Inspanningstest

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Flip M5
Mountainbiker

Post by Flip M5 »

SPECI wrote:in de fitnes lopen meestal wel wa kinesisten rond maar nen echte test kunde daar nie doen ze dan moet ge naar ne sportdokter of een medisch centrum lopen :wink:
Aha! Da's tenminste een antwoord. Merci speci!
chip
Mountainbiker

Re: Inspanningstest

Post by chip »

Willy wrote:Graag had ik geweten waar in Limburg ( omgeving Sint Truiden, Hasselt, Tongeren ... ) je terecht kunt voor een inspanningstest. Een test waar men een aantal parameters bepaald die nuttig zijn voor het trainen en waar m'n ook een eventuele hartafwijkingen kan opsporen Een arts met sportgeneeskune als specialiteit. Waar kan ik die vinden in Limburg. Is al iemand naar een bepaalde arts geweest en was hij tevreden?
Aan het voetbal veld van STVV in sint-truiden zit een goede sportdokter :bounce: De heren van mij club gaan daar allemaal. :wink:
mello
Mountainbiker

Post by mello »

@viper Eh dieje ouwe is er opt moment 20, toen da gebeurde was ik er 18 hé. En ja dieje eerste wist precies nie goe wa dat hem deed.

Greetz
viper
Mountainbiker

Post by viper »

@ Mello
Ik wil je geen schrik aanjagen hoor :) Dat doen de dokters wel :wink:
Mijn cardiologen vinden het totaal onverantwoord dat men doorgedreven uithoudingssport beoefent zonder medische sportbegeleiding. Daarmee bedolen ze geen lactaattestje, maar idd Hölter, echografieën, en specifieke electrocardigrams bij inspanningstesten.

Schijnt in veel andere landen verplicht te zijn bij "aangeslotenen" ivm sportverzekering. Wij zouden een apelandje zijn op dat gebied.

Anderzijds, als je goed naar je lichaam luistert en bepaalde onverklaarbare slechte prestaties analyseert, kom je er zelf wel achter als er iets lichamelijks scheelt. Een hartslagmeter kan hierbij een hulp zijn. Via die meter heb ik toch tijdig mijn stoornissen kunnen ontdekken.
Nico Wils
Mountainbiker

Post by Nico Wils »

Mijne dokter neemt bij mij tijdens de inspanningstesten met lactaatmeting steeds een ECG af ter bevestiging of alles OK is, deze testen doe ik om de 3 maand.

Daarnaast wordt ik nog eens 6 maandelijks gecontroleerd op mijn werk waarbij eveneens bloedtesten gedaan worden.

Naar mening word ik voldoende gecheckt en een eventuele afwijking zal dan wel aan het licht komen indien er iets scheelt.

Persoonlijk vind ik dat sportbeoefening op competitie niveau steeds gepaard moet gaan met verplichte medische testen om de 3 of 4 maand, terwijl dat nu slechts 1x/jaar is en dat vind ik wat weinig.En er zullen waarschijnlijk dokters zijn die het niet te nauw nemen met die verplichte tests die ze moeten doen, ofwel door laksheid of door geen apparatuur,dit is al meermaals gepost op dit forum
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Volledig correct. Het aantal dokters die gewoon vragen alles goed, prima seizoen gehad... en je een attest geven is de meerderheid. Je 3-maandelijkse sporttesten laten je toe om je trainingen te verfijnen op basis van de veranderingen in je overslag (zijn die er?). Een ECG zal wel niet aantonen wat er mis kan zijn, maar eventuele ritmestoornissen, tijdens die korte inspanningstest, zullen naar boven komen.

Het is echter niet sluitend. Een test blijft een korte momentopname.
Jentek
Mountainbiker

Post by Jentek »

vroeger in mijn atletiek tijd ging ik naar dokter debruyn in hasselt (ergens in de banneuxwijk) ben ook es een test gaan doen in ziekenhuis in hasselt en bij een sportdokter in arendonk. Ook goede test is lactaat test, ik weet niet of dat veel toegepast wordt op fietsen maar bij atletiek deden we die een paar keer per jaar. 5x2000m 4 maal oplopende snelheid (eerste traag, 2de sneller...) en de laatste vollebak. Na elke 2000 m bloedprikken en hartslag wordt over het hele traject opgeslagen. Resultaat van die test was een goed beeld van de conditie, goede bepaling overslag... Aan de hand van die test werden de trainingsschema's opgesteld.
viper
Mountainbiker

Post by viper »

In de atletiek kan je die test best op piste doen. Maar het kan ook op een loopband of, voor de biker, op een hometrainer in een labo.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

W. Anker wrote: Ook goede test is lactaat test, ik weet niet of dat veel toegepast wordt op fietsen
Zeer zeker wordt dit ook toegepast bij fietsen, namelijk op een hometrainer.
Pascal Geerts
Mountainbiker

Post by Pascal Geerts »

Om de 3 maand is wel een dure grap vind ik Nico.

Heb er niet elke keer ongeveer 100 euro voor over.

Het is zo al duur genoeg, mischien als je een verleden hebt met hartproblemen dat dit zeker aan te raden is, maar als je nog nooit enige aanleiding gevoeld hebt, vind ik dit overdreven.
Post Reply