Hulp met keuze

Freeride & downhill.. en alle andere vormen van mountainbiken zoals 4x, street, dirt en trail, plaats het hier.
biker666
Mountainbiker

Post by biker666 »

Ja dat is juist, maar mijn bedoeling was dan dat ik een ander model koop, heb ook een aanbod gekregen van iemand die zijn trek verkoopt.

http://www.kapaza.be/Fietsen_en_accesso ... _EURO.html
pt3r
Mountainbiker

Post by pt3r »

biker666 wrote:Ja dat is juist, maar mijn bedoeling was dan dat ik een ander model koop, heb ook een aanbod gekregen van iemand die zijn trek verkoopt.

Ik vraag me af hoeveel zo'n scott aangeeft op de weegschaal, niet dat ik me druk maak over het gewicht van een fiets maar als je bergop wilt fietsen moet je al dat gewicht ook mee naar boven sleuren he, of je moet naar boven stappen. Ik fiets liever bergop dan dat ik bergop stap (zeker met een fiets aan de hand). En je moet altijd eerst bergop vooraleer je naar beneden te kunt rijden :-)
biker666
Mountainbiker

Post by biker666 »

weegt iets van een 15.7kg het 2008 model toch
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

biker666 wrote:Ja dat is juist, maar mijn bedoeling was dan dat ik een ander model koop, heb ook een aanbod gekregen van iemand die zijn trek verkoopt.

Trek? :wink:

Jouw interesse blijft toch wat bij de zwaardere fietsen met grote veerweg, op zich niet slecht, maar hou er rekening mee dat hier harder mee gewerkt moet worden als je tochten gaat rijden en als je zelf moet klimmen.

Persoonlijk zou ik niet gaan voor zo'n FR-fiets. Er is aanbod genoeg van all round fietsen tussen de 120mm en 150mm die licht genoeg zijn om toch op een comfortabele manier tochten te rijden. En tekort schieten zullen die fietsen ook niet doen.

Als je een fiets zoekt om naar bikeparken te gaan en om in de Alpen te gaan rijden kan je idd. voor zo'n FR-fiets gaan, maar dan dient de fiets in hoofdzaak om af te dalen, klimmen gebeurt meestal met de lift...
biker666
Mountainbiker

Post by biker666 »

Kan iemand me het gewicht van de stumpjumper fsr geven want vind dit namelijk niet. Heb met een andere downhill achtige fiets kunnen rijden die 14 kg woog en ging vrij goed dus ben ik benieuwd wat het gewichtsverschil is.
BVP
Mountainbiker
Location: Specialized Enduro, Specialized SX Trail, Trek 8000, Granville G-One

Post by BVP »

Mijn persoonlijke klimervaring met de Scott Ransom is eerder positief: ik steek veel mensen voorbij die op een lichtere XC bike omhoog proberen te raken in technische beklimmingen op Ardennen toertochten, net omwille van de grotere tractie. Ik raak ook veel stukken omhoog die je met xc bikes onmogelijk omhoog geraakt. Qua klimmen is deze bike dus zeker niet nadelig. Alleen bij freeriden is het natuurlijk vaak langs de fiets omhoog lopen, maar dat zijn dan hellingen die ik met mijn huidige conditie zowieso niet fietsend omhoog geraak, welke fiets ge mij ook geeft :D Ik rijd er alle toertochten mee uit zonder enig probleem. (vaak met demper op 100 mm, en in afdalingen schakelaar op stuur naar 165 en vlammos :))

Gewichtsnadeel.. Ja de bike weegt 15-16kg, maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit wakkergelegen van zijn gewicht. En ik kom van een Scott Scale.

Het toffe aan de Ransom is dat je de demper in 3 standen (0mm, 100mm, 165mm) kan zetten, en ook de vork (100, 130 en 160mm).. Hierdoor plakt hij aan de grond bij het klimmen als je de demper op 100mm zet, zonder hierbij teveel energie van het trappen in de demper te duwen... Als je de vork dan ook nog instelt op 130 of 100mm, dan heb je de ideale klimfiets. Maar geloof mij, op heel technische klims met veel wortels en rotsen zet je demper liever in de volledige 165mm.. nog meer grip (plakt meer tegen de grond) en dus minder kans om langs de fiets moeten lopen.

Demper in lock-out is ideaal voor klimmen op de baan (hier heb je inderdaad nadeel ten opzichte van lichtere fietsen, omdat tractie daar vrijwel geen rol speelt).

Maar da's natuurlijk weer de "objectieve mening" van iemand die zijne fiets probeert te verkopen :-D

Grtz!
pt3r
Mountainbiker

Post by pt3r »

BVP wrote:Maar da's natuurlijk weer de "objectieve mening" van iemand die zijne fiets probeert te verkopen :-D

Grtz!
:lol:

Mag ik vragen waarom je hem verkoopt?
BVP
Mountainbiker
Location: Specialized Enduro, Specialized SX Trail, Trek 8000, Granville G-One

Post by BVP »

Mag ik vragen waarom je hem verkoopt?
Gebeten door de SX Trail microbe (her next victim) :-D Dat wordt dus mijn nieuwe freeride/DH bak. En dan eventueel een hardtail voor xc erbij, want als ik hier zo de reacties zie op de vorige paginas, is dat niet de optimale keuze om te gaan toertochten doen... En geld nodig, en plaats in de gang is beperkt tot max. 2 fietsen :-D :wink:
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

biker666 wrote:Kan iemand me het gewicht van de stumpjumper fsr geven want vind dit namelijk niet.
Rond de 12kg. (mijne toch)
black tragic
Mountainbiker
Location: GT pro line 24" / GT Fury 26" '12 / GT gtr 2.0 28" '12 / GT Xizang 29" '92

Post by black tragic »

@ biker66 koop gewoon een Santa Cruz Heckler bij Peter,
Degelijk frame, geen gezeik met lagers (Sorry Sx'rs)
Zéér alround en past perfect in jouw budget.

www.singeltrackbikeparts.be

Join the syndicate!
Post Reply