-> 2 bladen vooraan

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Ik ga hier geen apart topic voor openen omdat het hierzo wel past, mijn gedacht:

2x9 is op zich niet zo'n probleem, granny eraflaten et voila.......
Nu, omdat ik nogal op old school bling val en licht gewicht heb ik volgende vraag (omdat ik op de WW site teveel verschillende gewichten tegenkom):

Mijn huidige crank is een Cartonnen Truvative met buitenboordlagers en ne 4armige spyder.

Op een ander fietske heb ik nog ne schone gepolijste Race Face crank staan, Isis en 5 spyder.

Het is wegens geberk aan gereedschap onmogenlijk ze te demonteren om ze te wegen, daarom mijn vraag, ga ik met de RF een gewichtsverschil bekomen tov van die carbonnen?

'k Zou gewoon liever met die RF rijden omdat ze mooier zijn en ik denk dat voor 5 spyders makkelijker tandwielen (28-30) te vinden zijn om 2x9 te gaan?

Bij voorbaat mijn oprechte dank voor een deskundig advies! :lol:
JanMan
Mountainbiker

Post by JanMan »

El Perro Diablo wrote: 'k Zou gewoon liever met die RF rijden omdat ze mooier zijn en ik denk dat voor 5 spyders makkelijker tandwielen (28-30) te vinden zijn om 2x9 te gaan?
De RaceFace cranks zijn een pak knapper dan die plastic troep van Truvativ. Bovendien kan je zoals je zegt eenvoudiger een 29 of 30 tands blad monteren. Of je gewichtswinst gaat boeken met de RaceFace hangt af van de trapas die je gaat gebruiken. Kies voor je een superlichte KCNC scandium van 150 gram, of een FSA modelleke van 300gr.
El Perro Diablo
Mountainbiker

Thanx, met zo'n KCNC trapasje zou ik dan mss nog lichter uitkomen dan nu?

Als dat zo is, dan laat ik me een paar Boone bladjes maken, die slijten niet.(ben nogal gierig)
JanMan
Mountainbiker

Post by JanMan »

El Perro Diablo wrote:Thanx, met zo'n KCNC trapasje zou ik dan mss nog lichter uitkomen dan nu?

Als dat zo is, dan laat ik me een paar Boone bladjes maken, die slijten niet.(ben nogal gierig)
Met zo een KCNC as zal je wel wat besparen. Ik weet nu niet meteen de gewichten van buiten. Maar het zal wel een 200gr zijn vermoed ik. Zeker als je Boone kettingbladen gaat gebruiken. Die dingen zijn zo mooi. Er ligt hier nog een setje voor mijn vader zijn nieuwe bike te wachten. :wink:
JanMan
Mountainbiker

Post by JanMan »

El Perro Diablo wrote:Thanx, met zo'n KCNC trapasje zou ik dan mss nog lichter uitkomen dan nu?

Met zo een KCNC as zal je wel wat besparen. Ik weet nu niet meteen de gewichten van buiten. Maar het zal wel een 200gr zijn vermoed ik. Zeker als je Boone kettingbladen gaat gebruiken. Die dingen zijn zo mooi. Er ligt hier nog een setje voor mijn vader zijn nieuwe bike te wachten. :wink:
pédro
Mountainbiker

Post by pédro »

Zo'n kcnc as is licht, maar bij mij gaf deze al vlug speling.
Na een paar keer in de modder te rijden heb ik de lagers al opnieuw in't vet moeten steken, maar de speling blijft.
Dus als je iets licht wilt oké, maar als je iets duurzamer wil raad ik je toch wat anders aan.
El Perro Diablo
Mountainbiker

pédro wrote:Zo'n kcnc as is licht, maar bij mij gaf deze al vlug speling.
Na een paar keer in de modder te rijden heb ik de lagers al opnieuw in't vet moeten steken, maar de speling blijft.
Dus als je iets licht wilt oké, maar als je iets duurzamer wil raad ik je toch wat anders aan.
Maak me ni bang eh. Zijn de lagers te vervangen?

Die titanium assen van bv Crank broers, is dat wat?
Van Race Face zijn de lagers juist weer bizarre maten die veel te veel kosten. Kncn is dacht ik behoorlijk goedkoop, enfin mijn bar ends toch die enkel dienen om in ne sportzak rond te slingeren.

-Ik ben even een kijkje gaan nemen op de site van KCNC, ze hebben ook isis dingen voor de koersfiets, kan ik zo mijn Q-waarde, allez, die van de cranks verkleinen als ik 2x9 ga, of komen de armen dan tegen de achterbrug????
ATEGEV
Mountainbiker

Post by ATEGEV »

Perro, gij die zo voor old-school zijt, waarom ISIS nemen? Nx dan slecht gehoord erover en een degelijke Square is toch lekker OS.
El Perro Diablo
Mountainbiker

Ik heb nog Reesfeesen liggen voor ne Isis.

De mooiste blijf ik Cook Bros vinden, mss da'k daar maar gelijk voor moet gaan, met ne Phil Hout trapas, gedaan met zeuren, Boone rings erop.

Maar die RF liggen hier wulps te wippen.....
pédro
Mountainbiker

Post by pédro »

Maak me ni bang eh. Zijn de lagers te vervangen?
Volgens mijne fietsenmaker zijn de lagers wel te vervangen, maar da is ook weer zo'n buitenmaat volgens hem.
-Ik ben even een kijkje gaan nemen op de site van KCNC, ze hebben ook isis dingen voor de koersfiets, kan ik zo mijn Q-waarde, allez, die van de cranks verkleinen als ik 2x9 ga, of komen de armen dan tegen de achterbrug????
Ik heb zo'n as van kcnc 108mm gekocht samen met het kcnc crankstel (3 bladen).
Dacht zo de kettinglijn te verbeteren en de q-factor te verkleinen.
Probleem dat zich voordeed was dat m'n groot tandwiel teggen m'n frame kwam. Heb nu 2 vulringen zitten aan de drive-side en nu komt het grote tandwiel net niet tegen m'n frame. Kettinglijn is nu iets verbetert tov xtr crank, maar q-factor blijft ongeveer gelijk.

Mijn bedoeling is om in de toekomst ook met 2 bladen te rijden en zo de kettinglijn en q-factor te verkleinen. Ben nu al iets tegengekomen van PMP components. Crankset voor mtb met 2 bladen, kettinglijn 48mm en q-factor 155mm.
Heeft er misschien iemand ervaring met dit merk?
Post Reply