar schrik van hebt , waarom dan MTB'en?

nu , door mijn werk ben ik nu niet meer in de mogelijkheid om 's zondag een tt te doen en rij ik al een 6 maanden op mijn gemak tijdens de week. geen drukte , want dit tt's lijken de laatste jaren meer op een competitie ( in vlaanderen toch , wallonie is veel aangenamer ) en ja , ik weeg maar 72 kg en kan een rit eindigen aan 20 km/h gemiddeld maar sinds ik alleen rij heb ik echt leren genieten van mtb. nieuwe , verborgen singletracks ontdekken , soms ne keer een stukske freeride. zalig. daarmee dat ik men next mtb gewoon op de fun factor ga aanschaffen en niet naar het gewicht kijk. ik ga nen santa cruz blur LT kopen ZONDER KLIPPEDALEN , minder efficient maar who cares ? het is mij te doen om te genieten van de natuur , toffe technische dingen uit te proberen !
timj
Mountainbiker

Post by timj »

Met een schroevendraaier onder het "lipje" (waar je de weerstand mee kan afregelen) en dan krijg je het plaatjes er direct af.
Succes

EDIT
Ik ben juist nog is gaan kijken. Je steekt de schroevendraaier in opening tussen zwart schoenplaatje en "lipje weerstand", dan duw je je schroevendraaier onder het voetplaatje en duwt het dan via hefboom(lipje) omhoog.
PS klinkt veel ingewikkelder dan het is.
Last edited by timj on Mon 07 Apr 2008 19:53, edited 2 times in total.
Pring
Mountainbiker

Post by Pring »

timj wrote:Met een schroevendraaier onder het "lipje" en dan krijg je het plaatjes er direct af.
Succes
Waar is het slipje ergens, heb met een schroevendraaier zitten prutsen en nu bloeit mijn duim al :lol: :oops: #-o Ik moet hier wel heel loemp mee zijn ](*,)
jimmyvlb
Mountainbiker

Post by jimmyvlb »

Pring wrote:
timj wrote:Met een schroevendraaier onder het "lipje" en dan krijg je het plaatjes er direct af.
Succes
Waar is het slipje ergens, heb met een schroevendraaier zitten prutsen en nu bloeit mijn duim al :lol: :oops: #-o Ik moet hier wel heel loemp mee zijn ](*,)

geen schroevendraaiers in slipjes steken, anders zou er wel wat meer kunnen gaan bloeden dan uw duim [-X

:lol:
Nijntje
Mountainbiker

Post by Nijntje »

Als je kijkt naar het pedaal, zul je zien dat je de metalen voor- en achter-kant kan zien, met in het midden het gedeelte waar het plastiek pedaal mee ingeklikt zit.
Aan de overgang van plastiek klikgedeelte, naar metalen gedeelte, zul je een klein gleufje zien van een 3mm breed. Steek in dat gleufje een platte schroevendraaier, en trek de schroevendraaier naar de grond toe, terwijl je het pedaal evenwijdig met de grond houd. Je zal zien dat het plastiek pedaal er zo uit floept.
Met de andere kant doe je juist hetzelfde.

Grtz, RR!
Nijntje
Mountainbiker

Post by Nijntje »

Een foto van het betreffede pedaal, met plaatje, en ik heb omcirkeld waar je uw schroevendraaier in moet steken om dit ding eraf te krijgen :wink:

http://www.imagebam.com/image/204c0b4752009
Pring
Mountainbiker

Post by Pring »

Ridley Rijder wrote:Een foto van het betreffede pedaal, met plaatje, en ik heb omcirkeld waar je uw schroevendraaier in moet steken om dit ding eraf te krijgen :wink:

http://www.imagebam.com/image/204c0b4752009
Ahja merci, ik zal dat er eens rap gaan uit doen ze :wink:

Edit: het ging er inderdaad vlot uit =D>
Chris DL
Mountainbiker

Post by Chris DL »

fast_bunny wrote:
Metalpe wrote:Ik rij nog steeds niet met klikpedalen. Al de valverhalen ivm niet op tijd uitgeklikt komen etc blijven voor mij de doorslag geven.

