Coastrace Oostduinkerke 2008
Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
De enige wiens reaktie hier nog ontbreekt is die van Jelle Hanseeuw. Ondertussen heeft Mountainbike.be contact gehad met Jelle, dit naar aanleiding van de scherpe woorden die we over hem hadden neergepend in het artikel op de homepage.
Jelles reactie:
Jelles reactie:
Heeft er uberhaupt iemand een idee of de uitslag al dan niet gaat meetellen in de tussenstand?Velen hadden “de goeie benen” zondag en dat bleek een leuke wedstrijd te gaan worden. Toen we de dijk opreden scheidden we ons met een vijftal lichtjes af, Berckmans op kop en ik in het wiel. Waarschijnlijk moesten we daar meteen het strand op want verder was er nergens geen mogelijkheid meer. We volgden de motards die even later ook begonnen te panikeren. Ze wilden ons opnieuw het strand op loodsen maar dat kon niet. We reden door en aan “ster der zee” kwamen we opnieuw op het parcours van vorig jaar, die ook dit jaar nog op de website van de organisatie als het “te volgen” stond. Met vijven draaiden we naar rechts, de eerste achtervolgers volgden eerst, de rest reed rechtdoor langs de dijk. Met vijven draaiden we een zandstrook in waar we van de fiets moesten, de achtervolgers reden rechtdoor.
Ondertussen waren we al meerdere minuten achter op “de kop van de wedstrijd”. Van daar af was er al geen sprake meer van een wedstrijd, volgens mij. Met die leiderstrui om de schouders dacht ik enige verantwoordelijkheid te moeten dragen en hoopte met Nico (die toch meer de natuurlijke leider is onder de bikers) de organisatie er van te kunnen overtuigen de wedstrijd te annuleren. De koers was toch al volledig om zeep en zou voor niemand nog een eerlijke uitslag kunnen bieden. Maar Nico bleef maar doorrammen. Een eigenschap waar hij vaak voor geloofd wordt en waarvoor ikzelf ook respect heb. Maar hier vond ik het ongehoord. We zaten immers buiten het parcours en dus officieel “uit koers”. De dijk in St-Idesbald blijkt redelijk druk op een zonnige winterdag. Waar eerdere bikers voorzichtig tussen toeristen en kinderen slalomden, deden wij dat op kruissnelheid. Hierop besloot ik te vertragen (niet lossen zoals sommigen denken, ik kan Nico toch meestal een flink eind volgen , dat is reeds bewezen) omdat het toch geen zin had, de koers zou gestaakt worden. Ik kwam terug op het strand en samen met nog een andere renner (ook geklasseerd) zouden we naar de aankomst rijden waar we de situatie zouden bekijken. De jeeps op het strand reden weg toen ik hen wou om uitleg vragen. Ik bedacht al scenario’s om met de organisatie te onderhandelen over hoe de situatie aan te pakken. Eén van mijn denkpistes was om alle renners die in gelijke tijd de eerste registratiematten passeerden, gelijk te zetten en onder hen ook de prijzenpot te delen. Dat was in theorie nog een zeer ruime groep die kans maakte op de overwinning. Zo zou iedereen toch enigszins gelijk behandeld worden.
Mijn verbazing was groot toen ik hoorde dat de renners aan de aankomst gewoon mochten doorrijden. Ik besloot hen op te wachten op het strand en daar proberen te horen hoe we het als renners zouden oplossen. Ik nestelde me dus in het wiel van de eersten die aankwamen, alles zat kort op elkaar. In plaats van dialoog kreeg ik allerlei verwijten naar mijn hoofd. Is dit nu die solidariteit onder renners, dacht ik dan. Er werd geaarzeld en ik probeerde duidelijk te maken dat ik niet wilde koersen door me achteraan de groep op te houden. We bleven aarzelen tot Nico de boel weer wou opzwepen en ons aanzette tot koersen. Weinigen wilden echter. Ik slaagde erin een jeep bij me te roepen vroeg de wedstrijd te staken. Ze konden niets doen, zeiden ze. Met de ganse groep samen over de streep rijden leek me zo’n ander signaal die we konden geven. Uiteindelijk scheidden we ons weer met 4 af onder impuls van “Chicco”. Ik was razend op hem vanwege het gebrek aan solidariteit. Hier moesten we immers allen aan hetzelfde zeil trekken en niet rijden voor prijzen en eer of al het gene men denkt te kunnen winnen. In zo’n situatie is er geen winnaar. Alle renners alsook supporters zijn hier het slachtoffer. Ik schoof mee zonder echt te rijden. Ik dacht gewoon meeschuiven want wie aan de aankomst niet mee is, die wordt toch nooit om zijn mening gevraagd. Het nut van die eindspurt ontging mij volledig dus liet ik mij uitbollen. Het wegwerpgebaar aan de meet kwam er uit pure frustratie, waarop velen trouwens dreven.
