Merci JFK!
Ik kan moeilijk oordelen of je het volledig bij het rechte eind hebt maar tenslotte heb jij toch een medische achtergrond.
Misschien moeten anderen maar es beginnen nadenken of ze er iets van kennen of niet vooraleer ze copy/paste uitvoeren.
De laatste tijd zijn er hier nogal wat mensen die zever in pakskes aan het verkopen zijn omtrent voeding, training, ...
Das mijn gedacht!
creatine ?
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Je hoort zo vaak dat creatine een lichaamseigen product is en dat het daarom goed is. Dit slaat echt nergens op. Hormonen zijn ook natuurlijke, lichaamseigen producten. Dat betekent toch nog niet dat het goed is om er extra porties van in te gaan nemen?
Iets wat nog niet gezegd is: die zgn sportproducten zijn voor 99% afkomstig van de verenigde staten. Daar gelden andere wetten als hier. Bepaalde producten die bij ons verboden zijn zijn daar toegelaten. Creatine is uiteraard overal toegelaten, maar in het productieproces van die creatine treedt er dikwijls contanminatie op. Dwz: er zitten kleine hoeveelheden in van dingen die er niet in thuis horen. Dus als je zo'n pot creatine koopt zitten daar ingredienten in die niet op de verpakking vermeld staan. Bij zo van die capsules is het dikwijls zo: neem 2 willekeurige pillen uit dezelfde pot, en vergelijk de ingredienten. Dit kan soms zeer sterk verschillen! Allemaal dingen die op een slordig productieproces wijzen. Ga je dat soort producten gebruiken?
De reden waarom creatine tegenwoordig zodanig populair is heeft alles te maken met de marketing van die producten. Je moet weten dat dit een miljardenindustrie is en dat Europa voor die producenten nog zo goed als volledig onontgonnen terrein is. Die producenten sleuren er dikwijls belachelijke pseudo-wetenschappelijke studies bij om hun producten door onze strot te kunnen rammen, maar dat is van het niveau TV-shop hoor. Als je daarin trapt heb je werkelijk een tekort aan gezond verstand.
Iets wat nog niet gezegd is: die zgn sportproducten zijn voor 99% afkomstig van de verenigde staten. Daar gelden andere wetten als hier. Bepaalde producten die bij ons verboden zijn zijn daar toegelaten. Creatine is uiteraard overal toegelaten, maar in het productieproces van die creatine treedt er dikwijls contanminatie op. Dwz: er zitten kleine hoeveelheden in van dingen die er niet in thuis horen. Dus als je zo'n pot creatine koopt zitten daar ingredienten in die niet op de verpakking vermeld staan. Bij zo van die capsules is het dikwijls zo: neem 2 willekeurige pillen uit dezelfde pot, en vergelijk de ingredienten. Dit kan soms zeer sterk verschillen! Allemaal dingen die op een slordig productieproces wijzen. Ga je dat soort producten gebruiken?
De reden waarom creatine tegenwoordig zodanig populair is heeft alles te maken met de marketing van die producten. Je moet weten dat dit een miljardenindustrie is en dat Europa voor die producenten nog zo goed als volledig onontgonnen terrein is. Die producenten sleuren er dikwijls belachelijke pseudo-wetenschappelijke studies bij om hun producten door onze strot te kunnen rammen, maar dat is van het niveau TV-shop hoor. Als je daarin trapt heb je werkelijk een tekort aan gezond verstand.
- Transalp
- Mountainbiker
GT wrote:JFK wrote:Neil ik weet niet waar je al deze info vandaan haalt, maar ze is alleszins compleet verkeerd.
Ik denk dat er bijna in elke paragraaf kwakzalverij staat.
We got him!
Bron van de Neil:
http://www.goodfeeling.nl/default_creatine.htm
- Pascal Geerts
- Mountainbiker
Post by Pascal Geerts »
@JFK:
Ik heb ook wel gehoord dat ge als ge dan toch aan creatine zit, en ge wilt dat het effect heeft, dat ge dan best gene koffie drinkt, of cola...
