zie
http://www.mensana.be/framessport.html
Inspanningstest
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
ik had ook veel vragen bij mijn eerste test. Dit deden ze bij nottebohm:Yakke wrote:Ik heb ook nog een vraagje:
In de komende weken wil ik mij eens laten testen, maar ik weet niet goed of ik dat bij Nottebohm of bij mijn huisarts zou laten doen.
Mijn huisarts is een erkende keuringsarts die op de lijst van de WBV staat, maar zijn instrumenten lijken me toch wat minder professioneel. Bij Nottebohm heeft men heel modern materiaal, en waarschijnlijk ook meer ervaring?
Mijn huisarts is wel dichter bij, maar daar maak ik geen punt van.
Is er een verschil in prijs? Trek je bij beide een deel terug van het ziekenfonds, of betaal je de volle pot?
Wat zou ik doen?
eerst een gesprek: trainingsvolume, wat, waar, hoe, doelen, enz..
dan algemene metingen: gewicht, vetpercentage, longinhoud, enz..
dan een bloedonderzoek (tappen dus, later krijg je de uitslag)
dan een cardiologisch onderzoek (bij cardioloog) + terug vraaggesprek (dit keer door de cardioloog), gebeurt vrij grondig.
dan de test zelf, met voortdurend bloedonderzoek (druppeltje bloed).
daarna kan je douchen (wel nodig!) en tegen die tijd een concluderend gesprek met de eerste arts. wat kan beter, enz.. + richtlijnen over je hartslagzones en aanbevelingen om te trainen.
kwestie van apparatuur: alle apparatuur is anders, daarom is het belangrijk om telkens bij dezelfde instelling te gaan. anders kan je moeilijk vergelijken.
je trekt ook terug van de ziekenkas. Er zijn wel verschillende facturen: één voor de test, één voor het bloedonderzoek, één voor de cardioloog, enz. En ze komen niet allemaal tegelijk. ik zou eens moeten uitrekenen wat het allemaal heeft gekost.
Ben bij Mensana gaan kijken, mooi commerciële site, ziet er duur uit.
Alleen hun testen en hun adviezen trekken op geen ballen.
Adviezen: meer trainen en plannen, 't had van mijn gootmoe kunnen zijn.
Zelfs een goede voorbeeldstest kunnen ze niet geven. Ze hebben geen enkele lactaatmeting in de omgeving van het omslagpunt, dus moet ze extrapoleren. Iets beter dan met de natte vinger werken, maar daarvoor doe je geen dure test.
Wat wel goed is is hun protocol, dat wil zeggen dat ze lange periodes een bepaalde inspanning aanhouden vooraleer bloed te prikken. Daardoor duut een test lang,is hij duur, en dat compenseren ze met te weinig te prikken.
Niemand overboord, een echte topper die met zijn trainer komt, zullen ze wel laten terugkomen en de inspanningszones een beetje verfijnen. Jan Modaal sturen ze met een mooit papiertje, een trainingsadvies van mijn grootmoe en een factuur wandelen.
Ik zal weer dat lelijk beest als avatar moet gebruiken.
Alleen hun testen en hun adviezen trekken op geen ballen.
Adviezen: meer trainen en plannen, 't had van mijn gootmoe kunnen zijn.
Zelfs een goede voorbeeldstest kunnen ze niet geven. Ze hebben geen enkele lactaatmeting in de omgeving van het omslagpunt, dus moet ze extrapoleren. Iets beter dan met de natte vinger werken, maar daarvoor doe je geen dure test.
Wat wel goed is is hun protocol, dat wil zeggen dat ze lange periodes een bepaalde inspanning aanhouden vooraleer bloed te prikken. Daardoor duut een test lang,is hij duur, en dat compenseren ze met te weinig te prikken.
Niemand overboord, een echte topper die met zijn trainer komt, zullen ze wel laten terugkomen en de inspanningszones een beetje verfijnen. Jan Modaal sturen ze met een mooit papiertje, een trainingsadvies van mijn grootmoe en een factuur wandelen.
Ik zal weer dat lelijk beest als avatar moet gebruiken.
Dat valt best mee, hoor. Je trekt een heel deel terug! Zo'n grondig cardiologisch onderzoek is natuurlijk niet echt elke keer nodig (hebben ze gezegd). Bloedonderzoek zal je ook wel kunnen skippen, denk ik. Maar ja, 't is toch allemaal interessant.Yakke wrote:@Cathup!
Bestaat een inspanningstest steeds uit al die onderdelen?
Dat moet toch een fortuin kosten?
Ik weet niet hoe dat ergens anders gebeurt. Je bent daar in elk geval niet buiten op een uurke. Wij deden dat met twee, is best plezant voor de eerste keer.
Ik weet het, ik zit niet om een straffe uitspraak verlegen. Maar een sportmedisch centrum die als voorbeelden van een loop- of fietstest een mislukte test op zijn site zet, doet mij twijfelen. Ik ga hierbij idd. enkel op hun site af.
Het overslagpunt waar wij hier terecht zo over bezig zijn hebben zijn ingeschat, niet gemeten.
