hallo,
naast al de threads die ik hier vindt met "welke fiets zou ik kopen.." vond ik niet direct iets dat mijn vragen beantwoorde..
en aangezien dit dan toch de beginnershoek is dacht ik het dan maar even te posten :)
ik ben van plan met mtb te beginnen over enkele weken en ben dus ook op zoek naar een fiets.. mijn grote probleem is dat ik er absoluut niets van ken :) al de technische termen die rondvliegen of modelnummers betekennen totaal niets voor mij en dat maakt het dus ook lastig om in een andere thread te volgen wat er nu goed is en wat niet ^^
misschien kan iemand enkele basistips geven? waarop letten? wat vooral vermijden ( en waarom )? zo van die dingen..
ik zou de bike vooral gebruiken voor normale fietstochten ( vlak ) in het begin om conditie op te bouwen en dan na een tijdje effectief de bossen in te gaan.
nu om mijn vraag wat te verduidelijken had ik bvb het volgende, ik heb in het foldertje van mijn LBS ( waar ik van de week eens ga langsgaan ) een granville xc-20 gezien.. leek me een leuk fietsje en toen ik iemand de specificaties gaf had die commentaar op de mechanische schijfremmen. Nu kon die persoon me niet direct zeggen waarom, maar het kwam eerder zo van "iedereen vindt die rommel dus ik ook maar" en daar was ik dus niet veel mee :p
hoop dat er iemand me wat kan helpen om toch een mooie fiets te vinden
( ga btw bij interbikes in tienen gaan zien als iemand daar ervaring mee heeft :))
Nieuweling zoekt hulp :)
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
- iron gonzo
- Mountainbiker
Post by iron gonzo »
wel als starter heb ik mijn zoektocht gedaan via internet voor een 2dehandsje
via via via
heb ik ook raad gevraagd over welke onderdelen er minimum zouden moeten opzitten.
dit was mijn lijstje.
shimano deoreLX schifters, derailleurs, tandwielen....
mavic velgen
remmen (geen schijfremmen om te beginnen)
ook shimano deoreLX V-brakes (of hoe dat ook noemt)
kader:
geen carbon om te beginnen (bij val is dat direct stuk of toch rapper dan alu)
dus licht aluminium is goed (merk doet er niet toe als het maar goed is)
kwa voorvork had ik het raden.
de keuze is zo groot en verschillend voor elk doeleinde.
tevens de prijs kan varieren van 200€ tot ....€
zo ben ik begonnen aan de zoektocht
uiteindelijk heb ik er 1 gevonden en nog geen spijt van gehad.
ik kan er zelf aan werken en dat is natuurlijk ook mooi meegenomen.
zo heb ik al veel bijgeleerd over fietsen.
via via via
heb ik ook raad gevraagd over welke onderdelen er minimum zouden moeten opzitten.
dit was mijn lijstje.
shimano deoreLX schifters, derailleurs, tandwielen....
mavic velgen
remmen (geen schijfremmen om te beginnen)
ook shimano deoreLX V-brakes (of hoe dat ook noemt)
kader:
geen carbon om te beginnen (bij val is dat direct stuk of toch rapper dan alu)
dus licht aluminium is goed (merk doet er niet toe als het maar goed is)
kwa voorvork had ik het raden.
de keuze is zo groot en verschillend voor elk doeleinde.
tevens de prijs kan varieren van 200€ tot ....€
zo ben ik begonnen aan de zoektocht
uiteindelijk heb ik er 1 gevonden en nog geen spijt van gehad.
ik kan er zelf aan werken en dat is natuurlijk ook mooi meegenomen.
zo heb ik al veel bijgeleerd over fietsen.
-
joeke
- Mountainbiker
Hallo,
Ik ben even de specificaties gaan opzoeken.
Voor de schijfremmen zeggen ze dat het de TEKTRO Hydraulic zijn.
Indien dit zo is, kan dit er door.
Mechanische met kabel bediende schijfremmen zou ik ook nooit aanraden. Je zit dan met een kabel en daar kan vuil inkomen en je hebt niet de remkracht van een hydraulische bediende.
De versie 10 is zeker uitgerust met hydraulisch bediende schijfremmen (Deore).
Verder is deze fiets goed opgebouwd voor een beginnend biker die de bossen intrekt en zich (nog) niet toelegt op het zwaardere werk.
Om te vermijden dat je schakelproblemen krijgt, zou ik je aanraden om onmiddellijk een kabelset te monteren waarvan de draden van voor tot aan het eindpunt in een ononderbroken huls zitten. Zo kan er geen vuil en gaat de kable zich niet vastzetten.
Als laatste tip zou ik zeggen, neem je kader niet te groot, zelfs liever aan de kleine kant. In functie van je maten, vooral volledige lengte en tussenbeenlengte zijn belangrijk. De hoek gvormd tussen romp en armen moet de 90° benaderen.
Veel bikeplezier in 2008 gewenst.
Joeke
Ik ben even de specificaties gaan opzoeken.
Voor de schijfremmen zeggen ze dat het de TEKTRO Hydraulic zijn.
Indien dit zo is, kan dit er door.
Mechanische met kabel bediende schijfremmen zou ik ook nooit aanraden. Je zit dan met een kabel en daar kan vuil inkomen en je hebt niet de remkracht van een hydraulische bediende.
De versie 10 is zeker uitgerust met hydraulisch bediende schijfremmen (Deore).
Verder is deze fiets goed opgebouwd voor een beginnend biker die de bossen intrekt en zich (nog) niet toelegt op het zwaardere werk.
Om te vermijden dat je schakelproblemen krijgt, zou ik je aanraden om onmiddellijk een kabelset te monteren waarvan de draden van voor tot aan het eindpunt in een ononderbroken huls zitten. Zo kan er geen vuil en gaat de kable zich niet vastzetten.
Als laatste tip zou ik zeggen, neem je kader niet te groot, zelfs liever aan de kleine kant. In functie van je maten, vooral volledige lengte en tussenbeenlengte zijn belangrijk. De hoek gvormd tussen romp en armen moet de 90° benaderen.
Veel bikeplezier in 2008 gewenst.
Joeke
De algemene beginnerstip: zorg dat je materiaal minstens Deore is
Je hebt namelijk Alivio-Deore-LX-XT-XTR (van "slecht" naar beter)
Best ook uitkijken naar een redelijke vork vanaf de eerste keer (want vastroestende vorken enzo zijn niet aangenaam). Met V-Brakes kom je ook zeker toe als beginner.
Verder zou ik een budget voorzien van minstens 700 euro, daar boven ben je tog al redelijk zeker van een beetje kwaliteit
Best ook uitkijken naar een redelijke vork vanaf de eerste keer (want vastroestende vorken enzo zijn niet aangenaam). Met V-Brakes kom je ook zeker toe als beginner.
Verder zou ik een budget voorzien van minstens 700 euro, daar boven ben je tog al redelijk zeker van een beetje kwaliteit
Laat je ook vooral geen fiets aanpraten die te groot is (op termijn zal je je dat hard gaan beklagen, allerlei blessures kunnen ontstaan door op een te groot frame rond te rijden). Verder gewoon de bovenstaande tips zowat volgen en zeker een fiets kiezen waar je je zelf goed bij voelt, op die manier ga je er zeker meer plezier van hebben. Alvast veel plezier met je toekomstige fiets