Draag jij een helm?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

je hoeft niet altijd hard terijden, om te vallen met erge gevolgen.

de meestezware blessures zijn zelfs bij de wielertoeristen terug te vinden.
ze rijden zaterdag en zondag hun tochtje, maar er word daar regelmatig gevallen. al vaker gehoord, vooral met het hoofd de grond geraakt, kapotte bekken, sleutelbeenbreuken, gebroken ribben enz...
en meestal tegen lagere snelheden.

enerzijds ga je bij een buiteling moeilijker 'mooi' over kop, en kom je vooral op je kop.
anderzijds is dat geen vaste regel.... er komt heus wel een serieuze dosis geluk bij kijken.

onderweg heb ik een paar keer iemand erg stom zien vallen.. echter met serieuze gevolgen.
1x iemand die rustig een brug afrijd, platte band krijgt, rustig met de achterrem werkt. op de momen,t dat hij bijna geen snelheid meer had (denk een 15km/u nog) maakt hij een buiteling, valt schuin op zijn hoofd.
zware hersenschudding, kaakbreuk als gevolg.
een andere keer op het einde van een afdaling moest je haaks links draaien. je kon enkel de bocht nemen met zeer lage snelheid.
de persoon is echter supervoorzichtig, staat bijna stil en draait.... en valt erg stom om op zijn zijkant.
resultaat : gebroken bekken, 2 wervels verschoven.

andere zie je soms tegen waanszinnige snelheden vallen, staan op en gaanverder...
je hebt echt geluk nodig.

een helm is altijd raadzaam.

ikzelf heb ook al kennis gemaakt in het verleden met de grond... 1x zonder helm, achter een derny tegen 60km/u. moet die bruusk remmen voor een idioot met een auto, ik volle bak erop en op de grond met het hoofd oa.. zware hersenschudding, sleutelbeen stuk, gekneusde ribben, gescheurd polsgewricht en de gebruikelijke bloedstoringen en schaafwonden. hier geen helm op.

een andere keer, in een spaanse mtb wedstrijd. volle bak in een afdaling.. een kleine fractie de concentratie weg, raak met het pedaal een uitstekende rotspunt en was vertrokken.... helm in 3 stukken, zware hersenschudding, vele kneuzingen en schaafwonden. s'anderdaags als een mummy ingepakt gestart.

in beide gevallen : veel geluk gehad, ongetwijfeld.

nu ja.. intussen als ik ga fietsen rijd ik nog steeds zonder helm.
ik rijd vooral op de weg, en vaak in men dooie eentje. dat scheelt wel natuurlijk.

als je in groep rijd, is het toch wel een aanrader. er rijden daar nogal eens slingerende cowboys tussen, of mensen die bij het minste stevig in de rem gaan (paniekreactie eerder)

in het veld, zeker doen. en vooral als je niet op vertrouwd terrein zit.
zeker als je met een paar mensen bent, de ene jaagt de andere wat op en tis dikwijls snel gebeurd.
Last edited by Sunn Xtreme on Sat 05 Jan 2008 17:20, edited 1 time in total.
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

waarom wordt er altijd gevraagd of "jullie een helm op hebben" ?

Er is toch ook niemand die vraagt of "jullie een voorwiel en een achterwiel in ulle fiets zitten hebt" ?????
iron gonzo
Mountainbiker

Post by iron gonzo »

hebben jullie een voorwiel en een achterwiel in de fiets?
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Metalpe
Mountainbiker

Post by Metalpe »

Bij woon-werkverkeer draag ik nooit een helm, dat gebeurt ook steevast met mijn stadsfiets, op een gezapig tempo om niet bezweet aan te komen.

Als ik de mountainbike neem (zowel voor op de weg als off road) zet ik altijd een helm op.

Vroeger deed ik dat niet, en ik heb er al twee keer door in het ziekenhuis gelegen. Zeven tanden weg, neus 2 keer gebroken, 2 keer een herstelperiode van meerdere weken, zichtbare littekentjes in het gezicht... maak je liever niet mee! De eerste keer was't een serieuze klap, de vork van mijn (12 jaar geleden) batavus begaf het. De keer erna was de klap niet eens hard! Ik reed bijna stapvoets bergaf toen ik voorover ging en op de bevroren zandgrond viel. Je ziet het, je hoeft niet snel te rijden om jezelf te verminken.

Jong en onbezonnen noem ik dat, en vooral, onverstandig.

