Hulp met keuze

Freeride & downhill.. en alle andere vormen van mountainbiken zoals 4x, street, dirt en trail, plaats het hier.
biker666
Mountainbiker

Hulp met keuze

Post by biker666 »

Zoals de titel het al zegt..

Ben dus aan het twijfelen tussen de sx trail 1 van specialized en de torque frx 9.0 van conyon (voorkeur bij mij gaat naar de canyon). Het is de bedoeling voor freeride wat dowhill en soms heel korte moutainbike ritjes.

Wat zijn jullie ervaringen met deze 2 fietsen en wat is jullie voorkeur?

Grtz
BigHit4LIFE
Mountainbiker

Post by BigHit4LIFE »

specialzed is een echte alrounder
thomasmb
Mountainbiker

Post by thomasmb »

Zowieso voor een sx gaan. Wie wil nu een canyon catalogus frame als je het geld hebt voor een sx ?
De sx is thuis op elke oppervlakte :

Ik doe hier soms een xc toch mee voor de fun maar hy neemtt ook zware fr/dh in de alpen , winterberg , etc.
Myn beest:
Image

Ik wil geen andere meer ! En zeker voor de lichtere biker is dit ( imo ) een erg goed alternatief als je wil downhill rijden maar een echte full on dh bike je te zwaar is.

Succes ermee
Ismael
Mountainbiker
Location: Verschillende Lapierre's, Kona Honzo, Specialized P2

Post by Ismael »

Dit is een erg veel terugkomende vraag, maar aangezien je 2 specifieke modellen probeert te vergelijken en ik ze ook overwogen heb bij mijn bikekeuze deze winter, zal ik ook eens mijn mening geven. (ik probeer het overzichtelijk te houden)

1. Beauty is in the eye of the beholder... geen gezever dus over welke fiets lelijk is en welke niet.

2. Rijeigenschappen; Ik heb erg goede ervaringen met de specialized en hun FSR systeem en geen ervaring met het systeem van Canyon (krijgt wel in zo goed als elke review goede punten).
Je kan hier allerlei dingen beginnen afleiden uit de geometrie van de 2 fietsen, maar het enige dat je echt zal vertellen hoe een fiets rijdt is ermee rijden... Dus ga eens naar een test-dag zou ik zo zeggen (Die van de O2-bikers bijvoorbeeld)

3. Uitrusting
Eerst en vooral, de SX trail I heeft een instapmodel uitrusting en de Torque FRX 9.0 een topmodel uitrusting, dat zou al genoeg moeten zeggen.
Indien je ervan uitgaat dat beide frames goed gebouwd zijn (wat het geval wel is denk ik) bepaalt dit verschil een groot stuk van de rijervaring en bij deze 2 is het verschil hier en daar wel heel erg groot.
Avid juicy 3's vs. Formula 'the one' is als Honda civic vs. Rolls Royce
Specialized wielen vs. DT Swiss 2350 --> idem
Marzocchi 55 TST2 vs. Rock Shox Totem Coil --> idem

Ik kan niet genoeg benadrukken wat een wereld van verschil er zit tussen deze onderdelen! (achteraf upgraden zeg je? maakt je snel 2000 € armer...)

4. Service en Garantie
Een verzenddienst met een handelaar vergelijken is als peren en appellen vergelijken, het hangt er vanaf wat je graag lust.
Een GOEDE handelaar, zal je service bieden die je van Canyon niet kan krijgen. Canyon biedt echter wel ondersteuning van hun producten, alleen zal je soms wat langer moeten wachten of in het ergste geval je fiets moeten opsturen.
Een handelaar die het echter niet gewoon is om met dit soort fietsen te werken en de nodige stukken niet op stock heeft kan evengoed tot veel ontgoocheling leiden (wees gewaarschuwd).

5. Nog enkele algemene opmerkingen

- Beide fietsen hebben een Fox DHX (4.0 en 5.0) achterdemper, mits goed ingesteld strijkt die de eventuele tekortkomingen van het ene of het andere systeem volledig plat, voorzover dat al nodig is.

