Pedalen & slijtage aan carbon schoenzolen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Pedalen & slijtage aan carbon schoenzolen

Post by madskatingcow »

Zoals ikzelf en anderen al meerdere malen ervaren hebben zijn carbon zolen vrij gevoelig voor slijtage rondom de cleats ten gevolge van het contact tussen zool en pedaal.

Lijstje met volgens mij de grootste zolenvreters :

1) Crank Brothers Egg Beaters (zolen smelten als sneeuw voor de zon)

2) Time Atac XS

3) ?

Ondertussen heeft Crank Brothers 'Shoe Shields' op de markt gebracht om te monteren tussen de cleats en de zool, om zo de slijtage te beperken.

Image

Wat ik me afvraag :

1) Shimano SPD pedalen zijn heel wat minder sletig voor de zool. Iemand ervaring met carbon zolen en SPD pedalen op langere termijn (evt foto) ?

2) Iemand Shoe Shields gebruikt in combinatie met SPD pedalen?

3) Vul de lijst maar aan met ervaringen & evt foto's =D>

Eigen ervaring :

Combinatie Crank Brothers Egg Beaters & Specialized S-Works carbon MTB schoenen van 230 euro had als resultaat na 4 maand doorgesleten zolen rondom de cleats : voet trok je gewoon los bij het klimmen. Bij Time's doe je er een maand of 6 over voor ze doorgesleten zijn, maar gelukkig lost je voet daar niet mee van het pedaal tijdens het klimmen.

Opnieuw opvullen met epoxy hars, vezels & vlakschuren zou misschien een mogelijkheid zijn?

Voor de slimmerds :

Schoenen dienen inderdaad om te gebruiken :wink: Maar het voorbeeld uit eigen ervaring is toch iets van het goede teveel :oops:
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

SPDs slijten minder omdat je cleats de pedaal raken, en je dus op de schoenplaatjes steunt ipv op de zool alleen. Bovendien zijn de pedalen bovenaan afgeplat, wat nog eens zolen spaart ;)
JanMan
Mountainbiker

Post by JanMan »

Ik rij al met de eggbeater pedalen sinds het begin. Bij het monteren van de plaatjes op een carbon zool monteer ik er steeds een dun alu plaatje onder zodat het plaatje niet rechtstreeks op de carbon duwt. Ik heb nog nooit geen probleem gehad met sporen op de carbonzool!
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

@JanMan : misschien even erbij vermelden met welk merk schoenen je rijdt? :drunk:
JanMan
Mountainbiker

Post by JanMan »

madskatingcow wrote:@JanMan : misschien even erbij vermelden met welk merk schoenen je rijdt? :drunk:
Ik heb altijd met de topmodel shimano schoenen gereden tot 1 of andere paljas mijn schoenen gepikt heeft in Houffa. Sindsdien rij ik met het topmodel Sidi (geen carbon zool) en met Nike King Lance 2 schoenen (wel carbon zool).
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

Juist uit pure nieuwsgierigheid eens naar mijn Shimano zomerschoenen gaan kijken SH-M225 (gekocht toen deze pas op de markt verschenen) en aan het carbon gedeelte nergens geen schade of slijtage te bespeuren, eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ze alleen maar met XTR pedalen gebruikt zijn.
sintesibrother
Mountainbiker

Post by sintesibrother »

Heb een probleem met mijn schoenen.

Heb de topschoen van specialized. Maar er is op een chrono een schoenplaatje losgekomen en nu is mijn zool kapot, hierdoor draait mijn schoenplaatje en beetje mee als ik wil uitklikken.

Is hiervoor een oplossing?
Koene Biker
Mountainbiker

Post by Koene Biker »

Loctite?

Heeft mij geholpen om "doordraaiende" schroeven van het schoenplaatje vast te zetten...
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

Ik rij al bijna 3 jaar met Specialized Carbon Pro schoenen in combinatie met Shimano XTR pedalen, en aan mijn carbonzool is zo goed als niets te merken.
Schijfrem
Mountainbiker

Post by Schijfrem »

JanMan wrote:Ik rij al met de eggbeater pedalen sinds het begin. Bij het monteren van de plaatjes op een carbon zool monteer ik er steeds een dun alu plaatje onder zodat het plaatje niet rechtstreeks op de carbon duwt. Ik heb nog nooit geen probleem gehad met sporen op de carbonzool!
Zou je daar eens een fotoke van kunnen tonen ? [-o<
Ik kan mij niet echt voorstellen hoe je dit hebt gemonteerd :oops:
Post Reply