Kustcriterium

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
long fellow
Junior redactielid
Location: Cannondale met 2 wielen, remmen ed, spaar nu voor een mistlamp

Post by long fellow »

BOTE wrote:Heeft er hier iemand ervaring met de startpositie. Wij starten meestal bij de laatste 50 bikers en eindigen rond/net onder de helft van het totaal. Zou het veel uitmaken om toch maar eens bij de eerste helft zien te geraken voor de start?

De reden dat ik hier tegenop zie is dat ik het haat om daar 40 min te gaan staan wachten/vervelen in de kou. (tuv de races met box naargelang inschrijving natuurlijk, maar daarvoor schrijf ik dan telkens 'te' laat in ook...)

Ik heb de indruk dat ik telkens enorm veel krachten verspeel om van achteruit tot de helft te geraken. Of denken jullie dat me dat geen 50 plaatsen gaat schelen bij de finish?!

Daarbovenop ben ik een 'trage starter', dus ben m'n vroege positie misschien sowieso al kwijt na de eerste 10 minuten. Iemand ervaring met dit probleem?
Uit ervaring weet ik dat dit normaal gezien niet veel verschil zal uitmaken Toch niet voor de modale racer, zoals ik er één ben, want ik start ook op die wijze.
het geeft wel een verschil als er reeds snel een "flessenhals" komt en alles opstropt. Zie Strandrace Bredene.

Daarom heb ik voor onze strand race te Blankenberge 2 zaken voorzien.
De eerste "flessenhals" die zich zou kunnen voordoen, heeft voor de eerste ronde een klein alternatief zoadt er zeker geen opstopping komt. De volgende rondes( aan de haven van Blankenberge) kan ieder zonder probleem het gewonen parcours volgen.

Ivm het probleem: lang stilstaan als je voorraan wil starten, heb ik de startzone opgesplitst in verschillende kooien.
Ieder kan zich maximaal opwarmen en moet zich slechts enkele minuten voor de start naar zijn "kooi" begeven.
Dit is een eerste test, er zullen misschien ook wel negatieve elementen aan verbonden zijn, maar wie niet waagt, niet wint.
zaskar72
Mountainbiker

Post by zaskar72 »

idd als je geen bekende bent moet je daar staan bevriezen. De bekende renners warmen op tot 5min voor tijd rijden om de box heen tot vooraan en zetten zich voor het peleton op de eerste rij!
:-? :-?

Als die ook is achteraan zouden starten hé dan zouden ze zeker ni winnen ze !!! Nee ze zouden klagen over de zaken die wij meemaken maar ni over klagen. Zoals gehinderd worden door tragere rijders of trechtervorming en moeten wachten,...

Vroeger inschrijven haalt dus wel degelijk uit om meer vanvoor testaan maar als de organisatie niet toekijkt op de volgorde van de nummers is het zowiezo ambras..

Voorbeeld:

BOX A = 1 - 100
BOX B = 101 - 200
BOX C = 201 - 300

Als je nr 120 hebt sta je in BOX B vooraan 1e of 2e rij. Maar box sluit om 10h40 en je gaat naar box om 10h30 ( op tijd) dan staat daar al een pak renners zodat jij van vanachter aan BOX B niet meer tot op de 1e of 2e rij geraakt... En als jij als onbekende renner gewoon vooraan zou onder het lint kruipen of langs de nadar als dat dan al mogelijk is want soms zijn het grote HERAS hekken.. dan krijg je boe gereop naar je kop van andere renners of organisatie en wordt je er vantussen gehaald door org om achteraanaan te sluiten als straf....
Alles hangt af van de org..
Dat ze box moeten sluiten op bepaald uur begrijp ik wel maar er moet in de nr's ook een volgorde ziten. En ik kwam al vaak mensen tegen die zeiden ai ai ik heb een laag nr maar ik durf ni vanvoor te starten ze ! Awel dat ze voor die mensen een apart vak maken achteraan. Iets met de naam recratieve deelnam of zo.. =D>

ideaal = je hebt nr 1 - 20 => 1e startrij !!!

Zeer goed = 21 - 100 => BOX A en dus bij de eertse helft zeker mee aan de start!

