LCMT 2008

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...

Hoe lang moet de lcmt volgend jaar zijn?

9 dagen: terug naar de roots
39
23%
7 dagen: langer maar niet extreem
32
19%
4 dagen maar met lastigere ritten
20
12%
4 dagen: de huidige formule is perfect
62
36%
4 dagen maar met minder lastige ritten
9
5%
Geen lcmt meer volgend jaar
10
6%

Total votes: 172

LuckyIron
Mountainbiker

Post by LuckyIron »

bert bibber wrote:Ben nog redelijk aan het twijfelen of ik de lcmt mee ga doen
Mijn vrees is dat ik gewoon na 2 dagen niet meer voort kan.
ze gaan u daar ni vies bekijken als ge den derde dag maar een klein toerke doet of zelfs niet start. Een dagje rust mag hoor.

Alleen de laatste dag moet ge best zien dat ge vertrekt en aankomt, want de finish ligt ergens anders :wink:
bert bibber
Mountainbiker

Post by bert bibber »

LuckyIron wrote:
ze gaan u daar ni vies bekijken als ge den derde dag maar een klein toerke doet of zelfs niet start. Een dagje rust mag hoor.

Alleen de laatste dag moet ge best zien dat ge vertrekt en aankomt, want de finish ligt ergens anders :wink:
ja dat hebben ze ook al verteld tegen me.
Maar dan ga ik het gevoel hebben dat ik de lcmt niet uitgereden heb !!
fonzzzie
Mountainbiker

Post by fonzzzie »

Ik heb me 2 weken geleden ingeschreven en heb de betaling onmiddellijk uitgevoerd. Nog steeds geen bevestiging gekregen en sta ook nog niet online vermeld. Op het antwoordapparaat van het GSM-nummer een boodschap ingesproken, maar geen nieuws.

Is dit normaal ?
kvbiker1
Mountainbiker

Post by kvbiker1 »

Als je niet te zot start zal het wel lukken [-X
ik had de ook dat probleem zo van ga ik het kunnen of niet? :-k
ik heb tussen 150 en 160HR gereden(soms er over kan je natuurlijk vermijden)
goe eten en rusten na elke rit
ik was wel leeg na 4 dagen maar al bij al viel het goe mee =P~
aj kwak
Mountainbiker

Post by aj kwak »

lcmt.be wrote:2 GRATIS WEEKENDS met LUXE MOBILHOME onder de deelnemers te verloten. Wil u tussen 1 oktober en 30 april (schoolvakanties uitgezonderd) een weekendje met familie of vrienden mobilhome-gewijs naar prachtige mountainbike-oorden? Schrijf dan snel in, want de 2 winnaars worden verloot onder het deelnemersbestand dat ons voor 15 maart heeft bereikt!
kvbiker1
Mountainbiker

Post by kvbiker1 »

fonzzzie wrote:Ik heb me 2 weken geleden ingeschreven en heb de betaling onmiddellijk uitgevoerd. Nog steeds geen bevestiging gekregen en sta ook nog niet online vermeld. Op het antwoordapparaat van het GSM-nummer een boodschap ingesproken, maar geen nieuws.

Is dit normaal ?
dit is nog een van de pijn punten van de lcmt :cry:
zit ook met dat probleem geduld zal ons wel belonen zeker [-o<
stoned biker
Mountainbiker

Post by stoned biker »

ik heb nog geen ervaring in een meerdaagse maar heb wel reeds al
olne spa olne gereden ben 2 keer de mont-ventoux op gereden
hagelandse crono 80 km gereden in 4H07
en heb ongeveer 800 km in de benen van af december

Ik weet dat ik meer duurtraining moet doen !! tochten van 4 uur en meer.
maar waneer moet ik dit doen ?? het is veel te snel donker.

momenteel probeer ik deze training aan te houden
dinsdag 1H30 max 140 hartslag op rollen
donderdag 1H00 max 170 hartslag op rollen
zaterdag ritjes op de baan van 60 km max hartslag 130
Zondag TT ( met bike op en af ) soms 90 km totaal

vanaf volgende week ga ik de km op zaterdag stilletjes optrekken tot
100 km

is dit voldoende ?? bert
Bert,

Ik heb al behoorlijk wat marathon ervaring en ben tevens ook wielrenner bij vrije bond, ik kan je het volgende aanraden :

Als je op de rollen zit is hartslag zeker en vast belangrijk maar je moet ook je omwentelingen in de gaten houden. Als je de dinsdag 1.30h (wat lang is) op de rollen zit met een max hs van 140 dan is dat niet slecht, maar hoeveel omwentelingen doe je dan precies?? als je polar hebt, gelieve een kadans aan te schaffen, voor 25 euro gaat het je veel helpen in je training.