Caffeine zou et effect van Creatine beperken (of zoiets)
Wat ik ook gehoord heb van een (redelijk fatsoenlijke) mtber is dat ge als ge in een kuur zit, soms last kunt hebben van zware benen. Ma hoe da komt...
Best interessante discussie trouwens.
Ik heb ook wel gehoord dat ge als ge dan toch aan creatine zit, en ge wilt dat het effect heeft, dat ge dan best gene koffie drinkt, of cola...
Caffeine zou et effect van Creatine beperken (of zoiets)
Wat ik ook gehoord heb van een (redelijk fatsoenlijke) mtber is dat ge als ge in een kuur zit, soms last kunt hebben van zware benen. Ma hoe da komt...
Best interessante discussie trouwens.
- polarbear
- Mountainbiker
Creatine inneming is een manier om een snelle en duidelijke prestatie verbetering te bereiken bij krachtsport en in explosieve takken van sport. In de wielersport kan het van voordeel zijn bij een (eind)sprint. Creatine heeft geen enkel effect op de uithouding. Aangetoond is het belangrijkste effect van creatine: toename van de maximale spierkracht met gemiddeld 5%. Bij een éénmalige maximale sprint van 30 sec kan extra inname van creatine leiden tot een verbetering van 2,5-5% van de prestaties, bij herhaalde sprints tot 10%. Niet iedereen ervaart echter in gelijke mate verbetering. Vooral bij diegenen die weinig vlees eten, is meer effect van de aanvulling te verwachten. Enkele bijwerkingen: soms spierkrampen met name als het warm weer is én gewichtstoename (+0.5 tot 3% vetvrije massa) door vocht retentie: gemiddeld 2kg winst. Een gewichtstoename van vijf kilo of meer in 5 dagen tijd is mogelijk. Er is nog geen enkele studie geweest dat aangetoond heeft dat langdurig gebruik ongevaarlijk is.
en
http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondspor ... eatine.htm
en
http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondspor ... eatine.htm
- polarbear
- Mountainbiker
"Bij nazicht van de bestaande literatuur vindt men bijna evenveel studies die besluiten dat creatine een prestatiebevorderend (ergogeen) effect heeft, als studies met als conclusie dat creatine geen enkel effect heeft. Wat moet men er dan van denken? De studies die werden uitgevoerd in uiterst gestandaardiseerde labo-omstandigheden zijn de enige studies die een positief effect aantonen, terwijl de minder goed gecontroleerde onderzoeken geen conclusies over een invloed van de inname van creatine toelaten. Is het mogelijk dat het effect verdwijnt door van het labo naar de de sportzaal over te schakelen? Natuurlijk niet, deze discrepantie wijst er heel eenvoudig op dat het moeilijk is om effecten van creatine aan te tonen op het sportterrein. Tal van externe factoren verstoren daar immers het verzamelen van gegevens."
Bron: http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondspor ... eatine.htm
Bron: http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondspor ... eatine.htm
pffff, ik ken er die dat eens geprobeerd hebben en ZE GINGEN GEEN SECONDE SNELLER, integendeel zelfs ... trainen, rusten, trainen, rusten, mannen, ... en goe in 't koppeke (nie gelijk Geert Wellens, amai
) zitten, dan heb je nog eens de voldoening dat je helemaal clean je prestaties verbetert !!! toemmetoch ... maar allez, discussieert maar verder zunne 
- Bikeman
- Mountainbiker
Ik heb nogthans ne kameraad die een paar jaar geleden creatine genomen heeft tijdens een proef aan de KUL.
Toen we samen gingen fietsen bleef die ervandoor gaan da het ni normaal was. Normaal is ons niveau zowa hetzelfde maar toen heeft hij mij kapot gereden, ik was helemaal van de kaart.
Hijzelf beweert dat het door de creatine kwam waardoor hij telkens weer sneller kon vertrekken na een bocht of een moeilijke passage.
Toen we samen gingen fietsen bleef die ervandoor gaan da het ni normaal was. Normaal is ons niveau zowa hetzelfde maar toen heeft hij mij kapot gereden, ik was helemaal van de kaart.
Hijzelf beweert dat het door de creatine kwam waardoor hij telkens weer sneller kon vertrekken na een bocht of een moeilijke passage.