Coastrace Oostduinkerke 2008

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Post Reply
pointbreak
Mountainbiker
Location: Rockrider 8.2/full XT Mavic crossride Disc/ Thompson Antares race

Post by pointbreak »

Het was vorig jaar al een organisatie van flup en klein pierke.
Hebben jullie bij de start (stond tussen box 1 en 2) die man gezien van de organisatie ?
Bij de start stond hij er nog tussen, hij wist niet wat er gebeurde !!!
Hij is gevallen en alle deelnemers zijn gewoon over hem gelopen met fiets en al.
Die doet dat nooit meer [-X [-X [-X

Het parcours vondt ik schitterend, zelfs beter dan vorig jaar.
Het wedstrijdverloop was ook goed.
Al had ik bij aankomst 48 km ipv. 44
Maar ja het was vandaag een zeer tumulteuze dag maar een mooie.
Volgend jaar zeker terug en nu naar de laatste Knokke.
De perfecte organisatie zoals het hoort.
Ewoud
Mountainbiker

Post by Ewoud »

Idd een rampzalige start!
Op het keerpunt zat ik in een groepje van een man of 20 en niemand wist wat te doen...
Een toeschouwer riep dan wat we moesten doen... Een paar reden door, en paar draaiden af :roll:
sergio
Mountainbiker

Post by sergio »

de start heb ik niks op aan te merken.

wat het keer punt betreft was een andere zaak.
zat in een groep van een man of 20 kort na een andere groep was niemand die wist wat gedaan. daar mochten zeker mensen gestaan hebben.
dan terug gedraaid en de dijk op liep het blijkbaar ook al mis.
dat was geblekken in de 2de ronde. plots hadden ze hekkens gevonden om aan te geven dat je weer het strand op moest. eerste ronde hebben we gewoon op de dijk gebleven.
allemaal jammer zou niet mogen.
geef mij maar blankenberge dat was in mij ogen top.
cycling-freak
Mountainbiker

Post by cycling-freak »

Inderdaad ik voel mee met al wat hier geschreven is, vond het al raar heel dat stuk op de dijk en dan stonden er op het einde 3 seingevers op 20meter van elkaar waar je niet kon misrijden, in de 2de ronde dan toch op het strand en dan bijna het afslagpunt om terug de duinen over te steken gemist... SEINGEVERS gevraagd de volgende keer,
maar alé ik had een goed gevoel om te rijden het was vlammen met een gem van 28 en ongeveer 1u40 toch goed op 46km die ik had

op naar knokke met zijn slijk...
hoppelijk regent het niet te veel meer het mag zo blijven van mij..
marathonman
Mountainbiker

Post by marathonman »

Spijtig, heel spijtig! Zo’n mooie kustcriterium wordt de nek omgedraaid door de 4de manche.
Alle mountainbikers die hun zinnen hadden gezet op een mooi klassement zullen nooit zekerheid hebben ivm de correctheid van het eindklassement.

Hier zijn fouten gemaakt die nauwelijks nog kunnen hersteld worden. Hoe kan je nu een koers inrichten met zo weinig overleg. Ik keek zaterdagavond nog op de site van de organisatie om het parcours te checken. Niets veranderd! We verkennen de omloop 2 uur voor de start. Alles leek in orde maar er bleek wel wat weinig aanduiding van de te volgen weg en de matten van Chronorace lagen niet altijd op plekken die het vals spelen konden vermijden.

1 minuut voor de start roept (fluistert) de organisator door een megafoon dat de omloop is gewijzigd. ‘Er is een keerpunt op het strand!, hoor ik nog net! Ik geloof nooit dat ze dat op de 2de rij hebben gehoord, laat staan op de 40ste rij.

Maar goed, we vertrekken en er vormt zich een grote groep. Niemand, behalve de immer aanvallende Kevin van Hoovels, wil er vandoor. Aan het keerpunt in Nieuwpoort (waar geen seingever, afgevaardigde van de bond of mat van Chronorace te bespeuren valt) geef ik volgas en we geraken voorop met een vrij kleine groep. Doch velen komen aansluiten want het strand ligt er goed bij en er is weinig wind. Met wel 50 man rijden we richting Koksijde. Ik neem het keerpunt op kop en rij dan zo snel mogelijk naar het harde strand. Er is geen afsplitsing dus ik kruis net voor een peleton van meer dan 100 man. ’t Is dat of vast zitten in het zand. Weer geen seingevers!

We rijden met zo’n 20 man de eerste keer het strand af en daar begint de miserie. Geen seingevers, een bareel dicht die we maar net kunnen ontwijken, geen pijlen, niks. Er rijden renners links weg, anderen rechtdoor, enkelen rechts. Totale chaos!
Ik neem een beetje het voortouw en we geraken op de dijk waar we inhouden en iedereen wat opwachten. Ik roep de renners toe kalm te zijn want we rijden tussen wandelaars, kinderen op gocarts en loslopende honden. Ook Bjorn Rondelez, die de weg goed kent aan de kust, leidt de renners naar de juiste route.
Als we zeker zijn van terug op het parcours te zitten wordt er terug volgas gegeven. Ik rij als eerste over de finish en bij het oprijden van het strand liggen we met 3 voorop. Geert Vermoote, Kevin van Hoovels en ikzelf. Een paar honderd meter verder staat daar toch wel Hanseeuw ons op te wachten zeker. Die was na Koksijde gewoon zonder de finishlijn te overschrijden via het strand richting Nieuwpoort gereden. Na de koers vertelde Chico me dat hij in de achtervolging op ons Jelle eraf had gereden en dat Jelle dan maar had afgesneden. Durven, hé?

