Kom dat tegen.

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
molmol
Mountainbiker

Kom dat tegen.

Post by molmol »

Grmbl #@*

Punt 1.
Heb een rockhopper van ong anderhalve maand oud. Derailleurs werkten perfect. Ik steek de mtb binnen voor het eerste kleine onderhoudje, resultaat: De voorderrie schakelt niet meer terug van het grootste naar het middelste tandwiel. Ik heb geen kennis van zo'n systeem, maar hoe zorg ik ervoor dat ie terugschakeld zonder eerst naar het kleinste blad te moeten schakelen en dan terug naar het middenste?

Punt 2.
Op de terugweg van m'n werk beslist een pipo (ook met fiets) om zonder te kijken het fietspad op te rijden. Ik er natuurlijk frontaal op aan ong. 25/h (was bergaf). Over m'n stuur gevlogen etc. In shock enkel z'n GSM nummer gevraagd, die kerel pakt natuurlijk nooit op als ik bel. Heb lichte beschadigingen aan mtb plus m'n voorwiel heeft een knik gehad, dus niet meer 100% recht. Als ik het wiel doe draaien hoor ik ook iedere keer de schijfrem slepen op de plaats van de 'knik' in het wiel. Is hier iets aan te doen?

Geen goede start voor een beginnend mtb'er.

:(
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Punt 1:
ik kan je uitleggen hoe je dat zelf kan repareren, maar eigenlijk moet je gewoon terug gaan naar die fietsenmaker, het kan toch niet de bedoeling zijn dat alles minder goed werkt na het onderhoud dan ervoor.

Punt 2:
Zolang de knik niet overdreven is (en dat is blijkbaar niet het geval want je kan het nog draaien) kan het wiel zonder problemen gecentered worden door je fietsenmaker. De remschijf zelf kan ook terug recht getrokken worden.
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

Yakke wrote:Punt 1:
ik kan je uitleggen hoe je dat zelf kan repareren, maar eigenlijk moet je gewoon terug gaan naar die fietsenmaker, het kan toch niet de bedoeling zijn dat alles minder goed werkt na het onderhoud dan ervoor.

Punt 2:
Zolang de knik niet overdreven is (en dat is blijkbaar niet het geval want je kan het nog draaien) kan het wiel zonder problemen gecentered worden door je fietsenmaker. De remschijf zelf kan ook terug recht getrokken worden.
ivm punt 2 : als uw fietsenmaker nog geen voorderrie kan afstellen, dan zal uw wiel er zeker niet rechter op worden als hem daaraan gaat prutsen
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Dat is ook waar, misschien moet je beginnen met een deftige fietsenmaker te zoeken #-o
Metalcat
Mountainbiker

Post by Metalcat »

punt 1 : tja, alles is al gezegd
punt 2 : ik heb onlangs de schijf van mijne maat terug rechtgezet na een val op een rotsblok. Stond een slag in van ongeveer 0.5cm. Hij rijdt daar nu toch al weer een maand mee rond zonder problemen. 8) Dus rechttrekken die handel.
Post Reply