- Specialized is net als Canyon een massaproduct...

- In België kom je waarschijnlijk meer SX Trail's tegen dan Torque RFX'en, half het freeridend forum hier rijdt al op een SX...

- Als je al een fietsenmaker hebt die nu het onderhoud doet van je huidige fiets zal die waarschijnllijk niet vies kijken als je met je Canyon aan zijn deur staat voor een onderhoudsbeurt (maar je zal wel moeten betalen natuurlijk)

- Toponderdelen zijn duur, ze vervangen, repareren en onderhouden ook, of dat minder snel zal nodig zijn dan bij de goedkope hangt van jou rijvaardigheden af.

- De RFX heeft heeft alleen maar een 36t blad vooraan = lift of duwen om naar boven te gaan (of kosten maken om het te verandern)

- Een toerke rijden met een fiets van 17.5 à 18 kg en 180 mm veerweg is pure SM, zeker als je een xc fiets gewoon bent. Iemand die u iets anders probeert wijs te maken is een leugenaar.

Als ik je nog 1 tip mag geven,

GA ER ZELF EENS OP RIJDEN

iedereen die zelf al een tijdje fietst geeft dit mee als belangrijkste opmerking en toch lijken er zo weinig beginners deze goede raad te aanvaarden #-o .

Zo, hopelijk helpt dit wat.
Last edited by Ismael on Wed 27 Feb 2008 12:05, edited 1 time in total.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Boh, bighit op 170 is best 30km te rijden hoor. Maar niet als een XC bike dan.
Ismael
Mountainbiker
Location: Verschillende Lapierre's, Kona Honzo, Specialized P2

Post by Ismael »

Je hebt natuurlijk gelijk Hubertje, maar ik zal even verduidelijken wat ik bedoel aan de hand van een belachelijke vergelijking;

als je op eendenjacht gaat met een tank zal je na een tijdje rondrijden waarschijnlijk wel ergens wat domme eenden vinden die stil blijven zitten van het verschieten die je allemaal tegelijk aan flarden kan schieten. Met wat verbeelding en relativeringsvermogen kan je hier zeker plezier aan beleven (rondcruisen in een tank, 8) ).
Resultaat na een dagje; plezier en veel dode eenden

Laat je de tank even in de garage en neem je tweeloop en je hond mee. Stap een dagje door het bos en langs wat vijvers, schiet wat eenden en voel jezelf een engelse lord op het vlaamsche platteland...
Resultaat na een dagje; plezier en veel dode eenden

En ja ik rij ook rondjes van 30 of 40 km met mijn tank, maar als het langs ons Vlaamsche platteland is, haal ik toch even de hardtail van de haak.
Maar het is waanzin om dezelfde ervaring te verwachting van je uitstap met de tank of die met de je tweeloop.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

inderdaad. Je moet ff een knopje in je hoofd omdraaien.
biker666
Mountainbiker

Post by biker666 »

@ Ismael, echt heel hard bedankt voor die mooie uitleg!

Maar naar dit odnerdeel toe:
verschil hier en daar wel heel erg groot.
Avid juicy 3's vs. Formula 'the one' is als Honda civic vs. Rolls Royce
Specialized wielen vs. DT Swiss 2350 --> idem
Marzocchi 55 TST2 vs. Rock Shox Totem Coil --> idem

Welke van de 2 is nu die geene met Rolls Royce onderdelen? :oops: ken hier namelijk niets van (merk/kwaliteit)

Zag ook de ES 8.0 van canyon staan en deze weegt "maar" 14kg, heeft fox voorvering ander tandwielverhouding vanvoor... en nog wat prulletjes.

Grtz
nogmaals bedankt
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

De canyon zijn onderdelen zijn veeeeel beter..
biker666
Mountainbiker

Post by biker666 »

Bedankt voor de zeeer sneller reactie :-D

Hmm mijn gedachte zitte toch nog altijd bij de ES 8.0 door zijn gewicht en volgens mij ook goede onderdelen, de fiets wordt enkel in het weekend gebruikt.
Post Reply