Draag jij een helm?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
prideandglory1891
Mountainbiker

Post by prideandglory1891 »

sinds kort ook een helm, eigenlijk sinds ik de MTB microbe te pakken heb :wink:
vroeger reed ik enkel met koersfiets en zag er 't nut nie van in (shame on me)
nu, de eerste rit dat ik m'n hemlpje opzette reed ik samen met een vriend de rode oudenaarde bloso route (ik voor de eerste maal) en bij een afdaling redelijk goe tegen de grond gegaan, met bijhorende koprolletjes tot gevolg... fiets lag 20 meter verder, maar toen ik terug op m'n fiets kroop, begon ik te beseffen da ik van geluk mocht spreken da ik die helm op had (de weg lag bezaaid met stenen)

sindsdien: ALTIJD, Zowel Race als Mtb
Haaike
Mountainbiker

Post by Haaike »

Ik draag altijd een helm als ik ga mtb-en of met de koersfiets rijden. Vroeger, toen ik begon te rijden (op mijn 11e), probeerde ik die altijd "toevallig" te vergeten. Want ja, da's toch ni cool, omgekeerde pispot op mijn hoofd... en meer van dat gezever. De modellen waren toen wel niet zo mooi als nu, maar dan nog, schaam er mij eigenlijk voor dat ik "geen helm = cooler" ooit normaal gevonden heb. Nu ja, zal wel bij de leeftijd horen waarschijnlijk :wink: Negen jaar later heb ik al ietsje meer verstand, nu draag ik hem dan ook altijd op fietstochten.

Alleen als ik met mijn gewone fiets naar station, bib, winkel... rij, dan draag ik hem niet. Eigenlijk zou ik dat beter wel doen, maar het is vooral om praktische redenen: op weg naar het station (en naar univ dus) heb ik sowieso altijd een zware tas mee, vaak een laptop en dan soms daarbovenop ook nog eens een tekenmap A3-formaat of zo'n buis waar ik mijn tekeningen in kan steken. Dus dan is het niet echt doenbaar om daar ergens ook nog een helm bij te gaan proppen, hoewel ik weet dat ik met mijn gewone fiets evengoed kan vallen.

Gelukkig kan ik wel langs vrij rustige wegen rijden, dus het is niet zo dat ik door Brussel-stad moet rijden ofzo en dus veel risico loop. Moest ik wel in zo'n drukke stad moeten rijden, dan zou ik wel een helm opzetten, want zo'n plekken zijn toch wel een pak riskanter dan mijn baantje door de velden (dat zeker op de uren dat ik er passeer nog niet wordt gebruikt als sluipweg).
Haaike
Mountainbiker

Post by Haaike »

Sorry, dubbelpost. Server was trager dan ik dacht :oops:
Last edited by Haaike on Tue 22 Jan 2008 21:19, edited 1 time in total.
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Haaike wrote:Gelukkig kan ik wel langs vrij rustige wegen rijden, dus het is niet zo dat ik door Brussel-stad moet rijden ofzo en dus veel risico loop. Moest ik wel in zo'n drukke stad moeten rijden, dan zou ik wel een helm opzetten, want zo'n plekken zijn toch wel een pak riskanter dan mijn baantje door de velden (dat zeker op de uren dat ik er passeer nog niet wordt gebruikt als sluipweg).
Brussel stad is een pak minder gevaarlijk dan de verre rand errond hoor Haaike ! Ervaring zat. Zonder helm. I take the risk. 'k Moet wel zeggen dat 'k me soms schaam, want 'k lijk wel de enige te zijn...Noem het maar rebellie of whatever.

Proaktief zijn, verdedigend kunnen rijden en de goede jumptechniek hebben me al heel wat leed bespaard.

Op drukke TT's ALTIJD helm. Op rustige TT's of marathons afhankelijk van de omstandigheden en het parcours.

Op training enkel en alleen als 'k gevaarlijk ga doen.

En nee, ik ben niet dom, dom zijn degenen die hun voorrang van rechts zonder blikken of blozen pakken of de stoere willen uithangen en racen tegen hun maten, zelfs als het boven hun controlesnelheid ligt.

Nu, misschien ben 'k ook een beetje destructief ingesteld want 'k zal eerder moeten stoppen door gewrichtsproblemen dan door een ongeval zoals het er nu naar uitziet.

