Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Old Skool
Mountainbiker
Location: Geconverteerde oude citybike (RIP) / Speci Rockhopper Disc / Salsa El Mariachi (29'er rigid mudbike)

Post by Old Skool »

nee, een duratec kader dacht ik

met vaste vork en v-brakes

eerlijk gezegd, ik denk dat de naaf zowat het enige was dat hij voor had op andere fietsen
lambikske
Mountainbiker

Post by lambikske »

lambikske wrote:Tja ,ik denk dat ik mij een aangepast kader ga bestellen
eentje met verschuifbare padden ,lijkt mij de beste oplossing
heb beslist waar ik een kader ga bestellen ,maar nog heb ik mijn twijfels of ik ex.of interne bediening ga nemen,ga zeker al geen schijfremmen nemen maar de hs33 magura,
heb het net al wat afgeschuimd maar je ziet de beide sijstemen ingebouwd,
waar gaan jullie voorkeur naar uit en waarom
groeten johan
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

lambikske wrote: heb beslist waar ik een kader ga bestellen ,maar nog heb ik mijn twijfels of ik ex.of interne bediening ga nemen,ga zeker al geen schijfremmen nemen maar de hs33 magura,
heb het net al wat afgeschuimd maar je ziet de beide sijstemen ingebouwd,
waar gaan jullie voorkeur naar uit en waarom
groeten johan
de externe moet je nemen als je schijfremmen wil maar als je velgremmen neemt is die externe boit overbodig en zorgt voor wat extra gewicht. Het nadeel van de externe is dat er een indirectie zit tussen de kabels en het schakelmechanisme, bij de interne (met die ressorts) werken de kabels rechtstreeks op het schakelmechanisme.

voordeel interne:
- minder gewicht
- schakelt iets vlotter
- ongevoelig voor vuil, in die externe duft modderwater nogal eens binnensijpelen

ik heb een interne en wat mij betreft zijn er geen nadelen aan
Wowtre
Mountainbiker

nieuwe afwerking

Post by Wowtre »

geanodiseerd en laser etched ipv de sticker meer info hier
Image
zit vol ongeduld te wachten op de nieuwe :-D
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Wowtre wrote:nadeel van de externe is dat er een indirectie zit tussen de kabels en het schakelmechanisme, bij de interne (met die ressorts) werken de kabels rechtstreeks op het schakelmechanisme.
jeps de interne is eigenlijk minder watergevoelig, tis vooral het vocht dat begint tegen te werken in het gesloten (externe) systeem. Het doosje kan wel wat hebben, maar het vocht dat in je geinen sijpelt is een zaak die je beter voorkomt
lambikske
Mountainbiker

Post by lambikske »

dan ga ik maar de interne nemen, zeker als hierdoor het schakelen ermee zijn voordeel heeft en ook om het water en vuil buiten te houden alhoewel ik op mijn ligfiets de externe zitten heb en nog geen problemen gehad heb ,maar dat fietsje ziet belange zoveel geen water en slijk hé

ik neem aan dat de bekabeling best langs de bovenbuis loopt ,alhoewel de fietsen van idworks de kabels langs de onderbuis lopen

groeten Johan
Wowtre
Mountainbiker

Post by Wowtre »

lambikske wrote:dan ga ik maar de interne nemen, zeker als hierdoor het schakelen ermee zijn voordeel heeft en ook om het water en vuil buiten te houden alhoewel ik op mijn ligfiets de externe zitten heb en nog geen problemen gehad heb ,maar dat fietsje ziet belange zoveel geen water en slijk hé

ik neem aan dat de bekabeling best langs de bovenbuis loopt ,alhoewel de fietsen van idworks de kabels langs de onderbuis lopen

groeten Johan
als je geen custom frame hebt neem je best de bekabeling langs boven, dan kan je de kabelgeleiding gebruiken voor de klassieke derailleurs tot aan de zadelpen voor de interne komt er dan een nokje op je vbrakes studs om de kabels op te spannen dit maakt het duidelijk, dit is wel geen mtb
Image
deze heeft een axle plate voor oem bikes, ik vermoed dat je een standaard frame hebt dus jij zult er axle plate nodig hebben voor montage aan de discbrake nok deze dus:
Image

hoger in deze topic vind je een pak meer info over mijn bike, onder meer op p48, maar hier zie je een detail van mijn setup:
Image
hier zitten de kabels-ressorts netjes verstops achter de vorkbuis dit is gebaseerd op het systeem van idworks maar dan op de bovenvork, de kabel routering is volgens mij het best via de bovenbuis, enkel lange ruime bochten, ik heb ook wel buitengainen in een stuk zodat die ook dirt free blijven na 2 modderwinters schakelt ie nog even vlot
phille wrote:Als de light versie uitkomt zal de huidige niet verlagen in prijs
dat niet maar misschien vind je dan wel gemakkelijker een tweedehands van zotten (zoals ikzelf waarschijnlijk) die de nieuwe gaan kopen voor de upgrade van hun bike.
Last edited by Wowtre on Sat 29 Mar 2008 10:18, edited 1 time in total.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Wowtre wrote:
phille wrote:Als de light versie uitkomt zal de huidige niet verlagen in prijs
dat niet maar misschien vind je dan wel gemakkelijker een tweedehands van zotten (zoals ikzelf waarschijnlijk) die de nieuwe gaan kopen voor de upgrade van hun bike.
Wowtre, ik ben er bijna absoluut zeker van dat jij NOOIT je Rohloff zal verkopen, je zallem eerder verhuizen naar een andere fiets ;-)
lambikske
Mountainbiker

Post by lambikske »

@ wowtre bedankt voor de tips en fotos
de oplossing op jouw fiets voor de regelvijzen van de gaines is netjes
maar komen de ressorts niet te dicht bij de spaken ?
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Bij de externe schakelbox lopen de gainen tot tegen de box.
Dat zou dan toch het vocht perfect moeten weghouden.
Bij de interne loopt de kabel een stukje bloot, komt er dan langs daar geen vocht in de naaf?
Post Reply