De grootste stunt van de dag vond echter pas na de zgn.“aankomst” plaats. Men zou werkelijk een uitslag opmaken. Alle vergissingen en andere mankementen onderweg, daar werd kort even over gepraat en men deed meteen verder met podium en protocol. Ik weigerde aanvankelijk op het podium te gaan voor de leiderstrui in het klassement uit protest, maar stapte tegen mijn zin toch kort even op het podium. De leiderstrui was trouwens niet aanwezig (wie moest deze voorzien?). Ik stuurde mijn kat naar de prijsuitreiking, waarmee ik opnieuw een signaal wou geven. Blijkbaar kwam toen een geruchtenmolen op gang waarin ik als “vals” wordt bestempeld.
Geen enkele plaats in de uitslag is volgens mij “onvervalst”. Er staan jongens heel ver die anders dicht eindigen en omgekeerd. Maar of dit correct is of door de wegvergissingen kan me niet achterhalen.
Correct lijkt volgens mij dat deze wedstrijd wordt geschrapt voor het klassement en dat had ook voor de daguitslag moeten gebeuren. Men had als organisator beter meteen zijn fout toegegeven en alles gestaakt.
Ik begrijp ook de frustratie van velen maar denk niet de we als renners elkaar moeten beschuldigen. De oorzaak van dit alles kennen we intussen? Puntje van zelfkritiek is misschien dat we er niet in slaagden om samen een front te vormen tegen de gebreken van de organisatie. Maar een renner is nu eenmaal niet gemaakt om lang te denken maar om te fietsen. Afspraak in Knokke-Heist waarschijnlijk? En hopelijk met de benen dan?
-
marathonman
- Mountainbiker
Post by marathonman »
Jelle, het is heel goed dat je een reactie hebt gegeven. Nu we jou versie kunnen lezen kunnen de roddels stoppen.
Ik vond het ook vreselijk dat ze in die jeep ons hebben aangespoord om verder te rijden. Ik ben ook tot bij hen geweest. We kunnen nu nog weinig doen. Eigenlijk moeten alle 'boze' mails verzameld worden en overhandigd worden aan het cabinet van de minister van sport om op die manier de werking van WielerbondVlaanderen ivm het mountainbiken aan te klagen. Het is al jaren van hetzelfde. De onbekwaamheid druipt er van af en de luisterbereidheid en leergierigheid is onbestaande.
Kris
Ik vond het ook vreselijk dat ze in die jeep ons hebben aangespoord om verder te rijden. Ik ben ook tot bij hen geweest. We kunnen nu nog weinig doen. Eigenlijk moeten alle 'boze' mails verzameld worden en overhandigd worden aan het cabinet van de minister van sport om op die manier de werking van WielerbondVlaanderen ivm het mountainbiken aan te klagen. Het is al jaren van hetzelfde. De onbekwaamheid druipt er van af en de luisterbereidheid en leergierigheid is onbestaande.
Kris
- polletje
- Mountainbiker
om nog maar iets te zeggen: wij waren één van de eersten in de zaal na de race. wat bleek :
de tappers achter de bar konden ook stukken beter. onze leffe's waren voor de helft schuim en gelukkig was er gin coup de feu of we stonden er nu nog te wachten. klassement kan me gin kloten schelen ( tijd van 2h02) maar elk zijn prioriteiten hé
de tappers achter de bar konden ook stukken beter. onze leffe's waren voor de helft schuim en gelukkig was er gin coup de feu of we stonden er nu nog te wachten. klassement kan me gin kloten schelen ( tijd van 2h02) maar elk zijn prioriteiten hé
Een ding wil ik nog wel kwijt, puur als mountainbikeliefhebber en niet zozeer als webmaster van deze site.
Er wordt (al)weer hevig geschoten richting WBV, maar het is wel de organisatie die in de fout is gegaan. En ja, de organisator is iemand van de bond, maar dit moet men niet veralgemenen. Zoals vele renners kunnen beamen was de strandrace in Blankenberge wel in orde. Volgen we bovenstaande redenering dan heeft de bond het wel goed gedaan in Blankenberge, terwijl het succes van die strandrace te danken is aan het vele werk van de organisatie. Das toch wel een kleine nuance he...
Er wordt (al)weer hevig geschoten richting WBV, maar het is wel de organisatie die in de fout is gegaan. En ja, de organisator is iemand van de bond, maar dit moet men niet veralgemenen. Zoals vele renners kunnen beamen was de strandrace in Blankenberge wel in orde. Volgen we bovenstaande redenering dan heeft de bond het wel goed gedaan in Blankenberge, terwijl het succes van die strandrace te danken is aan het vele werk van de organisatie. Das toch wel een kleine nuance he...
-
marathonman
- Mountainbiker
Post by marathonman »
Dat klopt niet!