Door dat voorval was mijn goesting totaal over. Blijkbaar van iedereen behalve Geert Vermoote die continu riep van te blijven vlammen. Fair? De organisator is daar goed mee, maar wij renners?
Ik probeerde de boel wat te vertragen en de rest te laten bijkomen. Dat leek me wel fair. Jelle Hanseeuw reageerde op niks wat hem werd toegeroepen. Raar!
In Nieuwpoort gingen we voluit naar het keerpunt waardoor de groep weer werd uitgerokken. Maar niemand trok echt door, niemand had echt nog zin. We modderden wat aan en de hartslag zakte alsof we naar ons werk fietsten. Ik probeerde mijn teamgenoten wat te laten draaien (we waren met 6 op een totaal van 18) maar ze zagen het blijkbaar niet zitten. Dan maar eens gaan horen bij de jeep die naast ons reed. Daarin zat de speaker van de wedstrijd. Hij zei dat we best nog verder reden maar het tempo bleef laag. Af en toe kreeg iemand het op zijn heupen en volgde een demarrage.

Voor het keerpunt in Koksijde gaf ik er weer een lap op. Met Bert Vervecken in het wiel draaide ik terug richting finish. Ik gaf volgas en we kwamen met zijn vijven te zitten. Chico, Kevin, Geert, Jelle(!) en ikzelf. Ik zat à blok en moest een beurtje overslaan. Blijkbaar niet naar de zin van Geert want die kafferde me uit. Chico bedaarde de gemoederen maar bij het afrijden van het strand sneed Geert me de pas af zodat ik moest afstappen en de groep moest laten rijden. Erg rot! Ik zat nu tussen 2 groepen in en kon vooraan niet aansluiten.
Nog eens op en af het strand en dan finishen. Uit de achtervolgende groep kwam Kris Henderieckx opzetten. Ik hield wat in en hij kwam aansluiten. Ik bleef op kop rijden zodat de achtervolgers niet terug kwamen. Op de streep sprintte Kris me voorbij?!!

De speaker wachtte me op om mijn relaas van de feiten te geven als woordvoerder van het peleton. Hij vroeg me wat ik zou doen ivm de uitslag. Gevaarlijke vraag! Ik zei dat het beter zou zijn de uitslag, mits de valsspelers ervan tussen te halen, te behouden maar dat het niet fair zou zijn dat deze koers zou meetellen voor het kustcriterium.

Ik denk dat velen het hier mee kunnen eens zijn. Maar voor sommigen, waaronder ikzelf, is dat nadelig voor het eindklassement.

We kunnen de klok niet terug draaien. Het beste wat we kunnen doen is ons goed verzorgen en er in Knokke een lap opgeven.
Hopelijk staan er daar seingevers want van verkeerd rijden heb ik wel genoeg gehad!!!!!

Kris
2 fast 2 follow
Mountainbiker

Post by 2 fast 2 follow »

Strandrace => werd Strontrace. Normaal probeer ik altijd positief te zijn over een organisatie maar vandaag was er duidelijk GEEN ORGANISATIE. Aan het keerpunt zoals zovelen rechtdoor, ja ze hadden idd voor de start iets gezegd met een megafoon, maar in de 2° box was daar niets van te horen. Ook hun registratiemat op het keerpunt lag duidelijk verkeerd, indien je wilde kan je gemakkelijk direct afslaan en zo de mat veel eerder berijken, dan dat je nog die draai moest bij het eigenlijke keerpunt, onze peletonnetje was fair maar der zullen wel anderen bijgeweest zijn afin soit. Gelukkig was het mooi weer om vannamiddag naar het Carnaval te gaan kijken, der liepen daar ook zo'n pippo's rond als van de organisatie in oostduinkerke. Er werd ons nochthans een mooi parcours voor de wielen geschoven. Hopelijk wordt Knokke beter???

Greetz

2f2f
marathonman
Mountainbiker

Post by marathonman »

Goeie humor, man!
Duboisbiking
Mountainbiker

Post by Duboisbiking »

De boxen waren dit jaar wel goed ingedeeld, de 22 km allemaal samen, was eerlijk vond ik. =D> nu over de verandering die werd geroepen voor start hebben wij zeker niets gehoord. Hopelijk kijken ze overal naar dit voor start, dan is het voor diegenen die korte afstand rijden stuk eerlijker. want wie op eerste rij start en jij de laatste, probeer dat maar goe te maken.
Palmboy
Mountainbiker

Post by Palmboy »

Ondertussen staat de uitslag online:

http://www.chronorace.be/web2/Classemen ... ement=1723
polletje
Mountainbiker

Post by polletje »

heb me wel geamuseerd op het strand ondanks de mindere organisatie
na een week vakantie in munchen met de nodige biertjes kon mijn conditie dit wel weer gebruiken :-D
Post Reply