Afstellen XTR schijfremmen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
Gert
Mountainbiker

Afstellen XTR schijfremmen

Post by Gert »

Hoi,

Wie heeft er hier ervaring met het afstellen van XTR schijfremmen?
Gisteren mijn fiets gaan halen bij de velomaker omdat ik ze zelf niet goed afgesteld kreeg. In de winkel leek alles goed dus naar huis gereden. Daar fietsje van de auto gepakt en een klein test ritje gedaan.
Na een paar keer flink doorremmen ging de rem vooraan weer slepen.

Als ik nu men fiets oppak en met men wiel draai sleept hij constant. Bij het rijden sleept hij maar een heel klein beetje dus veel minder als ik hem gewoon oppak.

Iemand goei tips op de schijven perfect af te stellen?

Het veertje dat tussen de blokken zit kan je verder uit elkaar trekken zodat er meer spanning op staat. Dit geeft ander resultaat als je dan de blokken terug plaatst. Iemand hier ervaring mee hoe dit veertje best te plaatsen en op te spannen?
Thijssie
Mountainbiker

Post by Thijssie »

Hoi,

Dat probleem had ik in het begin ook. Controleer allereerst of je snelspanner goedvast zit en je wiel ook echt recht erin zit. (snelspanner vastzetten op het moment dat je druk op je voorvork hebt, dus even erop leunen)
Uiteraard moet je er door middel van spacers voorzorgen dat je schijf wel ongeveer in het midden zit. Ik moet zo ongeveer elke maand een beetje spelen met een spacers erbij of juist weghalen.
Ook wil het voorkomen dat dat je pads niet gelijk naar binnen komen. Dat is op te lossen door de rem in te drukken zonder dat de schijf er tussen zit. De pads komen dan tegen elkaar en meot een grote schroevendraaier kun je die weer terug krijgen (tip: gebruik dan wel je oude pads ivm beschadigen). Meestal moet je dit een paar keer doen...
Ten derde is het belangrijk je remmen en schijven goed in te remmen. Plus minus 30x van volle snelheid naar stilstaan zonder dat je wielen blokkeren of een paar kilometer fietsen met lichte druk op je rem, zodat ie aanloopt.

mocht je nog vragen hebben hoor ik ze wel....

groet Matthijs
Rapid
Mountainbiker

Post by Rapid »

Ik heb ook XTR schijremmen. Vorige week begon mijn schijf wat te slepen. Ik heb gezien dat er 1 piston niet volledig meer naar binnen gaat.
Ik rij nu 9 maanden met mijne bike, en heb aan de schijfremmen nog niets moeten doen. Moeten deze pistons eens niet gesmeerd worden zodat ze terug vlot heen en weer gaan? Maar met wat mag ik hier op spijten?
Sjarel
Mountainbiker

Post by Sjarel »

Rapid wrote:Ik heb ook XTR schijremmen. Vorige week begon mijn schijf wat te slepen. Ik heb gezien dat er 1 piston niet volledig meer naar binnen gaat.
Ik rij nu 9 maanden met mijne bike, en heb aan de schijfremmen nog niets moeten doen. Moeten deze pistons eens niet gesmeerd worden zodat ze terug vlot heen en weer gaan? Maar met wat mag ik hier op spijten?
Brunox Deo ("fur die gabeln") kan nooit kwaad. Wel zorgen dat de spray niet op je schijven of blokjes komt!
Thijssie
Mountainbiker

Post by Thijssie »

Rapid wrote:Ik heb ook XTR schijremmen. Vorige week begon mijn schijf wat te slepen. Ik heb gezien dat er 1 piston niet volledig meer naar binnen gaat.
inderdaad even smeren..... trucje met de schroevendraaier werkt ook goed over het algemeen.
Gert
Mountainbiker

Post by Gert »

Bij mij staan men pads niet evenwijdig met de schijf. Als ik ze afstel wel maar een paar keer remmen en dan niet meer.
Als ik langs achter door men remklauw op de remblokken kijk komen deze mooi terug maar voorraan niet dus het lijkt bij mij aan de veer te liggen die de remblokken terug duwen en dit niet goed doen en daardoor de remblokken scheef staan en bijgevolg slepen.
Ik zie ook dat langs voor de blokken niet tegen de zuigers geduwt worden door de veer.

Iemand suggesties om dit op te lossen?
Gert
Mountainbiker

Post by Gert »

Ik heb het klaar gekregen zodat de blokken evenwijdig blijven. Door de veer bijna niet op te spannen dus bijna helemaal dicht te plooien. Dan alles terug monteren en nu werkt het perfect. Blokken staan evenwijdig en worden toch terug geduwd door de bijna niet opgespannen veer tussen de blokken. Dus veer weinig opspannen geeft een veel betere werking. Remhendel grijpt nu ook directer aan doordat de blokken mooi over het hele oppervlak de schijf klemmen.
De voorrem sleept nog wel een beetje. Bij de achterrem heb ik dit ook gedaan en grijpt ook veel beter aan en sleept niet meer.
Krets
Mountainbiker

Post by Krets »

Ik heb dat met pa zijn schijfremmen ook al voorgehad. Gebeurde na een modderrit. Ik heb de blokskes eruit gehaald en de zuigers naar buiten geduwd. Siliconenspray erop en laten trekken. Daarna de boel met een vod gekuist en de blokskes terug ingeduwd. Dan even testen of het werkt en indien dit niet het geval was alles is herhaald tot de zuigers terug gelijk uitkwamen.
Ik heb dan de remmen nog is ontlucht maar dit is niet echt nodig denk ik.
Rapid
Mountainbiker

Post by Rapid »

Krets wrote:
Ik heb dat met pa zijn schijfremmen ook al voorgehad. Gebeurde na een modderrit. Ik heb de blokskes eruit gehaald en de zuigers naar buiten geduwd. Siliconenspray erop en laten trekken. Daarna de boel met een vod gekuist en de blokskes terug ingeduwd. Dan even testen of het werkt en indien dit niet het geval was alles is herhaald tot de zuigers terug gelijk uitkwamen.
Ik heb dan de remmen nog is ontlucht maar dit is niet echt nodig denk ik.
Mag je dit doen met siliconenspray?

Ik dacht dat je hier enkel de minerale olie van Shimano voor mocht gebruiken?
Brunox
Mountainbiker

Post by Brunox »

Zijn de nokken al gevlakt geweest ??
Post Reply