Training: Wie heeft zijn max hartslag laten bepalen?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Post Reply
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Bedankt Viper voor de (zoals altijd) erg onderbouwde uitleg. Ik denk dat ik je eerste raad maar 'ns ga opvolgen en inderdaad een serieuze test ga doen. Of het echt van nut zal zijn voor mij laat ik in het midden (we spreken elkaar na het seizoen :wink: ), maar ik geef in elk geval liever daar mijn geld aan uit dan aan een extra-dure fancy derailleur of dan aan nen dikke Polar om mee rond te lopen zonder te weten wat ik ermee aan moet. (heb nu sigma'tje :wink:)

De bedoeling van die test (die, zoals gezegd, wel aangeprezen wordt in de trainingsbijlage van Fiets, toch niet de minste referentie?) was om voor mezelf eens te zien hoe het met mij zat in die hogere regionen van hartslag, omdat ik het laatstje jaar hoofdzakelijk op uithouding getraind heb en ik er, ondanks alles toch nog een beetje van overtuigd ben dat een ervaren atleet (waar ik mezelf nog niet toe reken) voelt wanneer hij in het rood gaat. Maar het zal ongetwijfeld zo zijn dat je dat pas later voelt dan het echte omslagpunt.

Daarom maar 'ns bellen voor een afspraak naar een echte sportdokter, want ik ben dat nattevingerwerk kotsbeu. :wink:

Resultaten en bevindingen volgen nog!
rallymaster
Mountainbiker

Post by rallymaster »

Ik heb voor vrijdag een afspraak bij Notheboom. Is mij geadviseerd door een ex-wielrenner die zei dat ik niet goed bezig was met altijd maar te mountainbiken en niks kilometers op de weg te rijden.
jo
Mountainbiker

Post by jo »

rallymaster wrote:Ik heb voor vrijdag een afspraak bij Notheboom. Is mij geadviseerd door een ex-wielrenner die zei dat ik niet goed bezig was met altijd maar te mountainbiken en niks kilometers op de weg te rijden.
Ge kunt toch mountaibiken en kilometers doen
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

jo wrote:
rallymaster wrote:Ik heb voor vrijdag een afspraak bij Notheboom. Is mij geadviseerd door een ex-wielrenner die zei dat ik niet goed bezig was met altijd maar te mountainbiken en niks kilometers op de weg te rijden.
Ge kunt toch mountaibiken en kilometers doen
Op de weg rijden is niet mountainbiken he.
rallymaster
Mountainbiker

Post by rallymaster »

ik kan niet mountainbiken zonder te forceren. Of ge moet het in de velden gaan doen(vlake) maar daar vind ik ook niks aan.
jo
Mountainbiker

Post by jo »

rallymaster wrote:ik kan niet mountainbiken zonder te forceren. Of ge moet het in de velden gaan doen(vlake) maar daar vind ik ook niks aan.
das toch nie moelijk , gewoon kalmer aan doen , ale bij mij lukt da toch
rallymaster
Mountainbiker

Post by rallymaster »

Ik kan da ni. En als ge veel kilometers wilt doen met de mtb zijt ge ff onderweg. U gemidelde ligt een stuk lager.
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Jongens, we zijn weer vertrokken hé. Ge forceert VEEL minder dan ge denkt. Mensen die een paar keer (bij mij is een paar gelijk aan 2 paar) per week sporten en tijdens het weekend een idd. sportieven tocht doen zijn amateurs. Met een dergelijke basis en deelname aan NIET wedstrijden rij je bijna de ganse tochten en trainingen in doodgewone uithouding, hoe hoog of hoe laag je hartslag ook moge zijn. t' is maar dat ik diene prietpraat in de zin van "khebbe weeral 2 uur in het rood zitten boenken en op 't letste iedereen naar huis gereden al gnoeg heb gelezen. Leuk voor de après-bike, maar deze afdeling van het forum vind ik hiervoor te ernstig.
Dus als je tijdens tochten niet rijd tot je van je fiets valt ben je zeer goed bezig. IK zou zelfs zeggen uitstekend. Biken is een soort zig-zag training waar je van basisuithouding tot de weerstandsgrens heen en weer pendelt op een natuurlijke wijze. Dan het je tijdens een tocht ook alle trainingszones doorgelopen(fietst). Als je tijdens de week dan nog een rustige tocht van een 3tal uur kan maken, benader je de perfectie voor een amateur. Dat mag maar hoeft echt niet op een koersfiets en op de weg te zijn.
rallymaster
Mountainbiker

Post by rallymaster »

Wat is het profiel dan van een amateur?
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Ik dacht zo van de meesten hier op het forum, die zich beperken tot toertochten en een uitzonderlijke crono, en 2 tot 4 keer per week trainen en voor de rest gepassioneerd zijn door hun sport/hobby?
Ik behoor in ieder geval tot die groep en beschouw mezelf als recreant. Dat sluit natuurlijk niet uit dat recreanten geen grondige kennis zouden hebben van trainingsleer en die in de praktijk ook toepassen.
Post Reply