Wedstrijd rijden VS. Nachtwerk

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

Post by absalon »

Ik kom waarschijnlijk binnenkort ook in ploegen te staan voor CNC machine(s). En zeker met de laten is dat ideaal( 14u-22u) Als je dan werkstukken hebt dat langlopen en nog is met de robot worden geladen. Dan kan dat makkelijk zijn dat je daar ne ganse dag kan neerzitten wat weer beter is uiteraard :lol:
MTBart7
Mountainbiker

Post by MTBart7 »

Hallo,

Ik zit ook in die situatie,fel willen sporten,gedreven sporten in combinatie met shiftwerk.

In 2005 begoonen in funklasse,
2006 en 2007 el/zc

Funklasse is perfect te doen.10 u trainen was genoeg om top 15 te rijden.
Dan ism P.Ponnet zeer gedreven aan 2006 begonnen.Echt trainen als een halve prof.Tot 15u/week ind de winter.Dit gecombineerd met volcontinue shif.Dwz.:4dagen vroege(half 5 opstaan);1dag thuis,4nachten,2dagen vrij dan 4dagen late.

Bioritme=O,O
Ik nam wel veel verlof op ifv sport.
Maar het is zwaar.
Ik liet er alles voor,en viel ook 7kg af ,van 70 naar 63.
Met de nacht Yochurt,en beetje fruit.Ontbijt koolhydraten.Op den duur zelfs alle eten op de weegschaal.Was de beste methode om af te vallen.
Als je een doel hebt kan je veel...
Mentaal was het dikwijls nog het zwaarste.Je bent eigenlijk constant moe zonder dat je het beseft.Recuperen van zware trainingen ,en slaap inhalen.De zin om te trainen is dikwijls weg doordat je wil slapen.Maar effe doorbijten en de fiets op...soms zat ik al om 13u op de fiets om dan 3u dt te gaan doen rusten en terug de nacht.

Dit alles om een goed resultaat te kunnen neerzetten...
Ik heb wedstrijden zelfs marathons gereden,el/zc top 30 en dan de nacht opgaan zonder te rusten.Ging allemaal.Een lichaam kan veel als je getraind bent.Gezond is iets anders...In ieder geval door deze combinatie was ik tijdens wedtrijden goed maar niet super,hf ging niet vaak in het rood,en mentale kracht was er dikwijls niet.

Uit ervaring kan ik alleen maar zeggen dat ( top)sport zwaar is maar shiftwerk is slopender!
De cobinatie=eigenlijk moordend!

Ik voelde me meermaals een vrak,en word je soms nog kwaad op jezelf omdat de training niet verloopt zoals gepland en je voeding soms verwaarloost...kan gevaarlijk worden!
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

als het maar 4 nachten zijn, en alke week opnieuw zal het nog meevallen, op 4 nachten ben je nog niet zo fel aangepast aan het nachtritme, en elke week opnieuw gaat wel wennen op de duur, wij doen de nacht om de 5 weken, dan heb je niks van wennen, wij werken 7 nachten op rij, kan u verzekeren, maandag ga je om 24u slapen en je doet geen oog dicht, de week na de nacht ben je net een zombie en het leuke eraan is dat wij het weekend erna al direct 7 dagen de vroege voorgeschoteld krijgen

voordeel is ook van 21 tot 5 uur, das weeral een uurke vroeger in bed dan een normale nachtshift

voor eten hoef je niet veel schrik, dat valt goed mee snachts, eet eigenlijk zelfde als anders
Putteke
Mountainbiker

Post by Putteke »

Headshot wrote:als het maar 4 nachten zijn, en alke week opnieuw zal het nog meevallen, op 4 nachten ben je nog niet zo fel aangepast aan het nachtritme, en elke week opnieuw gaat wel wennen op de duur, wij doen de nacht om de 5 weken, dan heb je niks van wennen, wij werken 7 nachten op rij, kan u verzekeren, maandag ga je om 24u slapen en je doet geen oog dicht, de week na de nacht ben je net een zombie en het leuke eraan is dat wij het weekend erna al direct 7 dagen de vroege voorgeschoteld krijgen

voordeel is ook van 21 tot 5 uur, das weeral een uurke vroeger in bed dan een normale nachtshift

voor eten hoef je niet veel schrik, dat valt goed mee snachts, eet eigenlijk zelfde als anders
Dit klinkt al beter in men oren. Want na dit alles begin ik toch een beetje schrik te krijgen om dit te doen.
Ik zou graag hard blijven trainen zoals nu en nog een beetje deftig zijn.
Niet een ganse dag met een mottig en slap gevoel rond lopen.
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

heb aan competitie thai boksen gedaan, en dit in combinatie met mijn ploegenarbeid, alles is mogelijk, zal alleen wel wat meer moeite vergen
Putteke
Mountainbiker