Goed = 101 - 150 je staat nog in 1e helft

de rest is aanschuiven en proberen zo goed mogelik te finishen.
Zombiker
Mountainbiker

Post by Zombiker »

Een alternatief voor de "flessenhals" voorzien in de eerste ronde vind ik alvast een prachtig idee!! Hopelijk blijkt dit een succes!! Dat zou echt wel een hoop krachten uitsparen om wat minuten dicht te rijden.

btw: ik heb er geen probleem mee dat de "snelle" jongens vooraan onder het lint kruipen hoor. Die mannen (en vrouwen) trainen dag en nacht voor zo'n race. Om ze dan achteraan te laten starten zou ook niet je dat zijn... Als ze je zouden dubbelen ga je toch ook zo goed mogelijk uit hun weg rijden?!

Startboxen per 100 nrs lijkt me ook wel eerlijk. Maar daar ben ik nog niets mee, want ik kom zeker naar Blankenberge, maar moet me dus nog steeds inschrijven...
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

zaskar72 wrote:idd als je geen bekende bent moet je daar staan bevriezen. De bekende renners warmen op tot 5min voor tijd rijden om de box heen tot vooraan en zetten zich voor het peleton op de eerste rij!
:-? :-?

Als die ook is achteraan zouden starten hé dan zouden ze zeker ni winnen ze !!! Nee ze zouden klagen over de zaken die wij meemaken maar ni over klagen. Zoals gehinderd worden door tragere rijders of trechtervorming en moeten wachten,...
Ikzelf start vanaf dit jaar ook telkens in de eerste box, vorige jaren stond ik nog niet in het klassement (kustcriterium) of had ik nog niet aan voorgaande edities meegedaan, bijgevolg moest ik ook steeds in de tweede box starten (vergunninghouders), eenmaal zelfs in de derde box. Leuk is idd anders, maar eens je op die manier jezelf naar een uitslag vooraan weet te fietsen heb je een goede startplaats de volgende keren wel verdiend hoor. Zo is bijna elke deelnemer uit startbox 1 begonnen (of ze worden uitgenodigd door de organisatie).
Erger is diegenen die dit zo onrechtvaardig vinden en dan zelf maar vooraan komen postvatten. Deze zijn ook vaak de oorzaak van de valpartijen in 't begin hoor, ze willen meegaan in de start (da lukt meestal door de tegenwind) maar zijn blijkbaar iets minder behendig en zorgen voor problemen. Gelukkig zijn deze laatste een erg kleine minderheid :wink:
zaskar72
Mountainbiker

Post by zaskar72 »

als je jezelf naar voor weet te werke door een mooi klassement te rijden heb ik daar niets op tegen!
ik zeg enkel ik schrijf vroeg in om zo ver mogelijk vooraan testaan als mogelijk is EN....dan moet de org maar toekijken dat er een volgorde in de nr's zit en dat als ik nr 125 heb er gene naast me staat van, 304, 199 of zo die staan minstens enkele rijen na mij !!!!

voor de rest gaze geve !!!! =D>
Van Hoey Gert
Mountainbiker

Post by Van Hoey Gert »

Het moment van inschrijven heeft bij geen enkele strandrace effect op je startpositie.
Box 1 de uitgenodigden en de beste in het criterium
Box 2 vergunninghouders
Box 3 de rest
Maar ik denk niet dat het mogelijk is om binnen een box iedereen op nummer te zetten, dat is wat bizar.
Als je goed rijd, dan schuif je toch op naar voor. En als je ambities hebt, koop dan een vergunning en je staat meer naar voor.
Maar voor de meeste blijft het toch de fun van het rijden en de wedstrijd, laat de beste maar vechten voor een positie.
*Phaedrus*
Mountainbiker

welke startbox?

Post by *Phaedrus* »

In welke startbox mag/moet men plaatsnemen met een FUN-vergunning?

greetz,
yipman
Mountainbiker

Post by yipman »

Nieuwe website organisatie beach challenge Knokke-heist

http://www.mountainbikebeachchallenge.be/
*Phaedrus*
Mountainbiker

UCI vergunning

Post by *Phaedrus* »

vraagje,

Ik heb sinds kort een FUN-vergunning. Bij het online-inschrijven voor de strandraces wordt mijn UCI-code en mijn vergunningnummer gevraagd.

Op mijn vergunning vind ik volgende cijfers terug:
* 'BEL' gevolgd door geboortedatum
* dan: '8 /' gevolgd door 5 cijfers
* en dan staan er nog 13 cijfers onder de barcode

Kan iemand mij zeggen wat wat is?

Alvast bedant,
grtz
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

uci code is BEL********, vergunningnummer is die 8/****
Post Reply