Vakantiebestemming: Portugal/Noorwegen/Schotland/andere ?

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Boowks
Mountainbiker

Vakantiebestemming: Portugal/Noorwegen/Schotland/andere ?

Post by Boowks »

Hey!
De moment is weer aangebroken dat ik met een paar maten begin te overleggen over onze vakantiebestemming deze zomer. Graag had ik hier de raad ingeroepen van de doorwinterd bikers.

Het probleem is het volgende. De vorige jaren zijn we eens naar Schotland en eens naar Noorwegen geweest. Allebei leuke trips, maar door slechte voorbereiding uiteindelijk relatief weinig tot biken gekomen. Dat zouden we dit jaar absoluut willen vermijden.
Het oorspronkelijke plan voor dit jaar was Portugal. Dit was voortgekomen uit de voorwaarde dat we eens ergens naartoe wilden waar we een grotere kans op goed weer hebben dan de vorige 2 jaren (vooral in Noorwegen heel veel (gietende) regen gehad). De laatste weken zijn er echter weer twijfels gerezen hieromtrent. Ten eerste omwille van de afstand; we knn maar een 2-tal weken gaan, en met de wagen naar Portugal is toch al 2 dagen reizen. Dus op en af 4 dagen kwijt. Ten tweede bedachten we dat Portugal in juli-augustus mss een beetje té warm zou zijn.

Mijn vragen zijn dus de volgende:
- heeft er iemand ervaring met reizen naar Schotland of Noorwegen? We overwegen deze 2 bestemmingen nog altijd, maar enkel indien we knn vertrekken met de zekerheid dat we daar degelijk gaan knn biken, zonder daar nog alles te moeten uitzoeken.
- heeft er iemand ervaring met Portugal in de zomer. Valt de temperatuur mee? En hoe zit het daar wat betreft locaties om te biken?
- eventuele andere bestemmingen zijn ook welkom. Iemand die ergens geweest is waar het gewoon fantastisch was... Enige criteria zijn: relatief grotere kans op goed weer dan Noorwegen/Schotland, en niet té ver (pakweg 1200 km als max).

Alvast bedankt voor jullie input.
Greetz.
karel m5
Mountainbiker

Schotland

Post by karel m5 »

Hallo,

ik ben 3 jaar terug gaan biken in Schotland.
Voor de lokatie heb ik me laten inspireren door 'the 7 stanes'.
Dit zijn 7 lokaties in Schotland waar permanente routes liggen.
De routes zijn zeer verzorgd! (na een zware storm veegden ze zelfs het parcours schoon).
Onze formuke was de volgende: we kozen een lokatie, reden er heen en zochten een plaats om te overnachten met de tent. Dan reden we daar één of 2 routes en de volgende dag gingen we naar een andere lokatie.
In totaal hebben we 5 lokaties aangedaan en een voor een waren ze super!
Ik zou er meteen terug gaan ware het niet van het feit dat ik nu vader ben van 2 kleine kindjes en de komende jaren daardoor liever in de streek blijf.
Hier: http://www.7stanes.gov.uk/ vind je alvast meer info.

Groeten, Karel
ikkel
Mountainbiker

Post by ikkel »

naar de duitse alpen trekken Füssen bv. is maar 800km van hier wondermooi en je kan er geweldig biken.
ook het zwarte woud is een mtb paradijs.
op beide plaatsen kun je genoeg kaarten kopen en plezier gegarandeerd met een mooie omgeving.
pocoloco
Mountainbiker

Re: Vakantiebestemming: Portugal/Noorwegen/Schotland/andere

Post by pocoloco »

Boowks wrote: Mijn vragen zijn dus de volgende:
- heeft er iemand ervaring met reizen naar Schotland of Noorwegen? We overwegen deze 2 bestemmingen nog altijd, maar enkel indien we knn vertrekken met de zekerheid dat we daar degelijk gaan knn biken, zonder daar nog alles te moeten uitzoeken.
- heeft er iemand ervaring met Portugal in de zomer. Valt de temperatuur mee? En hoe zit het daar wat betreft locaties om te biken?
- eventuele andere bestemmingen zijn ook welkom. Iemand die ergens geweest is waar het gewoon fantastisch was... Enige criteria zijn: relatief grotere kans op goed weer dan Noorwegen/Schotland, en niet té ver (pakweg 1200 km als max).