De dinsdag zou ik dus tussen een 1h - 1.30h rijden op de rollen, probeer constant tss de 100-110 omwentelingen te zitten. Das ideale souplessetraining (de verhouding spanning/ontspanning in de spier is dan optimaal) door dergelijke trainingen ga je zeker en vast uwe moteur verbetern.

de donderdag doeje, als ik uw hartslag bekijk, een intesievere training. ikzelf zou daar een bloktraining van maken. als volgt :

30' opwarming hs 125-130 100-110 omwentelingen
1'30" tegen zwaardere weerstand hs 160-170 +/- 60 omwentelingen (probeer de grens van de 170 niet te overschrijden en hou je zeker aan je omwentelingen, trap dus zwaar genoeg!)

1'30" recup, weerstand terug zoals tijdens de opwarming en laat je hartslag zoveel mogelijk zakken, toch zeker onder de 140. omwentelingen +/- 100

dit herhaal je 10 keer, zo heb je 10 keer een inspanning gevolgd door recuperatie. aangezien je toch lang op de rollen kunt zitten mag je dit na een maand ofzo (wanneer je vind dat goed gaat) opdrijven naar 2' inspanning en 2' rust. je kunt ook de recuperatie aanpassen maar zorg ervoor dat je niet te ver boven de 140 slagen als je terug moet starten met de inspanning.

de zaterdag, je zegt dat je de tochten ietwat gaat opdrijven, wat goed is. 100 km = +/- 4 uur rijden. dit aan hartslag van +/-130 is voll extensieve duurtraining, wat goed is. Toch zou ik nu en dan eens wat meer de vlaamse ardennen opzoeken om die hoogtemeters gewend te worden. Op die hellingen zou ik toch ook proberen een 70-tal omwentelingen te behouden. trap dus niet te groot. de iets vlakkere stukken kun je de hartslag dan weer wat laten zakken.

De zondag, naar de vtt's rijden is goed, ik doe dat ook vaak. maar binnen een beetje zullen de tochten aankomen met wat meer hoogtemeters, probeer daar zoveel mogelijk aan mee te doen. en kies bij voorkeur voor de langste afstand. je moet vooral gewoon geraken aan de vele hoogtemeters (ook al kun je die in ons vlaams land moeilijk vergelijken met die van in de ardennen) en kilometers. rijd je gewone vlakke vtt's. probeer dan in de iets zwaardere stukken (modder, zand, ..) een vrij groot verzet te draaien. dit voor de kracht in de beentjes.

Voor de rest : op de lcmt :
* kies een goed tempo, hou je hartslag en omwentelingen in de gaten (aangezien je de ventoux hebt opgereden zal da geen probleem zijn normaal)

* doseer je inspanningen, hou je hartslag in de gaten op de klimmen maar ga toch niet te klein trappen, dit doet je hartslag vaak onnodig de hoogte in jagen.

* drink voor je dorst heb en vul de suikers genoeg aan!!!

Hopelijk ben je er iets mee...
dit is zoals ik het doe en zoals ik het goed ervaar...
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

LuckyIron wrote:

als je competite neemt, kan die dag rust niet. dan ga je automatisch voor het klassement.
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

@ Stoned Biker: In uw schema laat je hem krachtblokken trainen, op zich heel goed, maar de spieren kunnen veel te weinig herstellen van de krachtinspanning die ze moeten leveren binnen de door u opgestelde 2' recup, opteer dus voor méér herstel!
Bovengenoemde aan bepaalde hartslagen laten trainen kan enkel nuttig zijn als hij al een sporttest met lactaatmeting heeft afgelegd hoor..
Verder train je enkel kracht en geen explosiviteit (deze zal sterk minderen als je enkel kracht doet), of extensieve/intensieve intervals of blokken ? #-o
aresius
Mountainbiker

Post by aresius »

kvbiker1 wrote:
fonzzzie wrote:Ik heb me 2 weken geleden ingeschreven en heb de betaling onmiddellijk uitgevoerd. Nog steeds geen bevestiging gekregen en sta ook nog niet online vermeld. Op het antwoordapparaat van het GSM-nummer een boodschap ingesproken, maar geen nieuws.

Is dit normaal ?
dit is nog een van de pijn punten van de lcmt :cry:
zit ook met dat probleem geduld zal ons wel belonen zeker [-o<
zelfde probleempje hier, vorige week dinsdag ingeschreven en betaald, maar nog steeds niets terug gehoord :( hopelijk is het in orde en was ik nog op tijd
Post Reply