Hun meetpunten waren 2mmol aan HF 153 en juist geen 16 km/u en het volgende meetpunt,een veel te grote sprong, zit reeds aan 6,3 Mmol - HF 161 en 17,6 km/u.
Dus moeten zij via een hoekige curve de overslag inschatten.
Wat zijn we zeker : die persoon zijn overslag zit tussen de 16 en 17,6 km/u en tussen HF 153 en 161. Wat doe je daar mee???
De bedoeling van een dergelijke test is nauwkeurig (3-tal hartslagen) die overslagzone te kennen. De snelheid is minder belangrijk maar die moet je voor een loper toch op 0,3 km/u kunnen inschatten, anders is de test waardeloos.
Dan durven ze nog een trainingsadvies geven voor extensieve interval tot HF 162, dus duidelijk in het rood.
De brave ziel die dit als het orakel beschouwt en maar braafkes aan die bovengrens traint, om zijn grenzen te verleggen, is reeds aan roofbouw bezig.
Ben ik nu voldoende duidelijk. De rest van die topatleet met zijn trainer heb ik er bij gefantaseert, misschien sturen ze die ook gewoon met een factuur buiten.
Het overslagpunt waar wij hier terecht zo over bezig zijn hebben zijn ingeschat, niet gemeten.
Hun meetpunten waren 2mmol aan HF 153 en juist geen 16 km/u en het volgende meetpunt,een veel te grote sprong, zit reeds aan 6,3 Mmol - HF 161 en 17,6 km/u.
Dus moeten zij via een hoekige curve de overslag inschatten.
Wat zijn we zeker : die persoon zijn overslag zit tussen de 16 en 17,6 km/u en tussen HF 153 en 161. Wat doe je daar mee???
De bedoeling van een dergelijke test is nauwkeurig (3-tal hartslagen) die overslagzone te kennen. De snelheid is minder belangrijk maar die moet je voor een loper toch op 0,3 km/u kunnen inschatten, anders is de test waardeloos.
Dan durven ze nog een trainingsadvies geven voor extensieve interval tot HF 162, dus duidelijk in het rood.
De brave ziel die dit als het orakel beschouwt en maar braafkes aan die bovengrens traint, om zijn grenzen te verleggen, is reeds aan roofbouw bezig.
Ben ik nu voldoende duidelijk. De rest van die topatleet met zijn trainer heb ik er bij gefantaseert, misschien sturen ze die ook gewoon met een factuur buiten.
-
guntherds
- Mountainbiker
- Location: Santos / Salsa / All-city / Pinarello / Turner / ...
het zou ook kunnen dat de info op hun site niet over 1 en dezelfde persoon gaat ...
dit is het center waar de Lotto ploeg zijn testen laat uitvoeren, ik ga van de veronderstelling uit dat ze er dan al iets van kennen hé
ik heb het volgende vernomen van een goede (ex)collega, die daar een test heeft laten doen en enkele maanden later - voor zijn niveau - mooie resultaten gereden heeft
- hartonderzoek + andere metingen + lactaattest
- nog een veldtest
- wekelijkse trainingsschema's
uiteraard heeft zoiets een prijskaartje, ge kunt moeilijk verwachten dat zoiets gratis is hé
dit is het center waar de Lotto ploeg zijn testen laat uitvoeren, ik ga van de veronderstelling uit dat ze er dan al iets van kennen hé
ik heb het volgende vernomen van een goede (ex)collega, die daar een test heeft laten doen en enkele maanden later - voor zijn niveau - mooie resultaten gereden heeft
- hartonderzoek + andere metingen + lactaattest
- nog een veldtest
- wekelijkse trainingsschema's
uiteraard heeft zoiets een prijskaartje, ge kunt moeilijk verwachten dat zoiets gratis is hé
- Nico Wils
- Mountainbiker
[quote="guntherds Waar kan je dan "echt" trainingsadvies krijgen?[/quote]
Echte trainingsbegeleiding is alleen interessant als je wedstrijden wilt rijden naar mijn mening en ook niet zo goedkoop.Momenteel heb ik een contract voor trainingsbegeleiding voor een seizoen en dit wordt elke maand bijgestuurd en aangepast naargelang je wedstrijdkalender en wat je doelstellingen zijn.Je kan trainingsbegeleiding op maat krijgen voor echte toprenners en dat kost al bijvoorbeeld wat, laten we zeggen van 100 tot een 500euro/maand al naargelang wat je wilt natuurlijk.
Dit wil zeggen dat ik een vaste arts heb voor onderzoeken,test,e.d. en een andere voor trainingsbegeleiding en schema's.
Echte trainingsbegeleiding is alleen interessant als je wedstrijden wilt rijden naar mijn mening en ook niet zo goedkoop.Momenteel heb ik een contract voor trainingsbegeleiding voor een seizoen en dit wordt elke maand bijgestuurd en aangepast naargelang je wedstrijdkalender en wat je doelstellingen zijn.Je kan trainingsbegeleiding op maat krijgen voor echte toprenners en dat kost al bijvoorbeeld wat, laten we zeggen van 100 tot een 500euro/maand al naargelang wat je wilt natuurlijk.
Dit wil zeggen dat ik een vaste arts heb voor onderzoeken,test,e.d. en een andere voor trainingsbegeleiding en schema's.