Hulp met keuze

Freeride & downhill.. en alle andere vormen van mountainbiken zoals 4x, street, dirt en trail, plaats het hier.
BVP
Mountainbiker
Location: Specialized Enduro, Specialized SX Trail, Trek 8000, Granville G-One

Post by BVP »

Vraag eens raad aan Mongui misschien... hij heeft de SX Trail I en de Stumpjumper FSR... Hij zal wel kunnen vergelijken :wink:
Mongui
Mountainbiker
Location: Specialized Stumpjumper fsr 07, Specialized SX Trail I 08

Post by Mongui »

hey mister,

ik heb inderdaad de 2. De SX trail 1 2008 is een super bike. Je kan er mee gaan trailbiken, downhillen, jumpen, bikeparks, alpen enz... Maar naar mijn mening doe je er geen langen toertochten mee in bv de ardennen en bv Limburg. Hij is hier een beetje te zwaar voor en rolt niet zoals een xc bike...

De Stumpjumper fsr is ook een super bike, maar dan vooral voor marathon tochten in de ardennen met veel klimwerk, trailbiken, xc op vlakkere parcours enz. In de afdalingen doet hij het ook super, maar het blijft een xc bike. Ik zal hem nooit gebruiken voor een dh track in de alpen of winterberg of lac blanc, zelfs niet chaudfontaine of andere tracks in belgië.

Volgens mij zoek je een all round bike waarmee je zowel wat kan spelen, jumpen, afdalen in bikeparks zoals winterberg of de alpen ...maar dan niet het ruige rotswerk en ook kan gebruiken om lange mountainbike tochten te maken. Mijn advies, een Specialized Enduro model 2006 bv, of als je absoluut een nieuwe bike wil, de Specialized Enduro 2008....een echt lekker ding http://www.specialized.com/bc/SBCBkModel.jsp?spid=33441

Als er nog vragen zijn....mail maar 8)
J.BL
Mountainbiker

Post by J.BL »

de Specialized Pitch. Stevig, niet duur en goede componenten
biker666
Mountainbiker

Post by biker666 »

thx voor de tip, maar die enduro is dat niet +/- dezelfde bike als de stumpjumper alleen heeft hij grotere vering?
Of vergis ik me hier heel sterk in?
Mongui
Mountainbiker
Location: Specialized Stumpjumper fsr 07, Specialized SX Trail I 08

Post by Mongui »

De enduro is steviger (zowel frame als onderdelen) + meer veerweg..
pt3r
Mountainbiker

Post by pt3r »

Ik blijf erbij dat je best eens zo'n fsr gaat testen. Weet je zelf wel hoe extreem je wilt gaan? Ik ben er zeker van dat zo'n fsr een zeer stevige fiets is hoor die echt wel zijn/haar mannetje/vrouwtje kan staan op ruw terrein. Het is een mountainbike he, geen plastieken koersfietsje.

Als je niet echt een heel specifiek type mtb wilt beoefenen kan je IMO beter een all-round fiets kopen waar je zowel bergop als bergaf mee raakt zonder je zelf op een van beiden in de problemen te werken. Een fsr , enduro (wel zwaarder maar meer veerweg) en aanverwanten zullen dan een betere keuze zijn dan een sx trail of zwaarder.
Hetzelfde geldt trouwens voor XC race bakken daar ga je ook minder plezier aan beleven als je wat zwaardere technische trails wilt rijden (minder comfort en mionder stabiel in de afdaling door de racy geometrie).
biker666
Mountainbiker

Post by biker666 »

Oke, zal ik volgende week eens gaan testrijden op die fsr.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Mongui wrote: De Stumpjumper fsr is ook een super bike, maar dan vooral voor marathon tochten in de ardennen met veel klimwerk, trailbiken, xc op vlakkere parcours enz. In de afdalingen doet hij het ook super, maar het blijft een xc bike. Ik zal hem nooit gebruiken voor een dh track in de alpen of winterberg of lac blanc, zelfs niet chaudfontaine of andere tracks in belgië.

Volgens mij zoek je een all round bike waarmee je zowel wat kan spelen, jumpen, afdalen in bikeparks zoals winterberg of de alpen ...maar dan niet het ruige rotswerk en ook kan gebruiken om lange mountainbike tochten te maken. Mijn advies, een Specialized Enduro.
Volledig mee akkoord, op het rode stukje na. Een XC bike zou ik de Stumpjumper FSR niet noemen, daar heeft Speci de Epic voor he. Vind mijn Stumpjumper FSR ook niet sportief genoeg om XC te noemen.
Ik zou hem eerder in de klasse AM steken, perfect inzetbaar op alle gebied zolang het niet te extreem wordt natuurlijk. Dan kan je idd. beter uitkijken voor een Enduro (of eventueel de goedkopere Pitch) als je bij Speci wil blijven. Maar die raad heb ik je al eerder gegeven he... :wink:
Persoonlijk zou ik nooit een fiets boven de 150mm kopen zolang je tochten zal rijden en zelf zal moeten klimmen...
biker666
Mountainbiker

Post by biker666 »

Ivm de veerweg heb gezien dat je met een TALAS RC2 voorvork 3 standen kan instellen te beginnen met 100mm dacht ik, zou dit dan een oplossing zijn?

Grtz
pt3r
Mountainbiker

Post by pt3r »

biker666 wrote:Ivm de veerweg heb gezien dat je met een TALAS RC2 voorvork 3 standen kan instellen te beginnen met 100mm dacht ik, zou dit dan een oplossing zijn?

Grtz
Ik geloof dat de fsr met 120 mm veerweg vooraan en achteraan komt en daar kan je echt al heel veel fun mee beleven hoor.
Hou er ook rekening mee dat een langere veerweg vooraan in het nadeel kan werken bij steilere technische klimmen. De variabele veerweg van een talas is natuurlijk een oplossing voor dit probleem maar dan moet je ook zeker zijn dat het fsr frame een 140 mm vork aankan want het lijkt me nogal onnozel om een 140mm vork gaan in te bouwen in een frame dat hierop niet voorzien is (zowel qua stevigheid als kwa geometrie).
Post Reply