Killers @ Kapellen: laatste stand van zaken p.6

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

Guido Beeck wrote:Daarnet nog een agent van de politie Kapellen aan de lijn gehad.
Hij belde me om me te zeggen dat hij dit topic had doorgenomen en dat ze morgen een ploeg zullen sturen om de situatie te evalueren.
Als je langs daar fietst, gelieve de draden dan even te laten liggen, zodat ze weten waar't precies was. De draden liggen aan de kant van paaltjes, zodat ze de weg niet meer hinderen.
Mijn dank alvast aan de politie van Kapellen. =D>
Groet

Guido
Ik vind het écht goed dat ze eens een kijkje gaan nemen, of ze er effectief iets gaan kunnen tegen doen, das een ander paar mouwen, maar ze nemen het wel serieus, dat is al héél positief.

P.S. lees ik nu juist dat de politie dit topic ook leest ? ...
Euh, ... mijn opmerking over het feit dat ze met hun dienstwagen niet tot op die bewuste plaats kunnen komen was maar om te lachen hoor, ... 8-[

:wink:
Ti AliVe
Mountainbiker

Post by Ti AliVe »

Met huiverende belangstelling lees ik deze zaak.Ik denk dat de wielrijdersbond waar de meeste van ons lid van zijn hiervan op de hoogte moet gesteld worden.Via de rechtbijstand moet hier toch al het één en ander in gang gezet worden.Als de blauw mannen van Kapellen die klootzaak,hopelijk vóór de mtbkers,op heterdaad kunnen vatten dan kunnen de advokaten die ons vertegenwoordigen hem eens financieel stropen.Een paar maanden in de Begijnenstraat zou die persoon ook eens goed kunnen laten nadenken over wat hij daar allemaal in die bossen aan het uitvreten is.Grrrrrrrrrrr!
@Guido goed herstel.Neem jij kontakt op,indien nog niet het geval.
d@Mit
Mountainbiker

Post by d@Mit »

gbiker wrote:Met huiverende belangstelling lees ik deze zaak.Ik denk dat de wielrijdersbond waar de meeste van ons lid van zijn hiervan op de hoogte moet gesteld worden.Via de rechtbijstand moet hier toch al het één en ander in gang gezet worden.Als de blauw mannen van Kapellen die klootzaak,hopelijk vóór de mtbkers,op heterdaad kunnen vatten dan kunnen de advokaten die ons vertegenwoordigen hem eens financieel stropen.Een paar maanden in de Begijnenstraat zou die persoon ook eens goed kunnen laten nadenken over wat hij daar allemaal in die bossen aan het uitvreten is.Grrrrrrrrrrr!
@Guido goed herstel.Neem jij kontakt op,indien nog niet het geval.
En ik zou hem nog vierdendelen en kielhalen en ... Allé jongens wel efkes serieus blijven. Laat de politie haar werk doen, zolang er geen bewijzen zijn kunnen dat bij wijze van spreke de kabouterkes gedaan hebben hé. Diegene die de draad spant, moet inderdaad door de juiste mensen aangesproken worden en indien nodig beboet maar als ik alles goed begrepen heb, blijft dit wel privé terrein.
Het is niet omdat iedereen daarlangs fietst dat dit plotseling openbaar terrein wordt, persoon in kwestie pakt het mijn insziens verkeerd aan maar per slot van rekening blijft het zijn eigendom hé. Als dit privé terrein is, mag die man / vrouw toch gans dat bos vol hangen met ijzeren draad? Wie is er eigenlijk in fout, diegene die mensen serieus kan verwonden (JA) maar ook diegene die iemands eigendom betreedt zonder toestemming. Als morgen iemand tegen de draad van mijnen hof rijdt en zich verwondt, moet ik dan in de Begijnenstraat? De persoon in kwestie doet dit natuurlijk met voorbedachte rade, ik keur dit niet goed hé. Maar ik kan me voorstellen dat je wel eens vreemde dingen gaat doen als je plotseling zoveel fietsters en wandelaars in uw bos ziet verschijnen. Alvorens de man te stenigen in het centrum van Kapellen, laat de politie met hem eens spreken, zijn eigendom duidelijk aangeven en eventueel zijn hek te herstellen om misverstanden te vermijden.
Ik zal hier ongetwijfeld leuke reacties op krijgen maar een aantal van ons hun verdraagzaamheid gaat duidelijk één richting uit, dit is blijkbaar een tendens in de huidige samenleving.
Ti AliVe
Mountainbiker

Post by Ti AliVe »

Dat ik daar niet aan gedacht had de Plopjes daar wonen.Heb ik gezegd om middeleeuwse toestanden te gebruiken dude.Ik zeg dat als jij daar bijna verongelukt en die pinnemuts tegenkomt je even verdraagzaam zult zijn.Niet meer doen hé want mijn polsen waren bijna over.Als eigenaar moet je ZICHTBAAR uw eigendom afbakenen en geen oplossing van deze uithalen dat enkel de bedoeling heeft om iemand lichamelijke schade toe te brengen.
marge
Mountainbiker

Post by marge »

