Meer spiermassa krijgen, hoe?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Post Reply
bartjoosen
Mountainbiker

Post by bartjoosen »

Ik denk dat we vooral het onderscheid moeten maken tussen de verschillende soorten kracht, en vooral snelkracht en kracht uithouding.

Je kan veel snelkracht hebben, maar geen krachtuithouding.
Dit heeft als gevolg dat je bv makkelijk 120 kg met een leg press verzet, maar geen set van 10 x 80 kg.

Terwijl je dit wel kan als je krachtuithouding hebt.

Snelkracht train je door korte reeksen met zware gewichten, wat ook kortere spieren en meer MASSA tot gevolg heeft.

Krachtuithouding train je door lange(re) reeksen met lichtere gewichten, wat niet zoveel massa geeft.

Voor meer info over trainingperiodes, uithoudingstraining, krachttraining, (en ook een hoofdstukje voeding):

J Vrijens: Basis voor verantwoord trainen.

Deze boek is al verschenen in verschillende edities, dus hij wordt geregeld aangepast.

Ik hoop hiermee weer wat meer klaarheid te brengen in deze complexe materie (of juist nog complexer gemaakt :-? )

Nog veel train genot

Bart
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

Post by absalon »

zoals eerder al gezegd, trainen is de boodschap. en het is toch nie om de benen te doen zeker daarmee bedoel ik hoe ze eruit zien langs buiten.
Bmweke
Mountainbiker

Post by Bmweke »

Heb dees oud topic is doorgelezen.
Ik ben nu ook aant fitnessen om krachtiger uit de winter te komen.
(Eigenlijk om mijn benen te verstevigen zodat die een zwakke pees beter kunnen opvangen :oops: )
Het moeilijke is idd dat je spieren opbouwt die getraind zijn voor uithouding.

In heel het topic heb ik maar 1 quote onthouden.

"De bikers rijden vaak met het duurste en beste en lichtste materiaal rond, maar de basis slagen ze over, nl is mijn lichaam wel in orde!? "

Op training, TT's, Chrono's of Xc's, overal kom je tegenwoordig bikes tegen van 3000€ en meer, maar geld uitgeven om hun lichaam "te tunen" daar hebben ze dan niks meer voor over...
Maar das een ander topic
:wink:
meatball
Mountainbiker

Post by meatball »

powertraining in fitness helpt maar niet op een week he, :wink: maar is wel veel gezonder dan chemische brol :evil:
Bmweke
Mountainbiker

Post by Bmweke »

neenee geen week :wink:
De bedoeling is de eerste maanden +- 5x/week (3x benen, 2x bovenlichaam. elke dag ander spiergroepen)
vanaf november begin ik terug rustig met fietsen en zal ik het fitnessen iets moeten terugschroeven.
scott racer
Mountainbiker

Post by scott racer »

Bmweke wrote:neenee geen week :wink:
De bedoeling is de eerste maanden +- 5x/week (3x benen, 2x bovenlichaam. elke dag ander spiergroepen)
vanaf november begin ik terug rustig met fietsen en zal ik het fitnessen iets moeten terugschroeven.
Maar je moet er de tijd voor hebben hé :roll:

Ik ben nu een mager schraal manneke en heb het geluk dat ik redelijk goed ben in klimmen en uithouding.
Dus hoef ik maar alleen kilometers te maken ,maar zelfs daar ontbreekt soms tijd voor #-o
Ik probeer min. 2-3 keer per week een rit te doen van +60km .
Plus daarbij de kilometers van en naar het werk .

Als je 2 kinderen en een vrouw hebt is het niet simpel om nog vrije tijd over te houden voor uzelf .
:roll: Of ze moeten allemaal gaan meetrainen :drunk:
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

heb niet alles gelezen maar heb me laatste tijd toegelgd op massa kweken...ni voor sneller te fietsen maar om kilo's te winnen...

ik ben redelijk groot en ik vin dat uw breedte daarbij moet passen.

en mensen die zeggen al die poeierkes : rommel...geloof het maar.

ik slaag ook nix vet op dus geen vet op slagen is ni bulken, dus is stuk per stuk bijtrainen.

eerst en vooral : eten zo veel je kunt (6 - 7maaltijden per dag) met veel koolhydraten, 2.2koolhydraten per kilo lichaamgewicht. zorgen dat je aan 3000kcal per dag geraakt en dat die voornamelijk uit koolhydraten komen en eiwitten zeker niet vergeten !

ik heb op nog geen maand trainen (exclusief fietstrainingen) 4kilo aan effectieve spiermassa gewonnen...juiste schema juiste voeding...velenen schinen da hier ni te weten maar voeding is 80% van uw training ! nix zo belangrijk als voeding !

ik train 4keer per week,

dag 1 : borst, biceps, triceps, buikspieren, rug.
dag 2 : benen, buikspieren en schouders.
dag 3 idem als dag 1
dag vier idem als dag 2

altijd buikspieren trainen en kuiten, zijn spiergroepen die je bijna niet kunt overbelasten.

er is zoveel over te weten dat ik je het beste kan doorverwijzen naar magazines en boeken en vooral ook trainers in fitnesszaken zelf...

qua poederkes en andere 'rommel' kan ik je aanraden , hydrolized whey protein isolate (wei-proteine, gehydroliseerde, zorgt voor een effectieve opnamen van 85-90% vd eiwitten) dat is spierherstellend (dus na de training in te nemen)

ook nog deftig : gebufferde creatine (kre-alkalyn) is creatine die ph-neutraal is en die nie tomvormd tot creatinine voor het de spier bereikt, creatinine is een toxische stof. wat wel doen wat de meeste niet weten als jecreatine neemt ; geen cafeine nuttigen, dit remt de werking van de creatine...(zit ik koffie, chocolade, cola,sommige energiegels...)

