No Tubes Informatie en ervaringen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Putteke
Mountainbiker

Post by Putteke »

Volgende week zaterdag heb ik waarschijnlijk men nieuw wielsetje. Nu weet ik niet goed welke banden ik er ga opleggen. Het zijn Notubes 355 velgen, dus ik ga zoizo tubless rijden maar ik heb het nog nooit gedaan. Moet ik dan tubless banden kopen of gewone banden? En welke kan ik dan beste kiezen? NN-RR, Michelin of hutchinson. Ik zoek een band die niet veel weegt en toch lekbestendig is. Ik rij vanaf dit jaar wedstrijden en ik zoek dus eigenlijk een goede alrounder.

Graag wat info want ik snap het helemaal niet meer. #-o

MVG Ruben
mtbgast
Mountainbiker

Post by mtbgast »

ik rij altijd met RR en in de ardennen en echte moddertochten met de NN+RR, blijven perfect op druk met no-tubes en zijn makkelijk te leggen. voor ik ze met no-tubes erop zwier leg ik ze wel een nachtje (of enkele dagen) op een oud wiel met een binnenband, zo kan de band al wat rekken en is hij wat soepeler om hem erop te krijgen met no-tubes
mOnstertje
Mountainbiker

Post by mOnstertje »

Ik heb zopas een setje XT-wielen gekocht. Nu blijken die bovendien UST te zijn; wat als vervelende gevolg heeft dat ik geen bandenlichters kan gebruiken. Het heeft me een uur gekost om beide banden (specialized fast trak) erop te krijgen en dan liggen ze niet eens symmetrisch (niet overal in het gootje vermoed ik).

Ik was eerst niet van plan om tubeless te gaan rijden, maar wat als ik nu lek rijd? Een band er - met de hand - af halen en weer op leggen kost me veel te veel tijd als het me al zou lukken. Vandaar misschien toch maar tubeless gaan. Veel weet ik er wel niet over, vandaar ...

Bij de wielen zaten reeds ventielen bij maar deze zijn - bij mijn weten - niet demonteerbaar. Moet ik demonteerbare ventielen kopen?

Heb ik een spuit nodig om het spul in de band te krijgen?

Nog zaken waar ik aan moet denken?
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

@mOnstertje: je bedoelt geen bandenlichters gebruiken bij het monteren van de banden? Dat is sowieso bij non-UST ook niet zo best dat je dit doet, om te voorkomen dat je uw velgen gaat beschadigen! Ik gebruik steeds een zeepsopje en dat gaat iets makkelijker dan gewoon ze er droog op te leggen.

De kans om lek te rijden met UST banden is sowieso kleiner dan met gewone banden met binnenband. De combinatie UST en sealant is de kans op lekrijden zo goed als zero!

Ik heb geen ervaring met Shimano wielen, maar volgens hun technische beschrijving is de UST ventiel perfect los te maken, zie hier!

Op uw tubeless vragen, ga je zeker het antwoord in één van de vorige 34 pagina's vinden :wink:
mOnstertje
Mountainbiker

Post by mOnstertje »

Herder Ronny wrote:Ik heb geen ervaring met Shimano wielen, maar volgens hun technische beschrijving is de UST ventiel perfect los te maken, zie hier
Ah op die manier; ik dacht dat je een ventiel nodig had met demonteerbaar binnenwerk (want dat is hier niet het geval). Dat zit namelijk in die "maak-je-wiel-UST"-sets.
Wat ik me eigenlijk vooral afvraag: heb ik buiten de latex nog iets anders nodig om UST door het leven te gaan?
SPECI
Mountainbiker

Post by SPECI »

Weet er iemand waar je ergens opzetstukjes voor de compressor kan kopen? Ik zou een band met dun ventiel moeten oppompen met compressor.

Ik kan met men voetpomp nie snel genoeg pompen waardoor de latex in't rond vliegt. :-?
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

Trek eerst de band is over de volledige omtrek 'op' de velg met de hand, aan beide zijden. Daarna kan je hem met de compressor oppompen tot 4 bar (Vredestein Black Panthers of Michelin XCR Dry²'s pomp ik zelfs met een voetpomp op). Nadien laat je de druk er uit, en de zijde tov het ventiel maak je even los om de latex er in te gieten (indien je geen demonteerbaar ventiel hebt).
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

OM de band op te pompen draai ik altijd eerst het binnenwerkt uit het ventiel. De band sluit zich dan veel makkelijker tegen de velg aan en het oppompen gaat met vrijwel elke willekeurige mondstuk van een compressor.
Wanneer de band gevuld is gewoon even de vinger erop houden en dan het binnenwerk erin draaien.
jonathan
Mountainbiker
Location: giant xtc composite reba wc sram X.O xt crossmax st wcs slr cannondale svc 700

Post by jonathan »

is dit normaal dat die rubberen band van notubes tot bovenaan de velg komt? als ik een band zou monteren zit die niet meer tegen de rechte kant van de velg .
ik heb al de video bekeken op notubes voor de instalatie maar zie het niet oe ze erin liggen

en op de plaats van mijn ventiel kan ik het veniel niet volledig in de velg steken , zou ik het eerste gat moeten vergroten? de de viedo doen ze dat ook

het gaat hier om am classics 350 disc velgen waar ik een standaard ruberen rimstrip in monteer (om met lagere druk te kunnen rjden
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

Headshot wrote:
Headshot wrote:bij mijn NN's nooit problemen gehad, maar heb nog een setje RR draadbanden liggen, kan je deze ook luchtdicht maken? krijg ze zelfs niet opgepompt, randen staan praktisch tegen elkaar (hebben een jaar in de garage gelegen) en dan blaast de lucht er langs door. Heb nu in de band een biba gestoken en deze goed opgepomt, nu staan de randen mooi naar buiten, ga deze een paar dagen laten liggen en hopen dat de band zijn vorm terug krijgt.

maar is het te doen om draadbanden luchtdicht te maken met vloeistof?
niemand?
Als je logisch nadenkt kan ik het alleen maar afraden om draadbanden te monteren met notubes.
Die banden hebben de mogelijkheid niet zich "te zetten" rond de rand van de velg.

ter bevestiging van menigeen op het forum hier is een niet UST op een ZTR velg veel eenvoudiger te dichten dan op SL's !
Post Reply