bij duursporten heb je meestal een opbouwperiode van een paar weken en dan een weekje relatief rust om te peiken naar een wedstrijd en dan begint de cyclus opnieuw maar intenser. Ik heb de indruk dat Nys na het BK nog een zwaar trainingsprogramma heeft afgelegd voor de allerlaatste opbouwperiode en daar in de recente wedstrijden de tol heeft voor betaald.
zijn eerste rondes waren trouwens goed, maar hij kon niet in overdrive gaan, hij bleef verder die loopzones opfietsen, dus eigenlijk zit de basis nog wel goed, hij en zijn trainer zullen wel weten hoe ze deze rustweek moeten indelen om zondag ideaal aan de start te komen. zo'n shock kwam zondag misschien wat zwaar aan maar kan aan de andere kan het juiste effect hebben, wie weet was hij anders deze week nog zwaarder gaan trainen en stond hij daar zondag met slappen benen, nu zal hij wel oppassen en uitgerust aan de start komen
de min prestatie was wellicht geen comedie, maar de uitleg dat hij daarom niet meer tot de favorieten behoort is het misschien wel een beetje. Maar we kunnen niet klagen er zit al spanning in de wedstrijd een week voor ze begint. Van mij mag Bart ook wel winnen hoot, maar hij heeft nog geen enkele grote confrontatie met Boom gewonnen dus wordt dat moeilijk. Het kan de mooiste wedstrijd van het jaar worden of oersaai
grappig wel de dat discussie over de fiets op de olympische spelen ondertussen verstomd is
sven nys
Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
- Rikske
- Mountainbiker
- Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition
Volgens mij gaat er géén enkele (echte) Nys fan op voorhand beweren dat Nys wereldkampioen zal worden (we hebben ondertussen al dikwijls genoeg mogen ondervinden dat een héél seizoen de ene cross na de andere winnen geen garantie geeft op de regenboogtrui, dat weet je als Nys fan nu al wel).alexi wrote:Sinds Nys een paar weken minder aan het presteren is is het hier op het Forum vol met berichten over een WK over gans het jaar te spreiden.
En dat terwijl hij een maand geleden al bijna wereldkampioen was (allé,volgens de berichten hier)![]()
Ik zie het meestal zo, Nys is eigenlijk de beste crosser van het seizoen, dus logischer wijs zou hij de regenboogtrui moeten kunnen dragen. Maar ik zeg er dan onmiddellijk ook bij dat Nys die trui niet écht nodig heeft om zijn seizoen glans te geven, hij heeft zijn fans al genoeg kijkplezier gegeven, om nog maar te zwijgen over de klassementen die, zo goed als, binnen zijn, en de trui in de belgische driekleur (waar Nys ook altijd érg op gebrand is). Het zou voor ons, Nys fans, natuurlijk erg leuk zijn moest hij ook de regenboogtrui winnen, maar de tijd dat ik mij hierop doodstaarde is al lang voorbij hoor.
Objectief gezien kan je niet anders dan toegeven dat een WK over verschillende wedstrijden (zoals nu de Wereldbeker bijvoorbeeld) veel meer garantie geeft dat de regenboogtrui naar de beste crosser van het seizoen gaat, omdat het wereldkampioenschap dan veel minder afhangt van uitzonderlijke omstandigheden of tegenslagen. Maar ik ben het ook afgeleerd om hierover een héél pleidooi af te steken, het WK is zoals het is, en voor mij heeft die blauwe leiderstrui van de UCI uiteindelijk toch meer waarde als de regenboogtrui (hoewel ik puur op zicht die laatste toch het mooist vind
Jongens toch, het WK is op 1 dag, das altijd al zo geweest, dat is voor iedereen hetzelfde, Get over it
het mag toch nog een beke spannend zijn zeker.
Altijd dezelfde zever, "Nys is de enige die de trui verdiend". Nee diegene die op die dag het beste gepiekt heeft en het beste met de druk kan omgaan verdiend het om te winnen, of dat nu Nys,Wellens of Berden is. Zo simpel is't.
Altijd dezelfde zever, "Nys is de enige die de trui verdiend". Nee diegene die op die dag het beste gepiekt heeft en het beste met de druk kan omgaan verdiend het om te winnen, of dat nu Nys,Wellens of Berden is. Zo simpel is't.
- Rikske
- Mountainbiker
- Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition
Ik zeg helemaal niet dat Nys de enige is die de trui verdiend hoor, maar als de regenboogtrui voor "de beste crosser van het seizoen" zou staan, dan is Nys inderdaad diegene die er het meeste recht op heeft (maar daarvoor hebben we nu eenmaal de trui voor leider in de UCI ranking).SPECI wrote:Jongens toch, het WK is op 1 dag, das altijd al zo geweest, dat is voor iedereen hetzelfde, Get over ithet mag toch nog een beke spannend zijn zeker.