Gebruik jullie verstand mensen, en draag altijd een helm als je op je mountainbike of koersfiets rijdt. Als je fiets om je uit te leven fiets je meestal snel, en dan zien de mensen je niet goed waardoor de looks niets uitmaken :-? 8) Neen, serieus, het ziet niet dom uit, zo een helm. Je hebt (normaal gezien toch) speciale fietskleren aan, strak broekje etc, daar past een helm perfect bij, "t is 1 geheel. Fietsen zij die geen helm opzetten omdat ze dat dom uit vinden zien misschien in hun zondags kostuum? Je moet het gewoon allemaal in zijn context zien. Voetbalbroekjes en scheenbeschermers zijn ook belachelijk om ermee door het shoppingcentrum te wandelen, naar een trouwfeest gaan in een judo-kimono is ook compleet not done, toch heb ik nog nooit iemand een voetballer in voetbaloutfit raar zien bekijken tijdens een wedstrijd. Bij een sport hoort altijd een bepaalde outfit en bij mountainbiken is de helm een standaardonderdeel van die outfit. Zo simpel is het. Zet je rare gedachten opzij, je imago wordt er heus niet door geschaad, de helm hoort er gewoon bij. Maak er een gewoonte van! Mijn helm hangt altijd op de fiets als ik mijn fiets opberg. Ik moet hem dus eerst "aanraken" eer ik aan de fiets kan. Op deze manier ben ik mijn helm nog geen enkele keer vergeten. Ik ben, sinds ik de helm heb, nog een paar keer (wel niet zo fel) gevallen en heb geen verwondingen aan mijn hoofd meer opgelopen. Voor een eurootje of 70 heb je een goed exemplaar van bv Giro... 't Is de beste investering die je kan doen, geloof me, valse tanden kosten 30 keer meer en daar ben je niet voor verzekerd....

Laat het jullie gezegd zijn door een ex-risicoloper. Ik heb, na het laatste ongeval altijd een helm op en ben veel voorzichtiger, toch heb ik nog geen seconde minder plezier gehad dan vroeger. 't Is het echt allemaal niet waard jongens, zet die helm maar gewoon op.

Amen.
pt3r
Mountainbiker

Post by pt3r »

Zo'n stadsfiets heeft die een of ander geheime optie waardoor je er niet mee kan vallen? Moet haast wel want anders snap ik niet goed dat je hier een pro fietshelm betoog start met de mededeling dat je er nooit een draagt wanneer je met een stadsfiets rijdt.
Metalpe
Mountainbiker

Post by Metalpe »

Zo'n stadsfiets heeft die een of ander geheime optie waardoor je er niet mee kan vallen? Moet haast wel want anders snap ik niet goed dat je hier een pro fietshelm betoog start met de mededeling dat je er nooit een draagt wanneer je met een stadsfiets rijdt.
De mijne niet neen. Ik doe wel andere dingen met mijn stadsfiets dan met de mountainbike: de gemiddelde snelheid ligt half zo laag, ik blijf netjes op het fietspad en bij regenweer of glad wegdek neem ik de auto. De valkans is hier veel kleiner dan wanneer ik de fiets als sportvoertuig gebruik. Ik heb immers (gelukkig) bijna alleen maar autovrije straten (fietsroutenetwerk) van thuis tot op school.
Bovendien heb ik op het werk (dat is op een school) geen eigen kast of iets dergelijks waar ik mijn helm zou kunnen leggen en ik voel er weinig voor om de helm de hele dag van lokaal naar lokaal te sleuren...

En ja, natuurlijk besef ik dat het nóg veiliger zou zijn om ook dan een helm op te zetten maar ik kan het niet opbrengen omdat het ongemak te groot is en het risico significant kleiner is dan bij de mtb. Je kan niet alle risico's in je leven uitsluiten. Ik probeer ze wel te beperken, maar dit is er eentje wat ik wel bewust loop. Als ik trappen op en af loop met natte schoenen heb ik trouwens ook nooit een helm op terwijl dat veel gevaarlijker is ;)

Ik vind het al heel iets dat ik hem met de mtb altijd draag en wil gewoon de reden daarvan delen, misschien overtuig ik er wel iemand mee. Daarmee ben ik echter niet van plan om alle risico's die ik loop in mijn leven op te sommen en te verantwoorden.
Snellen Erre
Mountainbiker

Post by Snellen Erre »

MTB & race altijd
om naar de winkel te rijden... i'll take my chances :-$
Deere Power
Mountainbiker

Post by Deere Power »

Altijd en overal de helm op.
Heb verleden jaar in Brussegem het ongeval gezien van de kleine jongen die met zijn bmx-je op het fietspad viel. Jongen is spijtig genoeg overleden aan hoofdwonde.
Sindsdien altijd helm op.
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

Post by absalon »

Op rustige trainingen durf ik hem wel nog is vergeten :oops: . Maar morgen is het al een training waarbij er wat snellere blokken inzitten en dan zet ik toch wel mijn helm op :wink:
ktmkoen
Mountainbiker

Post by ktmkoen »

Gisteren bij avondtraining(in donker)op slecht verlichte straat van de baan
geraakt,en overkop met hoofd eerst op de grond.Was redelijke smak,en mijn tweede helm in amper 1 maand tijd gewoon in twee gekraakt!
Een maand geleden was het over een gladde boomwortel,waar ik direct
afgestrafd werd(mede door mijn vaste voorvork).
Het waren nochtans geen goedkope helmen,maar beter enkele minuten
lichtjes van de kaart,met enkele dagen hoofdpijn,dan een moeder die
alleen mag achterblijven met de kindjes!
Voor mij GEEN METER op straat zonder helm!!!!!
Post Reply