Ik rij niet op tijd maar voor het plezier, opbouw en behoud van conditie en de beleving van de prachtige natuur, dus de extra (trek)-kracht is voor mij geen overtuigend argument. Ik probeer meestal wel flink door te rijden, zodat ik steevast moe en voldaan aankom, maar of mijn gemiddelde nu 20km/u is of 21km/u, dat laat me koud.

Verder heb ik Image deze pedalen. Het zijn pedalen van cannondale met een soort van uitstekende schroefjes. Als je gewone sportschoenen of skateschoenen aanhebt (alles behalve keiharde legerbotinnen;)), bijten de pedalen zich serieus vast. Ik ben er nog nóóit afgeschoven. Dit haalt, voor mij althans, het argument dat zegt dat je van gewone pedalen afschuift, onderuit.

Als ik zo lees op het forum, is er echter bijna niemand die net zoals ik zonder klikpedalen rijdt buiten een paar absolute beginners... Ofwel schaamt men zich ervoor ;).

Neen, doe wat je zelf wil. Ga je voor tijd en extra trekkracht, koop dan klikpedalen. Doe je het enkel voor de natuur en wil je niet onderuit gaan omdat je niet uitgeklikt geraakt, koop er dan geen.

Ik heb dankzij de mtb al 2 keer in het ziekenhuis gelegen met gebroken neus, aantal tanden uit, gezicht langs alle kanten kapot etc... Ik ga het zonder blijven doen... Ik neem elke afdaling die ik zie, maar ik wil tenminste onmiddellijk mijn voet aan de grond kunnen zetten als ik het nodig acht.
wel , zo'n verhaal doet deugt . ikzelf rij ook al een hele tijd met klikpedalen , geen probleem al gaat ge natuurlijk in het begin ne keer tegen de grond . maar als je daar schrik van hebt , waarom dan MTB'en?

nu , door mijn werk ben ik nu niet meer in de mogelijkheid om 's zondag een tt te doen en rij ik al een 6 maanden op mijn gemak tijdens de week. geen drukte , want dit tt's lijken de laatste jaren meer op een competitie ( in vlaanderen toch , wallonie is veel aangenamer ) en ja , ik weeg maar 72 kg en kan een rit eindigen aan 20 km/h gemiddeld maar sinds ik alleen rij heb ik echt leren genieten van mtb. nieuwe , verborgen singletracks ontdekken , soms ne keer een stukske freeride. zalig. daarmee dat ik men next mtb gewoon op de fun factor ga aanschaffen en niet naar het gewicht kijk. ik ga nen santa cruz blur LT kopen ZONDER KLIPPEDALEN , minder efficient maar who cares ? het is mij te doen om te genieten van de natuur , toffe technische dingen uit te proberen !
Ik gebruik gewone pedalen met "voor MTB-aangepaste-plastic-voettippen" (zonder riempjes) ... nog nooit van mijn pedalen geschoten waardoor pedaal in kuit ...
Denk dat ik het zo ga houden... op uw 48ste kunt ge misschien beter kiezen voor het zekere dan voor het... op uwen teut gaan... :wink:

Chris.
iron gonzo
Mountainbiker

Post by iron gonzo »

hoipiepeloy

hier ben ik weer
we zijn nu 2 weken verder en alles verloopt prima
nog niet op mijn bek gegaan, maar veel bijna.
vooral bij het stoppen = 1 voetje uitklikken en op de grond zetten.
maar als je ander kant uitkijkt verleg je ook uw evenwichtspunt en dat is toch al een paar keer krap geweest als de ander voet ingklikt zit.
gelukkig staan ze niet te hard vast (2 klikjes) en dit help wel;

tevens ook geen vervelende kniepijn meer (zie ander topic)
zou dit nu aan die klikpedalen liggen? ik denk van wel, daar mijn voetjes nu niet veel meer veranderen van positie.

sprongetjes maken gaat ook al vlot en ook het gevoel recht op de trappers bij klimmen of stevig modderstukske is al eigen aan het worden.

ik ben blij dat ik de overstap heb gemaakt

ik rij zelfs naar de winkel met MTB en klikpedaaltjes
de schoentjes passen mooi op een jeans dus geen probleem kwa look 8)
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

beetje in en uitklikken onderweg om het sneller een automatische reflex te maken :wink:
na een tijdje ook losklikken, van de fiets en weer erop en inklikken. in het begin gaat dat een beetje stroef, maar na een aantal keer heb je het te pakken.
Post Reply