Inspanningstest

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Genius
Mountainbiker

Post by Genius »

Putteke wrote:5.09max, en 3.05 bij het overslagpunt
Ah nu zijn we er, max... Het belangrijkst is het resultaat op je omslag. Dit was bij mij 4.9. De sportdokter toen zei mij dat je minstens 4W/kg zou moeten trappen op je omslag om mee te kunnen in de koers. En ik kan hem geen ongelijk geven. Maar er zijn natuurlijk veel meer factoren dan wat cijfertjes die bepalen of je goed rijdt of niet!
C-Man
Mountainbiker

Post by C-Man »

Spijtig Putteke maar dat is nog niet echt "top". Als 5.09 op de omslag was, was het zeer goed geweest.
Putteke
Mountainbiker

Post by Putteke »

Dan verschillen de meeste uitleggen van de sportdoktoren toch hoor. :-?
De mijne zei dat als je max boven de 5 watt/kg trapte je goed was, en dat je zoiets niet kunt trainen maar dat je dat kan of je kan het niet. De wattage om het overslagpunt speelde niet echt veel een rol zei hij. Het belangrijkste was men conditie en uithouding en vetpercentage al de rest komt vanzelf.
Genius
Mountainbiker

Post by Genius »

Putteke wrote:Dan verschillen de meeste uitleggen van de sportdoktoren toch hoor. :-?
De mijne zei dat als je max boven de 5 watt/kg trapte je goed was, en dat je zoiets niet kunt trainen maar dat je dat kan of je kan het niet. De wattage om het overslagpunt speelde niet echt veel een rol zei hij. Het belangrijkste was men conditie en uithouding en vetpercentage al de rest komt vanzelf.
Dan zou ik eens een andere sportdokter opzoeken...

Denk er zelf eens even logisch over na, hoe meer watt je kan trappen op je overslag (eigenlijk er net onder, vóór je dus in de anaërobe zone treed, voor je dus begint te verzuren) hoe beter toch? Hoe meer watts je kan trappen onder of op je overslag hoe beter hé, dan moet je in de keros minder diep gaan en toch kanje goed vooruit komen, je gaat niet altijd maximaal rijden hé, dat is slechts enkele malen het geval.

De maximale wattage dieje kan trappen heeft gewoon te maken met karakter kunnen we zeggen, hoe lang jij die verzuring kan aanhouden en de pijn ervan weerstaan. Maar dit zegt niets over je fysieke capaciteiten. (Alle, uiteraard wel een beetje, maar dit is echt niet de belangrijkste factor).
Putteke
Mountainbiker

Post by Putteke »

Nochtans is het een zeer goede dokter waar veel jonge en oudere coureurs komen. Ik heb er nog geen slecht woord over gehoord. Hij heeft zelfs nog samen gewerkt met Paul van den Bosch. Mischien heb ik het wel gewoon verkeerd begrepen. Eigenlijk intreseren die cijfertjes me niet zo. Het belangrijkste van alles is hoe je u voelt in de koers.
seb1978
Mountainbiker

Post by seb1978 »

Maar wat kost dat dan? En wordt er iets van terugbetaald?
moosdaver
Mountainbiker

Post by moosdaver »

Het belangrijkste is natuurlijk dat je gezond verklaart bent. Maar verder moet ik Genius toch gelijk geven hoor. Wattage/ kg op omslagpunt is eigenlijk de bepalende factor, het maximum wattage heeft zoals gezegd enerzijds met karakter te maken maar ook met de vorm van de moment. Iemand die goed in vorm is gaat veel hogere lactaatwaarden kunnen registreren en dan gaat zijn max wattage ook omhoog gaan.
Ik weet natuurlijk niet welk soort biker je bent maar als je het hoofdzakelijk recreatief doet zou ik me niet zoveel vragen stellen bij deze waardes. En als je competitie doet is het eigenlijk vooral een test om te zien hoe ver je staat en om eventueel je evolutie te zien tov voorgaande testen.
Putteke
Mountainbiker

Post by Putteke »

Ik ben van dit jaar begonnen met competitie mtb en wegwedstrijden bij de beloften. Ik weet het is wat laat, maar beter laat dan nooit he. :wink: Ik wil gewoon beter en beter worden. Ik weet ook wel dat ik nooit potten ga breken maar ik wil gewoon dat ik continu vooruitgang boek. Dit jaar is vooral een leerjaar en volgend jaar wil ik gewoon beter zijn.
Post Reply