Alvast bedankt voor jullie input.
Greetz.
Schotland:
http://www.scottishmountainbike.com/

Noorwegen: rond Lillehammer

Portugal:
ik heb ervaring met Portugal begin juni... bloedheet (constant 40°C). Ik ken geen bike hot spots (what's in a name...) ginder maar die zullen er wel zijn. Wat il wel weet is dat ik toen de verdere voorbereiding van een Trans Portugal heb laten varen: te eentonig binnenland en te veel fijn grint waarop het niet leuk biken is. Niet zo maar naartoe gaan zonder duidelijke info waar het goed biken is dus.

Andere bestemmingen:
Een aanrader in het zuiden met veel goed weer is de streek rond het dorpje Ainsa in de Spaanse Pyreneeën. Dat is nog net binnen "actieradius". Daar zijn 10 uitgestippelde routes.
MaartenW
Mountainbiker
Location: Canyon ES5,Fondriest Domino plus, Colnago Master, Schauff Track, Diamant Cross

Post by MaartenW »

Portugal

hier heb je een bikepark:

in midden portugal

http://www.turistrela.pt/bike%20park/bike%20park.html

nog wat routes

http://www.mondrakerbikepark.com/

http://www.portugalbike.com/EN/index.asp

Ik ben er vorig jaar 2 weken gaan rijden in mei en heb me er gemamusseerd.

Noorden veel natuurparken met prachtige stukken o.a. op sommige wandelpaden. Technisch, stijl, wel geen uitgestippelde routes. Heb daar dagen gehad dat ik op 6 uur en 60kilm gene mens ben tegengekomen en mss 100meter asfalt gedaan heb.

Verblijf K/O +-45 euro voor 2 man.

zuiden meer dirt roads ben van beja naar Faro gereden ook wel aangenaam cruisen.

Maar in de zomer gaat het zuiden alvast veel te warm zijn om te biken.

Voor het noorden Vlieg je met Ryanair op Valladolid en dan de trein op naar de spaans portugese grens, let wel je mag alleen op de boemel treinen met een fiets zowel in spanje als portugal tenzij je hem in een doos verpakt. Treinen heb ik daar serieus op gevloekt. Volgens de locals zijn er heel wat routes via GPS beschikbaar maar die heb ik zelf niet, surfen maar zou ik zeggen..

Eventueel kan ik je wel wat meer vertellen pm anders Kane ook maar mijn reisgezel en tolk

edit

naar het schijnt vind je hier gps tracks http://www.bttindex.com/
El Baelos
Mountainbiker

Post by El Baelos »

Ben in het Noorden van Portugal geweest. Is er iets koeler om te biken en in de bergstreken die je daar hebt moet het goed te doen zijn om te mountainbiken. Let wel: iets koeler is nog steeds héél warm...
Boowks
Mountainbiker

Post by Boowks »

Wow, bedankt voor alle reacties iedereen!
Zoals ik het nu zie, staat Schotland op de eerste plaats (enkel zonde van het weer daar, je weet nooit wat je daar krijgt). Portugal verschuift al wat naar de achtergrond. Het zwarte woud moet ik eens goed bekijken...

Ik zal alles al eens voorleggen aan de reismakkers, zien wat zij er van vinden. Ondertussen mag iedereen uiteraard zijn/haar bedenkingen blijven posten, ook eigen voorstellen zijn zeer welkom.
MacC
Mountainbiker

Post by MacC »

Als je wat info nodig hebt omtrent MTB in Schotland, wil ik je deze gerust geven. Wij wonen ondertussen bijna twee jaren in het Noorden van Schotland (thv Golspie tracks). Zeker de moeite en het weer valt al bij al goed mee. Het is geen Spanje natuurlijk maar het regent aan de Oostkust minder dan in Belgie. Westkust is a different story.

Cheers
BikingBrecht
Mountainbiker

Post by BikingBrecht »

Ik heb geen ervaring met biken in de opgegeven gebieden.

Twee jaar geleden ben ik wel eens naar Portugal geweest. Ik zat toen voornamelijk aan de kust (golfsurfen). In volle zon was het echt bakken.

Mocht ikzelf naar Portugal gaan biken, dan zou ik opteren voor de Algarve in het zuiden. Dit moet je vlot kunnen bereiken via een vlucht vana Ryanair naar Faro.
dmx
Mountainbiker

Post by dmx »

We zijn vorige zomer met tien man naar de 7Stanes in Schotland geweest, met zwaardere fietsen (enduro's). Als het weer meezit, is dit een geweldige ervaring. De bekendste Stanes zijn Glentress en Innerleithen maar qua singletrack vond ik Kirroughtree de mooiste. Zoveel flow heb ik nog nooit meegemaakt? =P~
Post Reply