Vergunning Funklasse 2008

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
edi
Mountainbiker

Post by edi »

Inderdaad voor de meeste wedstrijden heb je geen vergunning nodig zeker als je de marathons wil rijden. Maar je hebt wel een vergunning nodig om deel te nemen aan BK marathon.

Met een vergunning kan je wel deelnemen aan bvb Flanders Cup, hoewel je daar ook kan deelnemen met een dagvergunning in de Funklasse.

Je hebt Masters, Elite z C en Funklasse. Verschil tussen Master en Elite z C is enkel de leeftijdcategorie, de Funklasse is een aparte categorie en daar wordt ook nog onderscheid gemaakt tussen A en B op basis van leeftijd.

Het grote verschil is ook dat je bij Fun geen begeleider nodig hebt en ook geen lid moet zijn van een club die aangesloten is als competitieclub, en de vergunning op zich ook veel goedkoper is.

Indien je enkel MTB wil doen neem dan Fun als je ook op de weg wil koersen neem je Amateur (Fun op de weg en MTB).

Aangezien ik bij de Dames meteen in de categorie van Elite z C val, was de keuze bij mij niet moeilijk. Voor de heren is het misschien nuttig om eens de uitslagen van Flanders Cup of zo te bekijken en proberen in te schatten wat haalbaar is Fun of elite z C/Masters.
the sentinel
Mountainbiker

Post by the sentinel »

Je hebt Masters, Elite z C en Funklasse. Verschil tussen Master en Elite z C is enkel de leeftijdcategorie, de Funklasse is een aparte categorie en daar wordt ook nog onderscheid gemaakt tussen A en B op basis van leeftijd.
Het verschil tussen Masters en Elite z C is helemaal niet enkel de leeftijd??!! Op Elite z C staat geen leeftijdsgrens. Bij Masters heb je ook cat bepaald door leeftijd.
Het grote verschil is het "kunnen". Al zijn er masters die gemakkelijk bij de E z C mee zouden kunnen, zoals er ook "fun"klassers zijn die heel gemakkelijk bij de E z C zouden mee kunnen...
De vergunning van een El is meer dan dubbel zo duur dan die van een Masters.
toon...
Mountainbiker

Post by toon... »

op welke site vraag je een vergunning aan ofso voor iemand die niet in een club of niks zit die graag volgend jaar met de nieuwelingen wil mee rijden ?
L3onardo
Mountainbiker

Post by L3onardo »

Uhm, domme vragen bestaan niet zeker??

Wel, moet je je vergunning elk jaar vernieuwen of nie?? Krijg ik nog een uitnodiging om ze te vernieuwen of moet ik ze zelf gewoon vernieuwen?? #-o
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

Post by absalon »

L3onardo wrote:Uhm, domme vragen bestaan niet zeker??

Wel, moet je je vergunning elk jaar vernieuwen of nie?? Krijg ik nog een uitnodiging om ze te vernieuwen of moet ik ze zelf gewoon vernieuwen?? #-o
Elk jaar vernieuwen gwn weer hetzelfde procedé als vorig jaar

@Toon

Bij www.wielerbondvlaanderen.be kan je bij categorie "formulieren" je vergunning vinden ;-)
ATEGEV
Mountainbiker

Post by ATEGEV »

Ik hed ook graag een Elite-vergunning genomen omdat ik dan in XC-races 2h kan koersen (beter voor mij) ipv 1.

Maar ik weet ook niet iem die ik kan opgeven als vaste begeleider.

Nu blijkt dat ik al bij de Masters kan rijden, terwijl ik slechts in september 30 wordt. Blijkbaar telt het jaar waarin je gevboren wordt.

Dus neem ik voor dit jaar een Master-vergunning en volgend jaar zien we dan weer wel...
toon...
Mountainbiker

Post by toon... »

als je geen cl hebt moet je dan 1 van je ouders als begelieding nemen ? en moet je dat formulier ergens naar toe sturen
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

Post by absalon »

toon... wrote:als je geen cl hebt moet je dan 1 van je ouders als begelieding nemen ? en moet je dat formulier ergens naar toe sturen
Ja best één van je ouders nemen, diegene die het meest meegaat naar de wedsrijden ofzo.

En het adres waar je de vergunning moet naartoe sturen vind je normaal gzn bij je papieren van je vergunning zelf.
tomke
Mountainbiker

Begeleider

Post by tomke »

Als begeleider kies je best je vrouw of lief of iemand die mee gaat naar de koers. Die krijgt dan ook een vergunning zoals de renner, maar ipv de categorie staat begeleider. Dat kaartje is nodig om te kunnen bevoorraden tijdens wedstrijden. De uci laat enkel begeleiders toe in de bevoorrading, materiaalposten en kleedkamers. Op gewone wedstrijden doen ze niet moeilijk.
Als je voorbeeld cyclocross rijdt gaat die begeleider ook gratis binnen op alle cyclocrossen en de meeste grote crossen vragen ook al rap 10 euro ingang dus dat kan ook tellen.
Redbullbiker
Mountainbiker

Post by Redbullbiker »

edi wrote:Inderdaad voor de meeste wedstrijden heb je geen vergunning nodig zeker als je de marathons wil rijden. Maar je hebt wel een vergunning nodig om deel te nemen aan BK marathon.

Met een vergunning kan je wel deelnemen aan bvb Flanders Cup, hoewel je daar ook kan deelnemen met een dagvergunning in de Funklasse.

Het grote verschil is ook dat je bij Fun geen begeleider nodig hebt en ook geen lid moet zijn van een club die aangesloten is als competitieclub, en de vergunning op zich ook veel goedkoper is.

Indien je enkel MTB wil doen neem dan Fun als je ook op de weg wil koersen neem je Amateur (Fun op de weg en MTB).

Aangezien ik bij de Dames meteen in de categorie van Elite z C val, was de keuze bij mij niet moeilijk. Voor de heren is het misschien nuttig om eens de uitslagen van Flanders Cup of zo te bekijken en proberen in te schatten wat haalbaar is Fun of elite z C/Masters.
De fun klasse doen alle leeftijden mee,zowel 18jarige als 40jarigen,en ik heb al 2x meegedaan met de visa cup te zottegem,en je mag zo wedstrijd zeker niet onderschatten!Nivaeu ligt zeer hoog .Ik ben er 34 en voor mij is het beter dat ik bij de Master start ,want de Masters is volgens leeftijds categorie denk +35 ofzo,maar daar ligt nivaeu ook zeer hoor!
Greetz
Post Reply