Lichte bouten

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

[quote="Canyon boy

Normaal gezien zal het aantrekmoment het kleinst zijn bij aluminium, daarna staal en als laatste titanium.

Stalen bouten zijn sterker dan titaniumbouten!!!

Ik beschik niet over de juiste gegevens, maar als je een bout invet dan kan je hem veeeeel vaster draaien, heeft iets te maken met minder wrijving of zo. Als ge het echt het naaldje van het draadje wil weten zoek ik het op voor je, maar als je het doet(bout invetten) voelje het zo ook al.
roy
Mountainbiker
Location: Duratec sonix cx3 s-ram X0,hope new mini raceface deus easton Xc-one and ec70 Reba WC

Post by roy »

El Perro Diablo wrote:[quote="Canyon boy

Normaal gezien zal het aantrekmoment het kleinst zijn bij aluminium, daarna staal en als laatste titanium.

Becuetje toch en da zit bij mij in klas jet niet goed geluisterd naar katrien(lerares materialenleer) e in de les :P
Kgoan toch nog moeten denekn daj niet de slimsten ziet van de klas :lol:
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

roy wrote:
El Perro Diablo wrote:[quote="Canyon boy

Becuetje toch en da zit bij mij in klas jet niet goed geluisterd naar katrien(lerares materialenleer) e in de les :P
Kgoan toch nog moeten denekn daj niet de slimsten ziet van de klas :lol:

Praktijk is dikwijls de beste leerschool, als ge is goed op uwe snuit gegaan zijt door een titanium bout of as die brak, dan vergeet ge het nooit meer! :wink:
keere
Mountainbiker
Location: 2x trek elite 9.9, madone 5.2 duca ace 09, equinox 7 ultegra/DA08 + aeolus wheels

ExtraBolt 1.1

Post by keere »

hey,
ik ben van plan kettingblad boutjes te bestellen int rood,
nu voorlopig moeten ze passen op een lx (4arm dus) maar normaal bestel ik me binnenkort een tunebigfoot (5arm)
dus lijkt mij t makkelijkste dat ik nu ineens 5 boutjes bestel en 1tje aan de kant leg,
maar zijn ze t zelfde, van lengte en zo???
heb het nog nooit getest, dus als iemand hier raad mee weet k zou je zeer dankbaar zijn
grtz
JanMan
Mountainbiker

Re: ExtraBolt 1.1

Post by JanMan »

keere wrote:maar zijn ze t zelfde, van lengte en zo???
heb het nog nooit getest, dus als iemand hier raad mee weet k zou je zeer dankbaar zijn
Gewoon zorgen dat je een setje van 5 kettingbladboutjes koopt. Die dingen zijn even lang. Enkel de boutjes voor de vorige XTR crank waren iets korter. Maar voor jou zal het geen probleem geven!

Veel succes!
keere
Mountainbiker
Location: 2x trek elite 9.9, madone 5.2 duca ace 09, equinox 7 ultegra/DA08 + aeolus wheels

Re: ExtraBolt 1.1

Post by keere »

JanMan wrote:
Gewoon zorgen dat je een setje van 5 kettingbladboutjes koopt. Die dingen zijn even lang. Enkel de boutjes voor de vorige XTR crank waren iets korter. Maar voor jou zal het geen probleem geven!

Veel succes!

Thx!!
Evil Mogwai
Mountainbiker

Post by Evil Mogwai »

Eigenlijk trek je de bouten het beste aan puur op het gevoel.
Al die zever met momentsleutels... Je moet niet bang zijn dat je de bout kapot trekt tijdens het aanspannen
Het opgegeven aanhaalmoment heeft echter weinig te maken met de gebruikte bout, maar vooral met de spanningen die het materiaal waar de bout in zit (meestal Al) of de geklemde structuur (carbonbuis) zonder de breekgrens te beinvloeden (zoals Roy al aangaf). Invetten verhoogt het aanhaalmoment idd. met 10-15%, maar dit dus enkel bij rechtstreekse montage en niet bij klemmen (vb remschijf tov stuurpen). Bij een remschijf slaat het moment vooral op de draad in de flens en de rekgrens van de Ti boutjes. Ti is wel iets sterker dan staal maar rekt bijna 2x zo veel voor breken. Je zal dus eerder je bevestigde onderdeel breken als de bout, of het onderdeel verzwakken zodat het makkelijker breekt onder belasting. Met een momentsleutel kan je beter zorgen dat de spanningen ook gelijk blijven (vb de 4 boutjes van een stuurpen)
wasbeer2006
Mountainbiker
Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Post by wasbeer2006 »

Als je op bikeboosting zoekt kom je op de onderstaande site met erg intressante opmerkingenen. Daar staat hierover een perfecte uitleg.

Zie hier:

http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=196,0,0,1,0,0
Abacadabra
Mountainbiker

Post by Abacadabra »

Feit blijft gewoon dat het niet zo eenvoudig is. Je hebt goede en minder goede titanium bouten die er hetzelfde uitzien en soms van dezelfde legering zijn gemaakt. Zorg dat je gewoon goed weet wat je koopt of er van overtuigd bent dat de verkoper precies weet wat hij verkoopt.
gc3
Mountainbiker

Post by gc3 »

Effe vraagje: mag ik alu bouten gebruiken voor stuur/stuurpen..
Of is dit beter niet aan te raden?
Post Reply