En 'k wens niemand een ongeval toe.
Haaike
Mountainbiker

Post by Haaike »

pvandebe wrote:Brussel stad is een pak minder gevaarlijk dan de verre rand errond hoor Haaike !
Mja, Haaltert-Denderleeuw is nu niet direct gevaarlijk ze :P
Ik moet 2x een steenweg oversteken en dan gewoon 1 "drukkere" straat, maar daar ligt een (slecht) fietspad naast, dus valt ook wel mee. Voor de rest zijn het vrij rustige straten of stukken waar er geen auto's mogen of kunnen rijden. Ik kom meestal één vroege wandelaar, één fietser en twee auto's tegen, dus gevaarlijk zou ik da ni noemen :wink:

Maar dat kan wel zijn van Brussel, heb geen ervaring met daar te rijden (behalve dan met oud veloke over vub-campus crossen, maar dat kan je moelijk "Brussel stad" noemen :P), maar het leek mij logisch dat met al dat verkeer het daar gevaarlijker is en dat ik daar dan wel een helm zou dragen. De paar keer dat ik met de auto naar Brussel moet, als ik daar dan fietsers zie rijden... zou niet graag in hun plaats zijn want zie maar weinige automobilisten letten op die fietsers. Nu ja, het zou wel kunnen dat het, als je zelf rijdt, het wel al bij al nog meevalt natuurlijk.
pvandebe wrote:Op training enkel en alleen als 'k gevaarlijk ga doen.
Mja ik redeneer eerder: gaat een ander niet gevaarlijk doen. Vandaar ook mijn "logica" om in Brussel een helm te dragen. Ik vind mijzelf ook een voorzichtige rijder, kijk altijd goed uit, zal geen risico's nemen enzo, maar je moet maar een debiele chauffeur tegenkomen en je kan er van hebben he.
Dus als ik gevaarlijk ga doen: zéker helm, maar eigenlijk sowieso helm want misschien doet iemand anders wel gevaarlijk...
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Idd, Haaltert-Denderleeuw, daar kan je een heel mooi stukje leuk rijden...

Idd jouw redenering "gaat een ander niet gevaarlijk doen". In Brussel of onderweg heb 'k dat echt wel allemaal in de mot hoor. Ogen en oren gebruiken. Alleen bij veel wind heb 'k een probleem want dan kan je niet op je oren voortgaan, dan ben 'k gewoon extra voorzichtig.

En moest er dan nog een auto tegen je opknallen, dan is het eerste probleem de benen. Voor m'n 20 jaar diverse zware valpartijen gehad en overhoop gereden. Nooit wat aan m'n hoofd gehad. Maar daar speelt dan ook het niet-gebruik van klikkers, m'n engelbewaarster en de edele valkunst mee.

Daarom wel bij drukke TT's die helm, dan wil 'k niet overal opletten, gewoon rijden....

En verder zijn ze in Brussel wel redelijk hoffelijk. Behalve meestal de vreemdelingen en de flikken (dat zijn de ergste).
davidS
Mountainbiker

Post by davidS »

toch weer een hoop prachtige excuses gelezen om toch maar geen helm aan te doen...jongens toch, een ongeluk ligt in zo'n klein hoekje.....

[-X

zet'm op je kop, die pot
Fry
Mountainbiker

Post by Fry »

Angelo. wrote:Nope, ik ben niet aan het lachen

Looks boven veiligheid
Ik draag wel een helm, voor de looks draag ik een spannende lycra broek die mijn looks aan mijn middel accentueren.
Haaike
Mountainbiker

Post by Haaike »

pvandebe wrote:m'n engelbewaarster
Hihi, bewaarster ipv bewaarder. Is da bij mannen ook al vrouwelijk (zoals de bike dat bij sommigen blijkbaar ook is)? :-D
pvandebe wrote:de flikken (dat zijn de ergste).
Ja inderdaad #-o
Mijn vader heeft zo ooit eens een boete gekregen omdat er ne flik vanachter nen auto op straat kwam gesprongen, vlak voor onze auto. Mijn vader had goe gekeken (twas een zebrapad) en had die flik ook gezien. Die bleef staan en gaf ook geen teken van te willen oversteken (het befaamde "oogcontact"). Aleja iedereen zou gedacht hebben dat die ni wilde oversteken. Maar nee, op het ogenblik dat mijn vader vooruitrijdt, springt ze toch op het zebrapad en dus boete omdat mijn vader alles moest toesmijten en dus zogezegd ni voorzichtig genoeg had gereden #-o
Ook in Herzele zo al gevallen tegengekomen. Parkeren ze hun daar schoon op het fietspad (ik weet ni of ge Herzele kent, maar dat plein is één grote parking, dus het was ni dat er ni genoeg plaats was ofzo). En moest het nu nog voor een noodgeval zijn, geen probleem. Maar nee, ze moesten achter koeken bij den bakker #-o
Maar ja, durft er dan iets tegen te zeggen en het is smaad aan de politie...

(en voor er hier agenten beginnen te reageren dat jullie niet allemaal zo zijn, dat weet ik! Ik heb respect voor diegenen die hun werk goed doen, ben ook al flikken tegengekomen die hun werk uitstekend doen. Maar ik krijg het van die mannen en vrouwen die denken dat omdat ze een uniform dragen, ineens alles gepermitteerd is).
Haaike
Mountainbiker

Post by Haaike »

Fry wrote:Ik draag wel een helm, voor de looks draag ik een spannende lycra broek die mijn looks aan mijn middel accentueren.
:-D :-D
Zolang da ge der maar aan denkt dat door een spannend broekske die looks dan wel goed te zien zijn, maar misschien na verloop van tijd ni meer zullen werken zoals het moet... :wink:
Post Reply