Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
bij m'n xt cassette 11-32 zijn de kleine tandwielen versleten en dienen samen met de ketting vervangen te worden.
Nu zou ik de losse kroontjes 11-12-14-16 willen vervangen door 13-14-15-16
Mits we meestal in de platte kempen fietsen is de rest van de cassette nog zo goed als nieuw.
Kan dit en waar moet ik op letten?
Ik heb hier ook ooit eens over nagedacht. Maar dit is niet aan te raden. En ik heb ook een xt-cassette en deze heeft toch maar 3 tandjes die los van de aluminium "ster" staan. Dus dit vormt ook een probleem.
Ik zou aanraden van een nieuwe cassette en een nieuwe ketting te kopen, en deze ketting om de 1000-1200km te vervangen. Zo kan je ongeveer 3 kettingen gebruiken voor je cassette versleten is.
zelf heb ik hier net als ruben S. ook voor gekeken maar het is niet te vinden bijna. Gewoon cassette & ketting tegelijk vervangen volledig.
Je kan ook altijd een ultegra cassette nemen waar je van 12-27 tanden kunt gaan, de uiterst kleine versnellingen heb je niet nodig in de kempen :)
voor de vlakkere kempen zou je ook kunnen opteren voor losse kransjes te steken van miche
bv 12-27 ofzo
die kan je per stuk wissellen
iets zwaarder dan xt cassette maar wel ook makkelijk kwestie onderhoud en kuisen
je kan elk tandwiel appert kuisen http://www.miche.it/home.html
Ik heb ooit s bij een plaatselijke fietsemaker die kransjes gevonden.
Waren er 2 of 3 dacht ik die ik vervangen heb en kostte iets van een 20 euro als ik het nog goed herinner...
idd, dat kan, want ik heb dat ook al gedaan.
Is ook al een paar jaar terug, maar dat heeft bij mij heel goed gewerkt.
Enkel de kleintjes en de ketting waren versleten....
Dankjewel voor de info
Losse kroontjes zijn inderdaad appart te verkrijgen en kunnen gemonteerd worden.
Maar ze waren niet voorradig bij de fietsboer.
Daarom heb ik geopteerd voor een nieuwe cassette
bbb 12-27
Vooraan ook een nieuw binnenblad gestoken (Was een 36 shimano, nu een 34 bbb gestoken)
Indien we echt gaan klimmen zal ik m'n kleinste blad vooraan (is nu 26) vervangen door een 22 zodat dit qua kleinste versnelling 22*27 overeenkomt met 26*32