Post by Putteke »

Headshot wrote:heb aan competitie thai boksen gedaan, en dit in combinatie met mijn ploegenarbeid, alles is mogelijk, zal alleen wel wat meer moeite vergen
Dat laatste wou ik nu net niet horen. #-o :lol:
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

Ik heb 4 jaar nachtwerk gedaan, ik deed niets liever. Alleen de zaterdagmorgen was soms eventjes zwaar. Wij werken van maandagavond tot zaterdagmorgen (ma-do van 21u30 tot 5u15 en op vrijdag van 19u tot 02u45). Het voordeel aan zo'n werkuren is dat je de zaterdagmorgen nog relatief vroeg thuis bent vergeleken met andere firma's.

Sedert november ben ik omwille van een project overgeschakeld naar dagploeg + verschoven ploegen. Dat betekent normaal gezien de dag (7u15 tot 15u45) maar ook dikwijls eens de vroegen/laten/nacht en soms zelfs verschoven opkomen. Bvb van 10u tot 18u of van 16u tot 24u...
Ik persoonlijk vind dat veel slopender dan een vaste nacht doen. Vooral als je de maandag de laten doet, dinsdag om 9u 's morgens begint en overuren doet en dan de dag erna de vroegen mag opkomen om te eindigen met 2 keer de nacht..... Dan zie je de hele week geen fiets! Je hebt er gewoon geen zin in...

Toen ik de vaste nacht deed, ging ik slapen om 6u en ik stond om 13u op. Goed uitgerust en lekker veel tijd om te trainen. Wat ik in het begin wel deed (maar mee gestopt ben) is 's avonds nog een beetje slapen. Ik was iedere keer meer vermoeid...

Wat betreft dat eten: ik dronk 's nachts (pauze was om 23u55) altijd een pot soep of 2. Of soms wat pasta die ik meebracht van thuis. Daarna probeerde ik enkel water te drinken en soms nog een klein koekje. Maar zeker geen grote hoeveelheden eten na middernacht. In de nacht at ik zelfs minder en gezonder dan overdag.

Ergens november 2008 moeten we kiezen in welke ploeg we terug willen en ik denk (ben er zelfs bijna zeker van) dat het weer de nacht wordt!
BASSMAN
Mountainbiker
Location: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17

Post by BASSMAN »

Heb jaren de vaste nachtpost (22.00-6.00) gedaan en dat viel goed mee. Ge moet zaterdagmorgen niet te lang in bed blijven anders kunt ge s'avonds niet slapen.En met het eten,geen problemen(ik toch niet).Ge moet wel bedenken dat uw buren er rekening mee houden dat gij nog slaapt als zij in de tuin of het gras afrijden.En nog een tip,dikke donkere gordijnen plaatsen voor tegen het daglicht en eventueel oorstopjes op uw nachtkast.De eerste maand zult ge het moeilijk hebben met het slapen maar daarna slaap ge als een r........s.Nu zult ge u afvragen,zoveel positiefs schrijven en nu gene nachtpost ,awel heb nu nog een betere post namelijk de weekendpost mààr dat is zeker niets voor een wedstrijd rijder. p.s. uw kontract:als ge dat geweten had van die nachtpost had ge dan niet getekend? denk het wel
Putteke
Mountainbiker

Post by Putteke »

Had ik het geweten had ik ook getekend, maar er toch tweemaal over nagedacht. Zeker omdat ik nu zo kort bij huis kan werken, ik rij welgeteld 4minuten van bij mij thuis naar men werk met de fiets. Na dit te horen ben ik al wat meer gerust. Over het eten en het slapen maak ik me geen zorgen. Het is gewoon te hopen dat ik er tegen kan en dat zal zen eigen wel uitwijzen zeker. Binnen 4 weken moet ik men eerste nacht doen.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

het zal in het begin wat slaapproblemen geven.
in het begin best geen zware voeding eten snachts, want als je nog niet wat bent aangepast kan dat problemen gaan geven op korte termijn (zware maag, misselijk gevoel in de maag)

geef jezelf de tijd om aan te passen, en het is ook een beetje aftasten qua voeding en de uren dat je best eet 'overdag'.

kan wel 4-5 weken duren eer je grotendeels bent aangepast.
Post Reply