Beste allen,
Ik ben volledig nieuw in het mountainbike milieu. Ik heb van kleinsaf gevoetbald maar omwille van een zware knieblessure kan/mag ik enkel nog fietsen en zwemmen.
Op uitnodiging van een vriend heb ik al 2x een zaterdagse MTB-tocht meegereden (telkens ongeveer 40km). Ik huurde 2x een fiets maar vind dit eigenlijk weggegooid geld. Daarom wil ik me nu een MTB-fiets kopen.
Ik heb al heel veel op dit forum gelezen, al 3 LSB's (zoals jullie ze noemen) bezocht, alle brochures verzameld, prijzen vergeleken van de vele verschillende merken enz... misschien allemaal wel iets overdreven
aangezien ik een beginner ben en m'n budget maximum 800€ is.
De merken als Scott, Trek, Giant hebben mij als 'leek' altijd bekender in
de oren geklonken dan bvb Bulls & Cube (ik had voor m'n zoektocht nog nooit hiervan gehoord) maar ik heb gezien dat je bij deze merken veel meer voor je geld krijgt dan bij die grote Amerikaanse 'mastodonten'.(als je fietsen van dezelfde prijs vergelijkt)
Uiteindelijk twijfel ik tussen 2 volgende modellen:
Cube Acid (775€) & Scott Scale 70 (799€) (bij beiden krijg ik 5% korting)
Indien nodig post ik in een volgend bericht de specificaties van beide fietsen.
Ik had gewoon enkel vragen (rekening houdend met het feit dat ik van plan ben om ongeveer 2x per maand dergelijke toertochten mee te doen):
1) Voorvork: is er een zo'n groot verschil tussen de Rock Shox Dart 2 (Scott) & Dart 3 (Cube)?
2) De Cube heeft schijfremmen (Shimano) en de Scott gewone V-Brakes. Zijn V-Brakes voldoende voor mij? Zijn er niet meer kosten aan schijfremmen? Wat raden jullie mij aan ?
3) Achterderailleur is voor beiden XT
Voorderailleur = Deore LX voor Cube & Deore voor Scott
Shifters zijn voor beiden Deore
Zal dit kleine verschil voor mij belangrijk zijn? Ik dacht van niet.
Verslijten doet het toch !
Maw de Cube Acid biedt mij meer (en is zelfs goedkoper) maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik de kaders van Scott fantastisch mooi vind !
Moelijke keuze dus !
Bedankt voor jullie reacties !
Nieuwe beginner
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
-
groenzwart
- Mountainbiker
Ik heb de Scott Scale 60 en ben er in elk geval ongelooflijk tevreden mee.
Het frame is echt fantastisch!
Schijfremmen zijn zeker voldoende, tenzij je van plan bent om elk weekend naar de Ardennen te trekken natuurlijk. Bovendien kan je de Scale upgraden naar schijfremmen moest je die later toch nog willen.
Het enige wat (volgens de test van de Scale 70 in de vorige Mountainbike Plus) wat minder zou zijn aan de Scale 70 is de Dart-voorvork. In dat artikel raadden ze aan om 100 euro meer uit te geven voor de Scale 60, die standaard van een veel betere en lichtere vork voorzien zou zijn (de Tora 302).
Met de Scale investeer je in elk geval in een goed kader (zelfde als de Scale 35) dat als basis kan dienen voor latere upgrades.
Als beginner zal die fiets meer dan goed genoeg rijden voor jou.
Ben er zeker van dat mijn Scale meer aankan dan ikzelf
.
Over de Cube kan ik je weinig zinnigs vertellen, geen ervaring mee.
Het frame is echt fantastisch!
Schijfremmen zijn zeker voldoende, tenzij je van plan bent om elk weekend naar de Ardennen te trekken natuurlijk. Bovendien kan je de Scale upgraden naar schijfremmen moest je die later toch nog willen.
Het enige wat (volgens de test van de Scale 70 in de vorige Mountainbike Plus) wat minder zou zijn aan de Scale 70 is de Dart-voorvork. In dat artikel raadden ze aan om 100 euro meer uit te geven voor de Scale 60, die standaard van een veel betere en lichtere vork voorzien zou zijn (de Tora 302).
Met de Scale investeer je in elk geval in een goed kader (zelfde als de Scale 35) dat als basis kan dienen voor latere upgrades.
Als beginner zal die fiets meer dan goed genoeg rijden voor jou.
Ben er zeker van dat mijn Scale meer aankan dan ikzelf
Over de Cube kan ik je weinig zinnigs vertellen, geen ervaring mee.
Ikzelf ben niet echt een beginnende mtber maar rijdt om economische redenen met een Cube Acid.
