Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Lijkt mij dat je eerst je volledig crankstel deftig naar de vaantjes moet rijden voordat je aan de externe bouten van het EBB komt.
Het zal wel eens mogelijk zijn, net zoals je een remschijf krom kan rijden, maar hoevaak zal dat gebeuren??
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

phille wrote:
Tjorque wrote:Linear Shift BB :) (fantasietje)
euh ? wasdatte :-) want nu ben ik u kwijt
Horizontaal verplaatsbaar BB
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Bij mijn GF Rig singlespeed had ik problemen met de bout van de wedge van de EBB.
Om de Ebb vast en 'kraakloos' en serieus vast te zetten was dit boutje van slechts 6mm wat te licht met gevolg van 1 afgebroken bout en 2 bouten+ de t-moer van de wig gestript.
Ik verander regelmatig van verzet en daar is dat systeem blijkbaar niet op voorzien.
Heb dan voor radicale oplossing gekozen:
2 alu-stukken laten oplassen+brackethuis doorgesneden om met klembouten te kunnen werken+ stelboutje om huis wat open te kunnen drukken voor opspannen ketting.
Wig vastgelast aan cilinder excenter voor hergebruik.
Veel beter nu, nu kan er kracht op de pedalen gezet worden zonder bang te moeten zijn voor gekraak of slippen van de Ebb.
Via deze methode kan ik in de toekomst met stabielere X-type buitenboord-lagers werken( bvb XT-trapas of Truvativ Stylo GXP)
Bij het wig-systeem zou dan telkens de 'drive-side' cup moeten losgedraaid worden om de wig uit het brackethuis te kunnen duwen.
Buschnell bvb werkt met interne wig mét stevige stelbout waardoor voor buitenliggende lagers kan worden gekozen.
Vond nergens de passende diameter (Bushnell, Zonenschein,...), daarom maar mijn eigen 'bricoleurs'-oplossing gekozen en terug tevreden :wink:
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

phille wrote:..stel u voor dat de bracket op 14h staat, wel als je de bracket op 16h draait is de ketting weer juist aangespannen, echter je bracket staat wel MEER dan een centimeter lager
Phille kijk eens goed naar de klok want 14u en 16 uur geven idd een hoogte verschil van de bracket maar geen horitontaal, en dat is nu net wat je nodig heb nietwaar
- Ik varieer tussen 15 uur en 21 uur (dikke kant naar boven gekeerd, bracket altijd onderaan)
- maxiaal verschil is dus tussen 18u en 15u of 21u en dat is dis 5mm
- ik zit echter nooit op de extreme posities, het varieert tussen 18u30en 20u30 (of symmetrisch tussen 15u30 en 17u30) en zo kom ik aan maximaal 3mm hoogte verschil

ik hoop dat dit te snappen is, anders moeten we een samen zitten na een TT en het uittekenen op het bierviltje van onze leffe
:drunk:
phille
Mountainbiker

Post by phille »

nee nee, dat is nu net wat ik bedoel, met dezelfde opgespannen ketting kan je dus een serieus hoogte verschil hebben, vandaar dat je, zoals je al aangaf, best zelf eens vastlegd in welk kwartier je je EBB laat staan

Alain inderdaad ge moet al vies doen nu ik er zelf aan denk, maar zo'n bout buiten uw frame, waar alle moos aankan ... ge moet alvast veel kopervet gebruiken
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Goed invetten, net zoals de rest van je EBB ;)
Maar tot op heden heb ik er nog geen last van gehad,
ik heb dan ook nog niet buiten de geplaveide paden gereden... :evil:
Wowtre
Mountainbiker

Post by Wowtre »

phille wrote:nee nee, dat is nu net wat ik bedoel, met dezelfde opgespannen ketting kan je dus een serieus hoogte verschil hebben, vandaar dat je, zoals je al aangaf, best zelf eens vastlegd in welk kwartier je je EBB laat staan
ik heb em, was even op het verkeerde been gezet

btw de WB cross in ignore/spanje gezien ? 't wordt tijd dat die lichte Rohloff eraankomt, lijkt me wel knap, een cyclocrossfiets met Rohloff en recht stuur
phille
Mountainbiker

Post by phille »

nog eens een postje

vorige week gemerkt dat mijn voorste kamwiel wel een beetje leathal aan het worden is, ttz nogal aan de scherpe kant en ik vermoed dat we 1 van dees wel eens wat tanden minder gaan mogen tellen. Dus ikke naar de LBS om daar een kamwiel te kopen.
VLAM 34eur ... amai das duur, voorheen liet ik dat dus steeds doen maar wilde het nu eens zelf doen.
Bij thuiskomt bleek het 4 arms te zijn en ik moest 5arms hebben. Ikke terug echter een nieuwe 5arms had men niet direct en kreeg ik een recuperatie kamwiel wat van een nieuwe fiets is gehaald. Kostte me 10eur, lekkere besparing van 24eur !!!
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

héhé ik heb hier twee gloednieuwe plateaus (5 arm) boven mijnen bureau tegen de muur hangen... :p

Want met 52T en 39T ben ik nix dus da's mooie versiering. :)

Wees blij dat ge geen 65T nodig hebt gelijk op mijne vlo. Die dingen kosten gvd 90€ voor een blad...
Wowtre
Mountainbiker

Post by Wowtre »

hoe lang doen jullie eigenlijk met een kettingblad of pion? na zo'n 5000km heb ik mijn kettingblad omgedraaid, dus daar doe ik in totaal 10000km mee, de pion lijkt maar niet te verslijten ...

't is maar dat ik graag dees SingleStar-Titanium-Rohloff zou willen kopen:

Image

als staal al zo lang meegaat moet de ti versie het tot mijn MTB pensioen trekken denk ik
Post Reply