@ d@Mit. Je kunt het niet beter verwoorden. Wat de man in kwestie doet is verkeerd maar als het zijn privédomein is dan hoef je er als biker en wandelaar niet te zijn. Dat moet dan wel duidelijk aangetoond worden uiteraard. In de wegbeschrijving Die Guido Beeck hier beschrijft is zelf een stuk verboden voor voertuigen (en dus ook fietsers).
Let wel de man heeft volledig ongelijk dat hij zo'n stomme dingen uithaalt maar als je er niet moet/mag passeren dan heb je geen recht van spreken.
Ieder verhaal moet je altijd van twee kanten horen...
@Gbiker: wat heeft de wielrijderbond hier mee te maken ? Niets (als het prive domein is).
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

marge wrote:@ d@Mit. Je kunt het niet beter verwoorden. Wat de man in kwestie doet is verkeerd maar als het zijn privédomein is dan hoef je er als biker en wandelaar niet te zijn.
Je mag als eigenaar op een niet afgesloten domein niet zomaar wat doen.
Dodelijke valstrikken spannen mag je nooit doen en als het slachtoffer kan aantonen dat het terrein niet goed was afgesloten, dan wordt de eigenaar, of diegene die de draad heeft gepannen aansprakelijk gesteld.
Of de putten heeft gegraven, of,.....
Dus toegankelijk terrein, soms kan een stuk privé eigendom zijn, maar met recht van doorgang
Een voetweg is in de regel smaller dan een weg, vaak minder dan 1,50 m. Nochtans zijn beide soorten volwaardige ‘buurtwegen’ of ‘chemins vicinaux’. Er is geen juridisch verschil tussen beide categorieën. Zowel wegen als voetwegen kunnen een bedding in overheidseigendom of in privé-eigendom hebben. Wastiels stelt in 'Wegenrecht' dat voor voetwegen art. 28 bis niet van toepassing zou zijn. Deze stelling is echter achterhaald: het toepassen van artikel 28 bis (Arrest Roberti De Winghe, franstalige kamer, RvSt.) moet voor alle wegen die in de atlas der buurtwegen zijn ingeschreven.
Soms mag je een dergelijke weg niet zomaar aflsuiten, zezlfs als hij van u is. laat staan dodelijke dingen plaatsen
Al naar gelang het statuut van de weg is de weg zelf beschermd, maar niet het type (verhard/onverhard). Heel wat onverharde wegen zijn zogenaamde 'buurtwegen', die vallen onder de wet op de buurtwegen. Het betreft wegen waarvan de bedding aan de overheid toebehoort of waarvan de bedding privaat is, maar waarop een publiekrechterlijke erfdienstbaarheid van doorgang rust. De wegen moeten behouden worden én openbaar blijven. De gemeente dient ze in beide gevallen te onderhouden. Natuurlijk zijn er andere onverharde wegen: bospaden en parkpaden vallen onder het bosdecreet, de paden door heel wat natuurreservaten vallen onder het decreet op het natuurbehoud. De wetgever legt in dergelijke gevallen beperkingen op aan het inrichten van die wegen (verbod op omwerking van het bodemprofiel, enz...). Als het gebied natuurgebied is, genieten de zandwegen er wellicht een dergelijke vorm van bescherming.
Liggen de onverharde wegen buiten natuurgebied, dan zijn ze niet beschermd. Toch kan omwille van een 'hoge natuurwaarde' (modaliteiten liggen daarvan vast in het decreet op het natuurbehoud, met een opsomming der beschermde vegetaties) een weg bescherming genieten. Het verharden ervan kan dan bv. een inbreuk zijn op deze wet.
het is misschien niet allemaal relevant, maar kom
veel leesplezier

Streets
Christ D.
Mountainbiker

Post by Christ D. »

Wreed,wreed,waar gaat da naartoe...wat hagel in eene zijn gat,of erger? Guido,het beste en hopelijk wordt de dader gevonden en gestraft.
Guido Beeck
Mountainbiker

Post by Guido Beeck »

Dus: finale stand van zaken. Een dikke pluim voor de dienstbaarheid van de Kapelse politie:
De politie van Kapellen is langs daar geweest om met de eigenaar van het domein te spreken. De agent met wie ik sprak, vertelde me dat de verwarring absoluut begrijpelijk is: alles staat wagenwijd open en er is vrijwel nergens aangegeven dat het om privédomein gaat.
Nu gaan ze nog met de eigenaar het domein afgaan om hem duidelijk te maken wat hij moet doen om zijn domein duidelijk af te bakenen. IJZERDRAAD IS GEEN OPTIE.
Ik kan nog altijd een aanklacht indienen, maar mijn moeder ziet dat niet zitten. 't Is niet zeker dat ik kan winnen en de gerechtskosten wegen niet op tegen de materiële en fysieke schade die gecompenseerd moet worden. En dat is -neem het van mij aan- verschrikkelijk ondraaglijk. Ik loop op dit moment nog steeds wat uit m'n vel te springen, zo'n ... pfff, 'k ben het allemaal wat beu. Ik hoop voor de eigenaars dat ik ze nooit tegenkom.

Merci voor de reacties allemaal en dank aan de hulpvaardige politie van Kapellen.

Guido
bettes
Mountainbiker

Post by bettes »

Iedere doorsnee belg heeft tegenwoordig toch wel ergens een polis rechtsbijstand zitten denk ik. Toch interessant om eens na te kijken aangezien dit toch wel echt een poging was om mensen pijn te doen (het is ook nog gelukt ook!)

Ik zou het doen uit principe voor de spreekwoordelijk eurocent en uw gelijk!

greetz
bettes
Guido Beeck
Mountainbiker

Post by Guido Beeck »

Goh, ik zou't waarschijnlijk ook doen. Eén klein detail: we zitten hier op dit moment al in twee rechtszaken verwikkeld, waarvan wij weliswaar steeds aanklager zijn (belangrijk verschil), maar waarvan er één toch al tegen de tien jaar procedure telt. Een belangrijke reden voor m'n ouders om het niet te willen aangaan.
It's why I'm left stranded.

Groet

Guido
Post Reply