om echt massa aan te maken moet je gaan overdrijven met koolhydraten en eiwitten (let wel te veel eiwitten gaan gewoon de pot in he, koolhydraten worden opgeslagen) dat kan je doen door drie maal daags weight gainers in te nemen, de beste weightgainers bevatten een deel creatine en l-glutamine (die laatste zorgt voor spieaanmaak)

er zijn zoveel middelen (legale middelen) best eens gaan horen naar ene die zulke supplementen verkoopt je uitleg doen en je bent direct geholpen.

en verder zou ik zeggen : trainen, en niet opgeven meer gewicht pakken dan je denkt aan te kunnen en zweten is een must...ha en nog een tip ivm koolhydraten, niet enkel suikers ook zetmeel he ! en probeer koolhydraten altijd aan te vullen met 1/3 eiwitten, gegarandeerd snellere opname in het bloed
Bmweke
Mountainbiker

Post by Bmweke »

Ik denk dat gij op het verkeerde forum zit :wink:

Hoe weet gij eigenlijk dat gij 4 kg puur spieren zijt bijgekomen op ocharme 1 maand tijd?
Ge geeft zelf toe dat ge weightgainers en creatine neemt.
Creatine zorgt oa. ervoor dat uw spieren meer vocht opnemen dan normaal en dus een groter uitzicht geven.
Idd eten doet veel, heel veel.

Maar sorry dat ik niet geloof dat jij 4kg puur spiermassa zijt bijgekomen op 1 maand tijd.

De eerste maand wordt zelfs aangeraden om uw spieren laten gewoon te worden aan het trainen met gewichten, je weet zelf niet welke gewichten je aankan en welke oefeningen je het beste liggen. Pas na een maand wordt er dan een programma uitgeschreven perfect voor uw kunnen en natuurlijk uw doelen.
Als gij van fitnessbeginneling op 1 maand 4kg spiermassa hebt bijgekregen dan moete dringend ne video of een boek uitbrengen want gij wordt multimiljonair...

:-D

Grtz Nico

Ps. Het enige wat ik had na een paar beurten die eerste week waren stijve spieren. Maar ik zal duidelijk verkeerd bezig zijn #-o :wink:
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

Vroeger heb ik veel gesport , was altijd de kleinste van de bende en echt supersterk was ik niet echt op jonge leeftijd ...
Toen ik 17j ben ik begonnen met powertraining thuis op aanraden van mijn voetbalcoach . Sinds heb ik er een routine van gemaakt dat ik elke morgen 50x pomp, situps doe, halters liften (begon bij 3.2kg aan elke arm) en 's avond maak ik er 100x diezelfde training ..ik doe telkens reeksen van 10 ..dus 10x liften , 10x pompen ..etcetc na 1 volledige reeks stretch ik de armen en benen heel even en begin opnieuw ...
Ondertss doe ik al 6 schijven van 1 kg aan elke arm en de halter zelf weegt er 1.2 , 7.2Kg per arm dus ..en liften doe ik dan ook nog eens heeeeeel traag , dat is ook de bedoeling, veel mensen doen het verkeerd ..
Geloof me , nu ben ik er 28 volgende week en nog steeds zie ik mijn armpkes groeien qua spieren ..en dat kleine magere ventje van vroeger is niet lmeer te zien in de spiegel :wink:
Maar dat heeft me verdoeme veel wilskracht en doorzettingsvermogen gekost!
Enige raad is idd : trainen , trainen en nog eens trainen tot je de pijn nog niet meer voelt :wink:

ps: begrijp me niet verkeerd heh, ik ben geen beest van ne vent, maar heb er toch aardig wat van gemaakt en ben er terecht trots op ! :-D
En van die creatine en al die rommel heh, AFBLIJVEN! Je zal nog versteld staan van je eigen lichaam met enkel wat meer wilskracht om het zelf te doen ..dan heb je ook 'echte' spiermassa en dus ook de kracht die erbij hoort ;)
Veel eiwitten eten in de vorm van kip en af en toe ne goede dikke biefstuk! worden kleine kereltjes mannen van!

Mvg
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

ik weet dat ik puur massa bij heb omdat het gemeten is, vetpercentage is nog gedaald...

puur fysiek gezien zie ik nu de spieren meer gedefineerd en de aders liggen er dikker op.

en creatine zorgt niet enkel voor een vochtopname id spieren, zoals ik al zei neem ik gebufferde creatine wat toch een groot verschil is.

en even ter zijde ik heb vroeger nog met halters getraind, paar jaar geleden tijdens mijn basketballperiode...ben dus nog ni stijf geweest na trainingen nu en kan je verzekeren dat ik redelijk ver ga.

en over wilskracht kan ik nog zeggen : daar ontbreekt het me ni aan kan ik je rustig verzekeren maar als je niet alleen woont pas je niet zomaar een dieet toe, je bent altijd met twee en je kan niet verwachten dat de ene dit eet en de andere dat, hier bieden supplementen de uitweg.

over de zogezegde 'rommel' je zorgt er met deze 'rommel' voor dat je spieren voldoende herstellen voor de volgende sessie, als je dat niet doet doe je meer kwaad dan goed.

wat jij doet is ook niet zo slim : alle dagen pompen en sit-ups. ik deed da vroeger ook maar je belemmerd je lichaam op groei door te weinig te rusten. ik deed vroeger 125 sit-ups in reeksen van 25 en evenveel push ups plus nog dippen ed.

ik eet enorm veel : een biefstuk van 650gram speel ik zo naar binnen, daarbij nog goed veel aardappelen en ik lééf :-D maar heel belangrijk is wanneer je eet...eiwitten na de training, koolhydraten ervoor en tijdens.
Post Reply