ik kan een fiets kopen die 7 speed uitgerust is.
nu heb ik wielen , casette , shifters ,tandwielen/armen, ketting liggen voor een 9 speed uitrusting.
Kan ik deze fiets ombouwen naar 9 speed ?
is de kader hiervoor geschikt?
Waar moet ik op letten ?
MTB fietskader 7 speed naar 9 speed ombouwen ?
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
ergens een beetje mee opletten dat de inbouwmaat van het achterwiel goed is
bij de moderne mtb is dat 135mm
vroeger had je 130mm en zelfs 125mm
welk frame is het dat je hebt?
indien dat je frame een inbouwmaat heeft voor het achterwiel van 135mm is het perfect mogelijk om alle onderdelen over te bouwen
het kan wel zijn dat je een andere voorder moet kopen (zadelbuisdikte en down of toppull)
bij de moderne mtb is dat 135mm
vroeger had je 130mm en zelfs 125mm
welk frame is het dat je hebt?
indien dat je frame een inbouwmaat heeft voor het achterwiel van 135mm is het perfect mogelijk om alle onderdelen over te bouwen
het kan wel zijn dat je een andere voorder moet kopen (zadelbuisdikte en down of toppull)
een stalen frame kan daar tegenOxygen wrote:Ik heb het ook al gedaan met een hééééle oude Minerva (stalen kader): van 7-speed naar 9-speed. Het kader was een paar mm te smal, maar dat kun je makkelijk oplossen door het een beetje open te trekken als je het wiel erin plaatst. Ik weet wel niet of dat met een alu kader ook zo makkelijk gaat...
een alu frame heeft niet zo graag die spanning op het frame
- 3s
- Mountainbiker
- Location: Thompson Sub01 (V-brakes - full Deore - Suntour XCR)
Na de MTB-microbe ook de MTB-pruts-microbe te pakken
.
Ik wil mijn 7-speed ook naar een 9 verzetten.
Eerste vraag: te doen voor een beginner? Of zeggen jullie direct, zoek u een LBS?
Tweede vraag: moet ik ergens speciaal op letten of lukt het met shifters, cassette en ketting te veranderen?
Misschien ga ik hier nu wel keihard af met mijn vragen, maar dat is dan ook het bewijs dat ik er nog niet klaar voor ben en dus beter een LBS zoek in de buurt van mijn nieuw huisje
...
Ik wil mijn 7-speed ook naar een 9 verzetten.
Eerste vraag: te doen voor een beginner? Of zeggen jullie direct, zoek u een LBS?
Tweede vraag: moet ik ergens speciaal op letten of lukt het met shifters, cassette en ketting te veranderen?
Misschien ga ik hier nu wel keihard af met mijn vragen, maar dat is dan ook het bewijs dat ik er nog niet klaar voor ben en dus beter een LBS zoek in de buurt van mijn nieuw huisje