duurzaamheid schwalbe banden

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
ign
Mountainbiker

Post by ign »

ik rij al 5000 km met RR voor en achteraan en vanachter begint het te verslijten maar das eerder van het slippen denk ik
ik ga met mijn mtb naart werk, dus zit er meer met op de baan als int bos tegenwoordig. nu afgelopen weekend merkte ik wel dat ik in heverlee weinig grip had :-), maar ik denk dat da voor iedereen gelde.
Brechten
Mountainbiker

Post by Brechten »

Ik zou ook nieuwe Nobby Nic's kopen. Om vooraan te leggen en achteraan.
Welke breedte van band raden jullie aan? 1.80 ; 2.10 ; 2.25 ; of 2.40
Beiden even breed of moet vooraan of achteraan bredere band zijn?

Nog een vraagje?
de combinatie NN voor- RR achter is zéér goed, volgens dat ik hoor. Maar waarom moet de grove Nobby Nic vooraan liggen i.p.v. de Racing Ralph.
Je zou toch denken als je een zompig stuk naar boven moet rijden, dat je beter een NN achter legt tegen het wegslippen dan een RR.
Ik zou eerder in omgekeerde combinatie fietsen.

Leg eens uit.
gr00tmeest0r
Mountainbiker

Post by gr00tmeest0r »

het meeste van je lichaamsgewicht zit op de achterband, daarom alleen al heb je daar het meeste grip. Vooraan heb je maar 30% van je gewicht, en dus minder gewicht op de band. Een ruiger profiel compenseert hier het gewicht. een NN vanachter zal wel meer tractie hebben, maar je wilt ook niet te fel afgeremd worden door een te ruig profiel. Of je vindt dat een NN vanachter te fel afremt, is persoonlijk denk ik :)

ik neem 2.1, gewoon om niet te breed en ni te small te gaan, maar ook hier zal dat wel wat persoonlijk zijn

Ik weet persoonlijk nog steeds niet zeker welke config ik ga nemen tussen RR/NN/SS.

Ik dacht eerst te gaan voor RR/NN, maar ik twijfel nu om ook vanvoor ne RR te nemen, vooral omdat ik ingesteld ben op de lage rolweerstand, die ik niet heb met mijn fasttracks..
Trevorken
Mountainbiker
Location: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008

Post by Trevorken »

Brechten wrote:Ik zou ook nieuwe Nobby Nic's kopen. Om vooraan te leggen en achteraan.
Welke breedte van band raden jullie aan? 1.80 ; 2.10 ; 2.25 ; of 2.40
Beiden even breed of moet vooraan of achteraan bredere band zijn?

Nog een vraagje?
de combinatie NN voor- RR achter is zéér goed, volgens dat ik hoor. Maar waarom moet de grove Nobby Nic vooraan liggen i.p.v. de Racing Ralph.
Je zou toch denken als je een zompig stuk naar boven moet rijden, dat je beter een NN achter legt tegen het wegslippen dan een RR.
Ik zou eerder in omgekeerde combinatie fietsen.

Leg eens uit.
Wat doe je het liefste, af en toe doortrappen of de grond kussen :lol:
Kortom, vooraan is grip het belangrijkste.
Brechten
Mountainbiker

Post by Brechten »

oké,

en de breedte van de band vooraan bij achteraan. Welke verkiezen jullie als breedste.
Naar mijn gevoel is het best achteraan het breedste profiel leggen zeker.
Leg eens uit.
gr00tmeest0r
Mountainbiker

Post by gr00tmeest0r »

Brechten wrote:oké,

en de breedte van de band vooraan bij achteraan. Welke verkiezen jullie als breedste.
Naar mijn gevoel is het best achteraan het breedste profiel leggen zeker.
Leg eens uit.
ik leg op beide 2.1, kzou vanachter nooit breder leggen als vanvoor
Tim76
Mountainbiker

Post by Tim76 »

gr00tmeest0r wrote:iemand die weet in welke mate de racing ralph-nobby nic en de smart sam vlot bollen? Dit is ook toch een beetje de rede waarom ik wil switchen. Mijn specialized banden lopen nogal zwaar vindik..
Ik heb de Specialized Fast Trak banden vervangen door 2 Racing Ralph's en dat is een aan te raden verbetering. De specialized banden waren 2.0 en de RR 2.1 maar als ze er op liggen zijn de RR smaller dan de Specialized banden.

Doen zou ik zeggen!!!
gr00tmeest0r
Mountainbiker

Post by gr00tmeest0r »

ben uiteindelijk gegaan voor RR vanachter, NN vanvoor, zal al wel een substantiele verbetering zijn hoop ik.. Afwachten nu, zaterdag is biken ermee
Guido Beeck
Mountainbiker

Post by Guido Beeck »

In het natte/modderige weertje dat we nu meemaken voel ik me heel erg op m'n gemak met een 2.1 NN vanvoor en een 1.8 NN achteraan. Die smalle achterband klieft als het ware door de modder en dat is bijwijlen best fijn.
Nu, na een aantal discussies op het forum gevolgd te hebben - en vooral luisterend naar de advies van mensen als El Perro - ga ik m'n achterband ook switchen naar een 2.1. De bredere afdruk in combinatie met een lagere bandendruk lijken me beter af te gaan, zowel qua grip als qua rolweerstand. Verbazend? Ja, gezien dat op 't eerste zicht twee begrippen lijken die niet samen door eenzelfde deur kunnen, maar in het veld... it all starts to make sense. Gevolg is dat ik veel meer vertrouwen heb en meer van m'n remmen durf afblijven.
Eens het wat droger wordt, gooi ik m'n Racing Ralphs er weer op, ditmaal met lage druk. Vroeger gaven die banden mij bitter weinig vertrouwen in snelle, lichtjes vettige bochten. Misschien dat het op een lagere druk beter zal zijn. Anders probeer ik wel de 2008-versies of een stel Speedkings.
Kortom: ik ben heel tevreden van m'n Schwalbes, ook qua duurzaamheid, maar je kan maar best een aantal verschillende combinaties hebben liggen. Èn het is en blijft een persoonlijke zaak en wat foeteren met bandendrukken.

Joe!

Guido
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Het is eigenlijk logisch dat een band op lagere druk meer grip geeft,
doordat er minder lucht in zit wordt hij dieper ingedrukt en heeft dus een groter kontaktoppervlak, en dus ook meer grip.
Post Reply