De regenboogtrui staat nu inderdaad alleen maar voor "de crosser die zich het best heeft gericht op die dag (en die geen pech, of valpartij door andere rijders of camera-mannen kent)". Want het is niet alleen voldoende om goed te pieken en stressbestendig te zijn hé, er is ook altijd de nodige portie geluk mee gemoeid. Of denk jij dat Vervecken vandaag de regenboogtrui zou dragen moest dat voorval met die camera-man niet gebeurd zijn ? (persoonlijk denk ik dat de trui dan in Vorselaar zou liggen, maar kom...)
En voor fans van iemand die bijna elke cross op het hoogste schavotje staat is deze factor "geluk/pech" waar de trui mee kan gewonnen of verloren worden natuurlijk iets frustrerender als voor fans van rijders waarvoor deze faktor er nu net voor kan zorgen dat ze ook eens grote vis kunnen vangen.
Maar zoals ik al zei, het wk is zoals het is, en dat moet voor mij niet veranderen, zo is er inderdaad nog wat extra spanning te zien. En ik hoop dat Nys binnen een paar jaar (als de conditie achteruit begint te gaan) ook het verstand heeft om nog een paar seizoenen de klassementen te laten voor wat ze zijn, en al zijn energie te steken in het behalen van de regenboogtrui, want zoals sommige huidige rijders nu ook laten zien is het dan nog steeds mogelijk om een paar wereldkampioenschappen te winnen op die manier (dus er is nog steeds hoop voor Nys om een paar extra regenboogtruitjes in zijn kast te krijgen
Hoewel ik er serieus mijn twijfels over heb dat Nys zoiets kan, de klassementen laten voor wat ze zijn. Ik zie hem binnen een paar jaar gewoon stoppen vanaf dat de conditie hem in de steek laat, de mensen verwachten van hem immers dat hij zo goed als alles wint, en vanaf het ogenblik dat dit niet meer kan zal je de krantenkoppen weeral zien ...
Positief nieuws vind ik, hopelijk is iedereen top zondag en wordt het een spannende wedstrijd (en op het einde wint er een Belg ).Nys: "Mijn lichaam sputtert niet meer"
do 24/01/08 - Sven Nys heeft goed nieuws voor al zijn supporters. De veldrijder heeft woensdag licht getraind en voelt beterschap. "Maar ik weet niet of dat genoeg is om te knallen op het WK", zegt Nys. Sven Nys heeft een positief signaal gekregen van zijn lichaam: "Het sputtert niet meer", is hij blij in Gazet van Antwerpen.
(Belga)
Sven Nys zat zondag nog vol twijfels na zijn slechte prestatie en uitslag (twaalfde) in Hoogerheide (foto). Nu klinkt de leider in de UCI-stand weer positief.
"Woensdag ging ik twee uur de deur uit voor een lichte duurtraining: mijn benen wat ontspannen en tegelijk een beetje tot bewegen verplichten."
"Ik moest mezelf intomen om niet te hard te gaan. Een positief signaal: de goesting om te trainen groeit, de frisheid neemt toe."
"Ook andere vaststellingen wijzen in dezelfde richting. Ik eet goed en mijn hartslag is normaal. Er is dus niks aan de hand met mijn lichaam. Maar of dat genoeg is om te knallen op het WK?"
- pointbreak
- Mountainbiker
- Location: Rockrider 8.2/full XT Mavic crossride Disc/ Thompson Antares race
Post by pointbreak »
ja ik denk dat Sven ze dit jaar allemaal goed liggen heeft.davidS wrote:net op het nieuws: de bondscoach viel bijna om toen hij Nys achter een brommer zag trainen terwijl ze terug naar het hotel fietsten
Goed uitgerust, geen topfavoriet, geen druk.
maar wel de goeie benen.
Lets hope !
- Wowtre
- Mountainbiker
- Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
ja maar in het hotel neemt hij de lift omdat hij "moest uitsrusten" en natuurlijk vlamt Wellens dan de trap op om te tonen dat hij top is ... loldavidS wrote:net op het nieuws: de bondscoach viel bijna om toen hij Nys achter een brommer zag trainen terwijl ze terug naar het hotel fietsten
als de camera er niet bij is zwanzen die wat af hoor. Nys en wellens koersen misschien al 15 jaar de zelfde wedstrijden, ondertussen kennen die elkaar al een beetje zeker
- Rikske
- Mountainbiker
Ik denk dat hun goede verstandhouding vooral komt doordat ze niet van de pers afhangen om te horen wat er aan de hand is, voor de pers is een vete tussen Sven en Bart immers het beste dat er kan gebeuren, de mensen lezen dit graag dus is het goed voor de verkoop. Want wie wil nu lezen dat die 2 goed overeenkomendavidS wrote:die 2 hebben meer verstand dan sommigen hier op het forumWowtre wrote: als de camera er niet bij is zwanzen die wat af hoor. Nys en wellens koersen misschien al 15 jaar de zelfde wedstrijden, ondertussen kennen die elkaar al een beetje zeker