De WBV zou als controleorgaan moeten dienen alvorens een vergunning te verlenen aan organisaties. Een draaiboek zou kunnen dienen. De dag zelf zou tenminste het parcours moeten gedubbelchecked worden. Is het uitdagend genoeg? Is de veiligheid van deelnemers en toeschouwers gegarandeerd enz...
Ik schiet niet op iemand persoonlijk maar wel op de totaalaanpak van de bond. Uit vele zaken kan je opmaken als biker dat het 'nattevingerwerk' is.
Ik heb samen met een 15tal ervaren bikers en organisatoren gezeteld in een commissie die zoiets in het leven kon roepen. In Brussel was geen greintje openheid tov zoveel positieve en concrete hulp. We konden echt onze sport naar een beter en hoger niveau tillen en iedereen was gedreven en gemotiveerd. De 2de vergadering kwam er al geen verslag meer en nooit nog heeft iemand nog een uitnodiging gehad.
Tot daar mijn respect voor WBV. Amen!
De WBV zou als controleorgaan moeten dienen alvorens een vergunning te verlenen aan organisaties. Een draaiboek zou kunnen dienen. De dag zelf zou tenminste het parcours moeten gedubbelchecked worden. Is het uitdagend genoeg? Is de veiligheid van deelnemers en toeschouwers gegarandeerd enz...
Ik schiet niet op iemand persoonlijk maar wel op de totaalaanpak van de bond. Uit vele zaken kan je opmaken als biker dat het 'nattevingerwerk' is.
Ik heb samen met een 15tal ervaren bikers en organisatoren gezeteld in een commissie die zoiets in het leven kon roepen. In Brussel was geen greintje openheid tov zoveel positieve en concrete hulp. We konden echt onze sport naar een beter en hoger niveau tillen en iedereen was gedreven en gemotiveerd. De 2de vergadering kwam er al geen verslag meer en nooit nog heeft iemand nog een uitnodiging gehad.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
marathonman wrote:Dat klopt niet!
Hiermee moet ik Kris 100% gelijk geven.
wie met voorstellen aankomt bij de Bond om de zaken te verbeteren en goede ideeen wil laten uitwerken, krijgt keer op keer het deksel op de neus.
Telkens is de uitleg : ja misschien wel, we gaan het in elk geval eens bekijken en we gaan zeker contact opnemen / jullie uitnodigen voor een debat te openen.
...; resultaat als je de deur dichtdoet achter je rug ! ......voorstellen recht de vuilbak in, en trek uw plan.
Verder hoor je dan ook nooit iets meer van hun.
Idem met de BMX afdeling.
Dat is dus al bezig van de jaren 90, wat eind jaren 90 de Belgische mtb in een diepe crisis deed storten.
de anciens herinneren zich nog zeer zeker die toestanden.
Idem met de BMX afdeling.
Inderdaad Marathonman,
Nog altijd wordt er niet geluisterd naar de bikers vanuit de bond.
Het enige waar ze ons voor nodig hebben is om de kas voor hun uitstapjes en feestjes te kunnen vullen.
Een andere reden voor het hoge inschrijvingsgeld zie ik niet,
toch niet zolang er geen geld terug komt naar de renners. Veel geld bij de organisatoren zal er ook al niet blijven hangen als ik hoor hoeveel die mensen al niet moeten betalen om enkel en alleen al een wedstrijd te mogen inrichten.
Nog niet te spreken van de bourgondische maaltijden waarvoor de organisator nog mag (MOET) zorgen
Wat er aan doen? Als er al geen eenheid is onder de renners!!!!!
Jammer dat wij hen nodig hebben om te kunnen koersen.
Het enige waar ze ons voor nodig hebben is om de kas voor hun uitstapjes en feestjes te kunnen vullen.
toch niet zolang er geen geld terug komt naar de renners. Veel geld bij de organisatoren zal er ook al niet blijven hangen als ik hoor hoeveel die mensen al niet moeten betalen om enkel en alleen al een wedstrijd te mogen inrichten.
Nog niet te spreken van de bourgondische maaltijden waarvoor de organisator nog mag (MOET) zorgen
Inderdaad Marathonman,
-
marathonman
- Mountainbiker
Post by marathonman »
Ik ben er zeker van dat er personen zijn die zich met volle overtuiging in het bondsgebouw hebben aangemeld voor een job. Misschien wel met nog meer overtuiging aan de job begonnen maar na een tijdje met hun hoofd tegen de muur gebotst te hebben met veel minder overtuiging blijven hangen of afdruipen. Ik weet ook dat er mensen in het kader van de jongerenopleiding heel goed bezig zijn en mooi werk verichten. Maar na 18jaar competitie, meer dan 500 wedstrijden gereden te hebben, 10 toertochten georganiseerd te hebben en enkele wedstrijden zie ik nog steeds weinig evolutie in onze nationale competitie. Wie of wat staat daar toch zo hevig te remmen? Ach, ik ben weer bezig. Heb al hoofdpijn!