Ik ben hier zeer tevreden van, reeds een 1500 tal km's enkel in het bos mee gereden en nog niets van kosten aan gekregen. Het is niet de lichtste fiets en heeft zeker ook niet de beste vork maar voor elk weekend een tt is dit zeker voldoende.
Er is trouwens ook een acid met HS11 remmen, deze is zelfs nog iets goedkoper dan die met schijfremmen en ze remmen uitstekend en zijn heel gemakkelijk te onderhouden.
De verschillen met de scott zijn idd miniem. Daarmee zou ik als ik u was vooral letten op welke je de beste houding hebt.
De cube heeft een redelijk korte bovenbuis waardoor je iets rechter gaat zitten. Dit belast de rug minder maar het is een iets minder "race" houding.
Deze zomer heb ik eens een tocht op een Scale 50 gedaan, en de houding hierop is toch redelijk anders.
Ik ben hier zeer tevreden van, reeds een 1500 tal km's enkel in het bos mee gereden en nog niets van kosten aan gekregen. Het is niet de lichtste fiets en heeft zeker ook niet de beste vork maar voor elk weekend een tt is dit zeker voldoende.
Er is trouwens ook een acid met HS11 remmen, deze is zelfs nog iets goedkoper dan die met schijfremmen en ze remmen uitstekend en zijn heel gemakkelijk te onderhouden.
De verschillen met de scott zijn idd miniem. Daarmee zou ik als ik u was vooral letten op welke je de beste houding hebt.
De cube heeft een redelijk korte bovenbuis waardoor je iets rechter gaat zitten. Dit belast de rug minder maar het is een iets minder "race" houding.
Deze zomer heb ik eens een tocht op een Scale 50 gedaan, en de houding hierop is toch redelijk anders.
- Aiki
- Mountainbiker
Zoals je misschien al gelezen hebt, ben ik ook een beginner en ik heb een Cube Acid Disc - Zwart besteld en hoop deze morgen te mogen afhalen. (deze was nog in stock bij de hoofdverdeler in Brakel)
Ik heb met een Cube LTD Comp even kunnen test rijden.
Ik heb deze forum door gelezen en dat waren wel wat avondjes.
op zoek naar een prijs/kwaliteit fiets en ik kwam telkens uit bij Cube.
Design vond ik persoonlijk erg mooi + Duitse makellij kan dus niet slecht zijn denk ik.

Ik heb met een Cube LTD Comp even kunnen test rijden.
Ik heb deze forum door gelezen en dat waren wel wat avondjes.
Design vond ik persoonlijk erg mooi + Duitse makellij kan dus niet slecht zijn denk ik.
Re: Nieuwe beginner
In plaats van u blind te staren op de onderdelen, kijk eens wat voor een frame als basis dient. Je schrijft het zelf "verslijten doet het toch" en ik denk dat dit eerder op de onderdelen slaat en niet op het frame.groenzwart wrote: 1) Voorvork: is er een zo'n groot verschil tussen de Rock Shox Dart 2 (Scott) & Dart 3 (Cube)?
2) De Cube heeft schijfremmen (Shimano) en de Scott gewone V-Brakes. Zijn V-Brakes voldoende voor mij? Zijn er niet meer kosten aan schijfremmen? Wat raden jullie mij aan ?
3) Achterderailleur is voor beiden XT
Voorderailleur = Deore LX voor Cube & Deore voor Scott
Shifters zijn voor beiden Deore
Zal dit kleine verschil voor mij belangrijk zijn? Ik dacht van niet.
Verslijten doet het toch !
Een goed frame is de basis en imo het belangrijkste.
Welke de beste keuze gaat zijn moet je zelf uitmaken denk ik.
Iedereen heeft een andere visie hierop.
-
groenzwart
- Mountainbiker
Post by groenzwart »
Bedankt voor jullie reacties.
Na wat onderhandelen met m'n werkgever kan ik de fiets via het bedrijf
aankopen (waardoor ik de btw uitspaar). Ik moest wel naar een door hem bepaalde LSB gaan. Die verkoopt de merken Thompson, Orbea en Ridley.
Gisteren heb ik de volgende fiets besteld:
Thompson Sub 01 (XT afgemonteerd met Magura HS33 remmen).
Ik hoop dat ik een goeie keuze gemaakt heb.
aankopen (waardoor ik de btw uitspaar). Ik moest wel naar een door hem bepaalde LSB gaan. Die verkoopt de merken Thompson, Orbea en Ridley.
Tuurlijk, ge hebt de microbe toch al te pakken. Nu alleen nog fotookes maken en in de showroom zetten...groenzwart wrote:Bedankt voor jullie reacties.
Post Reply
8 posts
• Page 1 of 1